Nog even @all: vlokkentest en vruchtwaterpunctie bieden beide ook geen 100% zekerheid. Die zekerheid krijg je met geen enkele tekst. Er zit altijd een paar procent onduidelijke uitslagen tussen. Dus wat dat betreft is de Harmonytest net zo'n goed alternatief. Met als voordeel dat je geen risico op miskraam hebt. En over testen in het algemeen: je creëert toch een soort schijnzekerheid. Want met deze tests onderzoek je alleen maar 3 trisomieën, waaronder Down. Maar hoeveel chromosoomafwijkingen zijn er wel niet? Duizenden! Die onderzoek je toch ook niet allemaal? En hoeveel afwijkingen zijn er wel niet die je niet op een echo kunt zien? Ik noem maar even: het hele autistische spectrum, ADHD, etcetera. Wat ik maar wil zeggen: als je een kindje krijgt, is er altijd een risico dat er iets niet goed is. Als je dat risico niet aankunt, moet je niet aan kinderen beginnen.
Ik begrijp je gevoel helemaal! Ik heb ook van dichtbij meegemaakt wat het is om een gehandicapt kind / kindje met een afwijking te hebben en ik zie wat voor een aanslag het kan zijn op de ouders. Ik ben er helaas bang voor dat je de vervolgonderzoeken niet vergoed gaat krijgen. Hier is duidelijk aangegeven dat je er pas voor in aanmerking komt voor een kans vanaf 1:200.... Sterkte meid! Ik zou, als mijn uitslagen niet zo "goed" waren geweest, waarschijnlijk dezelfde twijfel en onzekerheid hebben als jou....
Volgens de VK is 241 inderdaad grijs gebied. Maar het Ziekenhuis vind het safe genoeg, en hebben besloten geen vwp te doen , ook niet als we hem zelf betalen. Dus heb ik vandaag meteen contact gehad met de arts van het Ziekenhuis in Brussel voor de Harmony test ( dit is een bloedonderzoek) waarmee ze voor zo goed als 100% zekerheid kunnen geven op trisomie 21. De kosten 600 euro. Maar als ik dan kan genieten van mijn zwangerschap is het een schijntje. Het zure is dat ik vrijwillig in Nederland aan deze zelfde test mee werk... Maar omdat het in Nederland, natuurlijk nog in de ´´het moet eerst 2000 maal onderzocht en gekeurd worden´´ fase zit. Is het volledig anoniem en krijg ik geen uitslag hiervan... Ach nu maar hopen dat ze deze veilige test snel goedkeuren. In Duitsland , Zwitserland en Belgie word hij al gebruikt. En geen kans op mk omdat ze de waardes uit het bloed halen en zoals ik al aangaf bijna 100% zekerheid....
Mijn zus had 1 kans op 10.. ze heeft geen punctie laten doen... alles gelukkig oke met de kleine... als je er echt niet gerust in bent zou ik toch een punctie overwegen.. de rest van de zwangerschap liggen piekeren heeft ook geen nut..
@deb: Aardige man he, die prof. Jani uit België! Die belt gewoon terug en antwoordt op alle vragen. Dus jullie gaan die test doen? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ik heb een hele mail- en telefoondiscussie met mijn zorgverzekeraar gevoerd en aangegeven dat ik het belachelijk vind dat ze die test niet vergoeden. Je wordt in Nederland gewoon gedwongen om het miskraamrisico te nemen, dat gaat toch nergens over? Maar ze houden voet bij stuk en verschuilen zich lekker achter het College van Zorgverzekeraars. Amerika, Zwitserland en dergelijke zijn toch geen bananenrepublieken? Als daar die test wel kan, is het toch een goede test? Nou ja, zinloze discussie dus.
Inderdaad super aardige man. Ik ben vorige week donderdag geweest en ben nu aan het wachten op de uitslag. Duimen dus.
Kan me je onzekerheid begrijpen maar ik zou me pas zorgen maken als de nekplooi verdikt zou zijn wat niet zo is. Zie geen zorgwekkende omstandigheden en de VK duidelijk ook niet want bij vermoeden van zullen ze echt wel verder onderzoeken..
Hier ook geen combi-test gedaan, wij wouden geen slapende honden wakker maken. Garantie op een gezond kindje krijg je nooit, al doe je 100 testen. Zelfs de 20 weken echo geeft geen garantie, er kunnen nog zoveel verborgen gebreken zijn die pas aan het licht komen na de geboorte. Of zelfs op latere leeftijd tevoorschijn komen(zoals bij mijn broer die op zn 33e hoorde dat ie een vorm van autisme heeft...). Ik denk dat de kans bij jullie kindje echt nihil is hoor, al kan ik me voorstellen dat je je drukt maakt! Ik lig soms ook weleens wakker met de vraag; hadden we niet beter toch kunnen testen? Luister goed naar jezelf, spreek je bezorgdheid uit naar je VK, daar is ze immers voor. Heel veel suc6 met je zwangerschap, hoop dat je er toch van kan genieten en er uiteindelijk een mooi gezond kindje geboren gaat worden!
Wij hebben er specifiek op aanraden van de VK niet voor gekozen, je geniet niet van de zwangerschap en bij onzekerheid kunnen de testen oplopen tot een mogelijkheid van n miskraam. Ons kindje heeft kans op een bloedziekte, omdat mijn vader 't heeft en ik draagster ben. Als ik een zoon krijg, heeft hij 50% kans op deze ziekte, ik kreeg te horen dat er mensen zijn die hun kind laten weghalen zodra ze het geslacht weten omdat ze geen kind willen met een bloedziekte. Of het kindje straks down, hemafolie of iets anders krijgt, ik hou van mijn kind en laat het op de wereld komen. Tot nu toe heb ik door alle kwaaltjes niet kunnen genieten, maar ik zou t niet willen belemmeren door de onzekerheid van de combinatie test. Ik hoop voor jou dat je nog kan gaan genieten~!
Wij hebben gisteren onze guo gehad en alles was in orde. Ik ben wel blij dat we de combitest hebben gedaan. De nekplooimeting was perfect (0,7) maar de bloedtest bleek afwijkend. Hierdoor kun je dus zelf de kans ook een beetje inschatten. Ik wilde de combitest doen niet omdat ik een kindje met down weg had laten halen, maar omdat ik niet de schok bij de geboorte wilde. Ik stel me zo voor dat ik al door genoeg emoties ga tijdens de bevalling en dan is zo'n verrassing denk ik net iets teveel. Maar mijn gevoel zei dat het goed zat, de nekplooimeting zei dat het goed zat en de guo zei nu ook dat het goed zit. Ik ben op mijn gevoel afgegaan en heb me niet teveel zorgen gemaakt. Ik heb trouwens een bijzonder fijne zwangerschap dus ik geniet er lekker van.
Hi Debdev.. Ik zou niet teveel naar de cijfers kijken.. 3 weken geleden heb ik een nekplooivochtmeting gehad en die was 2.7 cm... Moest ik 2 weken erna weer terugkomen voor een echo en wat bleek.. Helemaal weggetrokken.. Maar heb mezelf wel helemaal gek gemaakt, door alles wat je op het internet leest. De kans op een gezond kind, is groter dan die met down. Succes
Combitest is ook niet aan ons besteedt... Bij ons is ook ieder kind van harte welkom, al zit z'n hoofd achterstevoren (ik weet niet of dat wel eens gebeurd, ik hoop het niet, maar daarom even een raar, waarschijnlijk niet voorkomend voorbeeld), dan issie nog welkom. 20-weken echo doen we wel, omdat je sommige dingen wel voor de geboorte wil weten (zoals de aandoening die ons meisje heeft), om de geboorte en tijd erna optimaal te laten verlopen. Maar wij doen hem pas na 24 weken, omdat we geen suggesties willen dat we nog van ons kind af kunnen als het niet voldoet... En bovendien zie je de meeste aandoeningen bij deze termijn veel beter. Ons dochtertje leek bij de 20-weken echo (die we toen wel bij 20 weken deden) helemaal gezond en is toch behoorlijk zwaar lichamelijk gehandicapt. Ik ben nu heel blij dat we dat pas later wisten....
Wij hebben bij ons 2de kindje alle echo's gehad en alle uitslagen waren goed. Bij week 30 van de zwangerschap kwamen ze er toch achter dat het kindje een hartafwijking had en toen het geboren was kregen we 2 dagen na de geboorte te horen dat het trisomie 18 had. Dus wat is nog goed kwa onderzoeken allemaal