Bloeddruk op de grens.. nu extra controle.. moet ik me zorgen maken??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door dolfijn1982, 25 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Vandaag controle gehad bij de VK.. en helaas is mijn bloeddruk weer gestegen, gelukkig nog geen eiwitten in urine, maar moet woensdag weer op controle en dan met ochtendurine.. Extra controle erop :(

Bloeddruk was nu 136/87, boven de 90 als onderdruk echte zorgen.. Dus hangt er nu nog om..
    Het zou te maken kunnen hebben met verkoudheid maar daarvoor dus even extra controle..
    Brr.. vind het wel wat eng nu! Moet meteen bellen als ik me beroerder ga voelen of ga spugen :(

Meiden die dit ook mee gemaakt hebben?? en hoe liep dat af?

Ben bijna 35 wk zwanger en krijg echt kriebels daar mijn schoonzus zwangerschapsvergifitiging had en met 37wk is ingeleid ;) Zie alle doem scenario's al voorbij trekken..

Wie helpt me aan een beetje positiviteit? of gewoon realiteit :$

2. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Hoi hoi,

begrijp dat je je zorgen maakt, maar het hoeft niets te zeggen. Ik had vorige week vrijdag hetzelfde, bloeddruk 120-85 (normaal 120-60) en moest afgelopen maandag terugkomen. Toen bloeddruk van 150-80, dus moest naar het ziekenhuis omdat het verschil met normaal zo groot was. Had overigens beide keren geen eiwitten in mn urine. In het ziekenhuis ctg, bloedonderzoek en echo gehad en alles was prima in orde. Advies was rustig aandoen en wat vaker op controle. Twee dagen laten had mijn schoonzus (31 weken zwanger) precies hetzelfde!

3. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    hier ook bloeddruk omhoog gegaan naar 110/80 en van de week naar 130/80 maak me geen zorgen, moet wel op de symptomen letten en ze wilde me eerst deze week nog een keer zien maar toch maar volgende week...hou ook meer vocht vast..maar geen eiwit in urine.. maar tegen mij zeiden ze ook als je hoofdpijn krijgt en je raar voelt meteen bellen! dus ga je toch op ieder pijntje zitten letten.. maar probeer me geen zorgen te maken.. onderdruk bij mij is volgens mij ook niet zo schrikbarend hoog.. en aan de andere kant..zijn ook de laatste loodjes joh.. dus is het logisch dat je bloeddruk wat hoger is..

4. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Blij dat ik niet de enige ben.. maar inderdaad nu wel alert op alles wat er in je lichaam gebeurd. Ben erg benieuwd hoe het woensdag is.. Jullie ook succes met extra controles!

Gelukkig een actief kindje in mijn buik :) Dus dat maakt een boel goed..

5. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Vannacht erg misselijk geweest, maar denk dat het te maken had met de chips die ik gegeten heb gisteravond :)
    Nu iets minder misselijk, en lichte hoofdpijn.. Dus is te doen vandaag.. Hoop dat het zo mag blijven.

Vandaag in elk geval de laatste dingen halen zodat alles in huis is als er woensdag wel actie ondernomen moet worden..
    Kindje is iets minder actief, maar dat is eigenlijk altijd 's morgens.. dus daar kan ik verder niets over zeggen ;)

6. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Dolfijn,

Die hoofdpijn zou ik wel in de gaten houden!
    En het gaat idd niet zozeer om de waarde van de onderdruk maar meer om het verschil in je normale onderdruk ten opzichte van nu.... een steiging van 15 is al veel. Heb je normaal een onderdruk van 80 dan is dus boven de 95 dat je bloeddruk te hoog is.. (dat is wat er "normaal wordt gemeld") Maar als je normaal een onderdruk van 60 hebt, dan is een onderdruk van 75 dus al te hoog!!!
    Dit wordt helaas nog niet altijd herkend, maar ik lees hier vandaag berichtjes dat mensen toch sneller worden doorverwezen en niet dat er alleen maar wordt gekeken naar de 90 of 95 als onderdruk. (ik bijv. werd opgenomen met onderdruk van 110, echter had normaal 62, had best wel wat hoofdpijn)

En over de urinecheck...
    Test met gewassen plas!!!!
    (beetje plassen, dan de boel schoonmaken met natte watjes/wcpapier en dan plassen in het potje (of over het staafje) en dan de rest in de wc uitplassen) Zo voorkom je valse eiwitten door afscheiding!

7. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Dank je Daphne voor je extra uitleg :)
    Hoofdpijn is iets waarmee ik de hele zwangerschap (en eigenlijk mijn hele leven) al loop, dus dat is een slechte graad meter bij mij.. maar hou het zeker wel in de gaten dat als het ineens onverklaarbaar erger wordt dat ik aan de bel trek.

Mijn bloeddruk was iets van 65, maar de keer voor deze meting was ie al 72 dus toen al iets gestegen.. Afgelopen controle 87 en nu woensdag dus weer meten.
    Ik moet inderdaad op die manier urine opvangen zodat zij dat daar kan testen..
    We wachten af, maar merk dat ik wat gespannen ben over de hele situatie en dat doet bloeddruk vast geen goed :( maar goed, het kan nog alle kanten op dus we horen het woensdag wel :)

8. mar77

mar77 Bekend lid

10 okt 2010
    534
    129
    43
    mijn onderdruk is al een paar weken 85/90, heb hoofdpijn en een spoor eiwit in de urine, nu 2x doorverwezen naar het ziekenhuis. (ben net terug) maar alles is goed.
    Belangrijk is om rustig aan te doen, betekent bij mij niks in huis en niet teveel buiten huis behalve elke dag een kwartier tot een half uur buiten lopen. Ze houden me extra onder controle 2x per week.
    Houd goed je klachten in de gaten en bij twijfel bellen met de vk. Bij mij in de praktijk vindt ik dat ze heel alert reageren en je liever een keer teveel doorsturen als te weinig. Ik heb van de vk een briefje gehad waarop staat waar ik op moet letten. Je kan ook kijken op Stichting HELLP - Syndroom

Sterkte, kan me je ongerustheid best voorstellen.
    ( ik ben morgen 40 weken zwanger)

9. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Hier 2 weken geleden bij de gyne een bloeddruk van 170/90 (ik ben bekend met hoge bloeddruk 200/100 heb er vroeger medicijnen voor gehad)
    Maar eigenlijk is mijn bloeddruk al 4 jaar gewoon netjes.
    Dus de gyne vondt het toeval de hoge bloeddruk.
    Vorige week dan een hele week hoofdpijn en duizelig,
    gisteren nog een keer BD controle bij de huisarts 188/99
    Huisarts heeft direct de gyne gebelt en moet vandaag om 10.30 daar zijn, en hoor dan hoe of wat, want hou dus ook de enorme hoofdpijn, en ze willen me direct zien vandaag omdat ze bang zijn voor zw vergiftiging als ik nu te lang wacht ben net 19weken zwanger nu :(

10. mar77

mar77 Bekend lid

10 okt 2010
    534
    129
    43
    Jeetje maaike dat is vervelend. Vooral die heftige hoofdpijn erbij. sterkte vandaag.

11. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Dank je wel,
    we gaan zo de kinderen even naar oma en opa brengen en gaan dan richting ziekenhuis....ben benieuwd wat de gyne daar zegt....heb ondertussen alweer heerlijke hoofdpijn!

12. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Hoe is het gegaan Maaike? ik hoop dat alles houdbaar is.. erg spannend als je pas 19wk zwanger bent lijkt me..
    Ben wat dat betreft blij dat ik al wat verder ben.. heel veel succes en doe in elk geval rustig aan!

@Hier; Net gebeld met VK en moet om 11u daar zijn.. begin em nu wel beetje te knijpen hoor.. maar goed, ik hou me rustig!! :$:$ ;)
    Hoop jullie straks meer te kunnen vertellen.. xx

13. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    De gyne die maakte zicht geen zorgen...onderdruk was 97 :$
    hij zei we gaan pas medicijnen geven bij een onderdruk van 100 a 105 Ze houden mn bloeddruk wel gewoon in de gaten met de controles,
    en als hij echt nog hoog wou worden zou hij over een week of 10 moeten pieken :(
    Vraag me af hoe een gyne dat kan weten....hij zei dat ik dan nog wel aan de medicijnen zou moeten.
    Ik hou me maar gewoon rustig, en over 4 weken controle dan zien we het wel...ga zowiezo volgende week weer even bij de HA laten controleren want echt fijn voel ik mezelf er niet bij

14. mar77

mar77 Bekend lid

10 okt 2010
    534
    129
    43
    maaike, daarmee gaan de zorgen dus ook niet weg. balen zeg. hebben ze nog meer controles gedaan zoals bloed prikken? ik zou ook extra langs de huisarts gaan!

dolfijn, sterkte. ben benieuwd.

15. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Maaike: het mechanisme achter ontstaan van zwangerschapsvergiftiging is heel anders dan dat van hoge bloeddruk die voor de zwangerschap (of al in de eerste paar weken) aanwezig was. Dat verklaard waarom de gynaecoloog niet erg ongerust was. Wel is het zo dat als je voor je zwangerschap al hoge bloeddruk had, de kans op het ontwikkelen van zwangerschapsvergiftiging hoger is dan die van iemand die normale bloeddruk had. Wel reden voor regelmatige controle. Het is niet aangetoond dat behandeling van voorheen al bestaande hoge bloeddruk een gunstig effect heeft op het kind. Alleen als het echt heel hoog is (onderddruk meer dan 100) dan is het wel gunstig voor de moeder.
    Hoewel zwangerschapsvergiftiging heel zelden voor of rond 20 weken ontstaat, loop je meestal pas later in je zwangerschap risico op pre-ecclampsie (inderdaad rond 30 weken zoals je gyn zei).
    Zou inderdaad af en toe tussendoor bij je huisarts laten controleren.

Sterkte!

16. Skye

Skye Niet meer actief

Ik heb mijn gehele zwangerschap een te hoge bloeddruk gehad. Even een positief verhaal van deze kant.........mijn bloeddruk zat vaak op 85/140. Heb duizenden onderzoeken gehad (urine, eiwit, bloed, glucose intolerantie, ctg). Alles was elke keer in orde, op een keer een blaasontsteking na. Ben bevallen van een kerngezonde dochter, 1 week voor de uitgerekende datum. Bevaling was in ruim 4 uurtjes gepiept en een week na de bevaling liep ik al weer als vanouds rond!

Ik denk dat ik een zogenaamde "wiite jassen-hypertentie" had. Bij het bloeddruk meten schoot ik altijd al onbewust in de stress, omdat ik bang was dat hij te hoog zou zijn. Dat was ie op dat moment dan ook. Vervolgens werd ik aan de ctg gelegd met automatische bloeddrukmetinng (om de paar minuten, een half uur lang) en daar was mijn bloeddruk altijd netjes op!

Maar tis wel een reden om jezelf goed in de gaten te houden hoor!!

17. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Bloeddruk was idd niet gezakt maar gestegen.. nu 130/90.. dus werd meteen door verwezen naar het ziekenhuis voor controle gyn..
    Een lange middag achter de rug met bloedprikken, urine afgeven, half uur aan CTG, half uur aan bloeddrukmeter, echo :D, en gesprek met gyn..

Conclusie al met al; geen pre eclapsie (zwangerschapsvergifitiging) :) En gelukkig was mijn bloeddruk met totale meting ook wel wat lager.. Dummie doet het helemaal prima (nu 2400 gram, bij geboorte (40wk) ong. 2900 gr)
    Terug bij de VK voor verdere controle, en het gewoon heel goed in de gaten houden.. maar bloedbeeld was helemaal goed en voor zover nu bekend verwachten ze geen problemen!

Best een opluchting, moet wel rustig aan blijven doen.. maar dat komt vast wel helemaal goed! xx

18. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    @wannaBmum thnx voor je uitleg!
    Ik ben nu sinds 2007 van de medicijnen af, en al die tijd een hele mooie bloeddruk gehad, de andere 2 zwangerschappen was hij ook perfect. Dus denk dat toch aanleiding is geweest voor de huisarts om mij door te sturen.
    Maar inderdaad we wachten het gewoon af, en zien wel hoe het gaat lopen.

@dolfijn fijn om te horen dat toch alles goed is, en je kleine doet het ook perfect zo te horen! Geniet er nog even van.

19. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Ga ik zeker doen Maaike! en jij heel veel succes.. doe het rustig aan dat is echt het enige wat je zelf kan doen..
    Hoop dat het allemaal rustig blijft en dat je lekker mag blijven genieten..

20. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Net terug uit het ziekenhuis; toch weer doorgestuurd omdat mijn bloeddruk weer erg hoog was (140/90) weer bloed, urine, CTG en bloeddruk meting gehad..
    Bloeddruk is algeheel wel weer iets hoger (gem. 135/84) maar bloed, urine en CTG waren goed dus mocht gelukkig weer naar huis.
    Nu donderdag weer terug naar ZH afspraak gyn voor CTG en bloeddruk meting en mocht er dan weer hogere bloeddruk uitkomen of CTG veranderen dan moet er toch gedacht worden aan inleiden :(
    Laten we hopen dat het niet nodig is en dat alles rustig blijft..

Moet me rustig houden en zeker niet teveel doen, en bellen bij welke klachten dan ook..

Laat Dummie nog maar even zitten, is ook beter voor hem/haar!

xx

Deel Deze Pagina