Heb een vraagje. Is het normaal dat een baby snel schrikt, vooral van plotseling geluiden? Kennen julle dat van jullie baby? Onze baby is 5 maanden. Ons dochtertje kan zo hard schrikken, als ze bijvoorbeeld aan het drinken is en je moet hoesten of je schraapt je keel. Of van een deur die dichtwaait. En als je dan naar haar lacht omdat ze je verschrikt aankijkt dan begint zij ook te lachen uiteindelijk. Tenzij ze heel moe is dan gaat ze huilen, ineens, heel erg. Vind dat zo zielig. Soms is ze dan ontroostbaar, maar dat komt dan ook vaak door oververmoeidheid (te weinig slaap, te drukke dag), dan is de schrik alleen een aanleiding. Ik heb eens gegoogled op de termen baby en schrikken of schrikachtig, maar je kunt er niks over vinden, alleen in verband met huilbaby's en dat is ons kind niet, integeneel zou ik haast zeggen. Ze huilt zelden. Tenzij ze honger heeft of moe is of een vieze luier heeft, en zelfs dan vaak nog niet. Misschien is dit wel een vershijnsel dat gewoon bij een baby hoort hoor. Kan me ook voorstellen dat het voor een deel komt, doordat een baby nog geen verbanden kan leggen. Als ik op een bepalde manier diep ademhaal, dan weet een ander al dat ik ga hoesten of niezen. Als er deuren tegen elkaar open staan en er komt een windvlaag, dan kun je wachten op een knal. Maar een kleintje legt zo'n verband natuurlijk nog niet en dan schrikt het door de onverwachtsheid van het geluid......nou ja, dat is zo een theorie van mij
ja het is wel verschillend bij babys, maar onze oudste dochter had t ook heel erg extreem. als de hond blafte, direct krijsen of alleen al bij een kuchje idd. onze jongste die heeft t weer veel minder.
Ik heb een prikkelbare baby die ook zo vreselijk schrikachtig was, zelfs van een keukenla of keukenkastje dat dichtging! Gelukkig is hij daar nu overheen (5+ maand).
Ja inderaad, de hond die aanslaat is er ook zoeen. En dat gebeurd nogal eens. Vooral lastig als je aan het voeden bent. Kun je haar weer opnieuw aanleggen, als dat al lukt, als ze niet te beduusd is
en inderdaad, zogelukkig, het heeft wel met een soort prikkelbaarhid/gevoeligheid te maken. Ze is ook erg gevoelig voor drukte en mensen moeten niet te veel op haar huid zitten, daar wordt ze niet vrolijk van. Geeft niet hoor, we kwamen daar zo achter en zolang we maar goed rekening houden met haar dan is er verder niets aan de hand.
Mijn dochter had dit ook de eerste maanden,daarna nam het af. Ik denk dat dit gewoon bij babytjes hoord.
Hier ook in het begin. Nog steeds met bepaalde geluiden die ze niet kent (zoals haar eerste ochtend op KDV) Ik dacht altijd dat het kwam omdat ze een week in de couveuse had gelegen.
Alsof je mijn zoontje beschrijft die is ook zo. Verse mama: Ons zoontje schrikt ook snel van iets (deurbel, geluiden van buiten, hard praten, lachen etc). We proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Ik denk dat er een dag kotm dat ze hier overheen 'groeien' of aan gaan wennen. Ik weet het niet.
Komt mij ook heel bekend voor! Ook rond die tijd. Een baby wordt zich meer bewust van geluiden om hem heen en daarom schrikt hij eerder. Het gaat vanzelf weer over. Niet te stil gaan doen hoor.
Dat is echt de leeftijd.. Wij waren rond die tijd een verkouden. Nou arme baby . Maar het is allemaal vanzelf bijgetrokken. Denk dat het met 6-7 maanden al een stuk beter was.
Hier ook zo eentje en idd ook erg gevoelig voor drukte enzo. Tegenwoordig drukt ze nogal eens haar oortjes dicht bij harde geluiden, (bijv als ik de mixer of keukenmachine gebruik. Huilen dan... Hier heeft/had het, behalve gewoon een gevoelig kindje, denk ik ook wat te maken met de oortjes: die waren steeds ontstoken. Je zou dat dus ff na kunnen laten kijken bij de huisarts.
Hee bedankt voor de reacties. Blij te horen dat het meer voorkomt. Het zal er inderdaad wel bijhoren. Ze moet natuurlijk ook de kans hebben om aan bepaalde geluiden te wennen. Ik heb zelf de neiging soms om heel er op mijn tenen te gaan lopen voor haar, maar mijn man maakt dat gelukkig ruimschoots goed met z'n keelgeschraap en z'n plotselinge lachuitbarstingen groet van een verse mamma
heeft esmee ook last van , nu neemt het gelukkig al iets af maar het blijft vervelend..! nu vooral nog harde geluiden !!! en ook als mijn man niest !!!! hahahaha, ja als hij eenmaal niest , dan gebeurd het ook gelijk 10 x achter elkaar en HARD ! telkens weer moet ze enorm erom huilen .. maar daar hou je rekening mee, gaat hij meestal ff in de gang of keuken staan !