Voorlezen, wat, wanneer, hoe,...?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lucia, 4 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hallo,

ik zou graag Alyna willen gaan voorlezen.
    Ik heb het wel gedaan toen ze kleiner was, maar het is een erg drukke en ze liep steeds weg dus toen ben ik gestopt.:)

Maar het lijkt me toch wel erg leuk.:)
    Dus heb aan jullie wat vraagjes;

-waar lezen jullie je kindjes voor?
    -waar?
    -hoe oud is je kindje?
    -wat doe je als ze niet rustig blijven zitten? Heeft het dan eigenlijk wel zin? Wil haar ook niet dwingen om te blijven zitten en naar mama te luisteren als ze er niks aan vindt.:D Maar ik ben vroeger heel veel voorgelezen, en heb wel het idee dat dat atijd bijgedragen heeft tot mijn taalontwikkeling/woordenschat.:)
    -heb je het idee dat je kindje dingen leert/meekrijgt van lezen?
    -wat lees je voor?:)
    (Alyna is bijna 22 maanden)

Nou, ik lees het wel.:D

2. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.815
    4.057
    113
    Ik lees Demi voor als ik haar in bed leg. Ik leg haar neer, dan pak ik haar boekje en lees ik voor. Dan kruip ze vaak bij me dus na het lezen leg ik haar weer neer, stop ik haar in en gaat ze slapen.

-waar?
    Op/bij haar bedje dus

-hoe oud is je kindje?
    16 maanden

-wat doe je als ze niet rustig blijven zitten?
    Als ze een dagje niet rustig is dan stop ik wat sneller met voorlezen dan normaal

Ik denk wel dat ze er wat van meekrijgt (qua woorden enzo), maar het belangrijkste vind ik de tijd die we dan lekker rustig samen hebben voor ze gaat slapen en dat ze een beetje meer ontspannen gaat slapen (dan direct vanuit spelen naar bed). Vind het moeilijk uit te leggen, maar ik ga zelf ook makkelijker slapen als ik eerst wat lees.

Eerst had ik een voorleesboek van de efteling maar die is nu uit en nu heb ik disney voorleesboekjes, die krijg ik elke maand een thuis en ze heeft er nu al een stuk of 25 (ben ik mn zwangerschap al lid geworden) dus ik kan nog even vooruit. We doen elke dag een paar bladzijden.

3. mol81

mol81 Niet meer actief

hoi,

Ik lees onze kleine al voor sinds ze ongeveer 2 weken was. Altijd als ze naar bed gaat; bad, pyjama aan, laatste voeding, naar bed, voorlezen, liedje zingen en slapen. IK heb heel veel boekjes die ik voorlees; van de kinderbijbel tot Jip en Janneke, Nijntje, plaatjesboekjes van de Action etc. etc. Onze meid luistert aandachtig als ze in bed ligt.

Overdag lezen we samen boekjes. De plaatjesboeken zijn favoriet. Als ik nu vraag; "waar is de poes?" dan zoekt zij het plaatje op in het boek. Echt leuk. Ze bladert ook graag in boeken.

Ik lees zelf ook veel en dat ziet ze (als ik de kans krijg). Ze gaat me dan nadoen en zelf in een boekje bladeren.

Zingen is trouwens ook voorlezen. Rijmpjes zijn ook erg goed om de taalontwikkeling te stimuleren.

Ik ben een groot voorstander van vroeg voorlezen vanwege de taalstimulatie. Zie in mijn werk vaak kinderen die taalarm zijn en dat is zo gemakkelijk op te lossen door iedere dag even voor te lezen of samen te lezen.

Succes!

4. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    OEPS, ik bedoelde eigenlijk; WANNEER lezen jullie je kindjes voor? *bloos*

5. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik lees Sasha altijd in bed voor.

In bed gaan liggen, ik ga ernaast liggen, dan kan zij mooi de pagina's omslaan, dat vind ze volgens mij leuker dan voorgelezen worden :D

Hoe oud Sasha is, zie banner ;)

We hebben hier zowat de hele serie Nijntje, daar lezen we uit voor, die boekjes zijn precies lang genoeg,

6. miffy11

miffy11 Niet meer actief

mijn dochter is 16 maanden, ik lees haar s´avonds altijd voor tijdens het tandenpoetsen voor het slapen. dan zit ze bij mij op schoot en poetst ze zelf na. (knauwen op de borstel dus)

lees haar s´avonds meestal nijntje voor, overdag komt ze zelf aanzetten met boekjes die ik dan moet voorlezen.

wel schattig, een half jaar geleden moest ze niks hebben van voorlezen (papa en ik zijn beide boekenwurmen, dus wij snapten er niks van), en nu gaat ze nergens naar toe zonder boek in haar handen. en dan heel hard en trots roepen: boekieboekieboekie! dan op schoot kruipen en moet mama voorlezen.

ze klimt sinds vorige week zelfs in de boekenkast om alle boekies er uit te pakken, als ik haar daar weg haal word ze helemaal driftig! (is ook het enige moment dat ze eigenlijk nog huilt)
    zal me niet heel veel verbazen als ze later in een uitgeverij, boekenwinkel of bibliotheek gaat werken :)

dus op de vraag, wanneer lezen jullie voor moet het antwoord eigenlijk zijn: continu tussen 9 uur en 19.00!

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    waar lezen jullie je kindjes voor?
    Meestal als ze gewoon in de box ligt, op schoot ligt of in haar bedje ligt. Ze kijkt soms naar de plaatjes, maar soms is ze heel ergens anders mee bezig.

hoe oud is je kindje?
    4,5 mnd, maar ik lees al wel vanaf het begin voor!

wat doe je als ze niet rustig blijven zitten? Heeft het dan eigenlijk wel zin?
    Van rustig zitten is niet echt sprake he, maar het gaat er ook om dat ze je stem hoort en dat ze uiteindelijk gewoon woorden en verhalen hoort, zonder dat ze per sé hoeft te zitten.
    Mijn oppaskindje van 3 kon ook niet goed stilzitten, maar die zat ook gewoon iets anders te doen (tekenen ofzo) en intussen las ik wat voor. Ze kreeg daar heel veel van mee!

heb je het idee dat je kindje dingen leert/meekrijgt van lezen?
    Julia niet echt, die vind het alleen fijn om mijn stem te horen! Mijn oppaskindje leerde er superveel van, juist ook het fantaseren over verschillende dieren en personages.

wat lees je voor?
    Van alles! Nijntje, kikker, andere soort kinderboekjes. Kartonnenboekjes, platenboeken, voor Julia zelfs mijn eigen boeken die ik lees! Maakt ook weinig uit. Laat je meisje zelf kiezen, vindt ze vast leuk!!

Julia is natuurlijk nog klein, en ervaring met stilzitten e.d. heb ik alleen met mijn oppaskindje, maar ik heb het idee dat het echt een kwestie van loslaten is, en haar lekker laten doen wat ze leuk vindt. Of voor het slapen, dat is ook een rustig moment!

8. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb Milan al heel vaak geprobeerd voor te lezen. Vanaf z'n geboorte tot een maand of 6 lukt het redelijk, maar daarna echt niet meer. Hij is gewoon veel te druk.
    Heb al vanalles geprobeerd en ik blijf proberen (elke week minimaal 2 keer, meestal in bed), maar vooralsnog zonder succes. Helaas!

9. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik ben weer met voorlezen begonnen, toen Luca fan werd van de flapjesboeken(rond 10 mnd). Hij vond die zo leuk dat hij keer opkeer met die boekjes aan kwam zetten.
    Het naar bed gaan is bij ons een heel vast ritueel, dat ik dat niet meer wil veranderen, dus doe ik het even voor hij naar bed gaat. Beneden samen op de bank. Ik vraag dan: Luca pak jij een boek, dan gaan we lezen en dan kiest hij er een uit. Dat zijn platen boeken, nijntje, flapjes boeken, het boek rupsje nooitgenoeg van E carle is een grote favoriet.
    Als hij te druk is dan probeer ik het twee keer en klimt hij van mijn schoot en is het duidelijk. Andere dingen zijn belangrijker. Dat is prima. Zo heeft hij de afgelopen weken totaal geen interesse voor voorlezen gehad, maar ging hij zelf Lezen. Ook goed.
    Het is heel goed voor je kindje om voor te lezen, omdat hij heel direct taal meekrijgt en leert kijken, luisteren en associeren. Het schijnt dat tegenwoordig kinderen te weinig worden voorgelezen. Zonde!

10. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Dank je wel, ik heb (zoals altijd ;)) veel aan jullie reacties! :)

@Wendyp; ja nou wist ik onderhand wel hoe oud Sasha is, LOL. :D

11. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Wij lezen altijd voor op de bank, na het eten gaan we nog even televisie kijken en dan nét voor ze naar bed gaat doen we een verhaaltje.

-hoe oud is je kindje?
    Jasmijn is nu 20 maanden.

-wat doe je als ze niet rustig blijven zitten? Heeft het dan eigenlijk wel zin? Wil haar ook niet dwingen om te blijven zitten en naar mama te luisteren als ze er niks aan vindt.:D Maar ik ben vroeger heel veel voorgelezen, en heb wel het idee dat dat atijd bijgedragen heeft tot mijn taalontwikkeling/woordenschat.:)
    Het zijn erg korte verhaaltjes die we voorlezen, meestal kan ze de aandacht nog wel zo lang bewaren. En anders laten we haar de plaatjes aanwijzen (waar is de poes/kabouter) en lezen daarna verder.

Ze is altijd wel heel enthousiast als we het boek pakken, maar nu is ze sowieso gek op boekjes.

We hebben een boek met 365 kabouterverhaaltjes.
    Bekijk bijlage 41237
    Hiervoor hebben we het grote verjaardagsboek van Dikkie Dik gelezen, daar staan nog grotere plaatjes in en minder tekst, maar toen was ze natuurlijk ook jonger. In dit boek zijn de verhaaltjes ook niet zo lang, het verschilt wel per dag. Maar soms doen we er gewoon twee als het een heel kort verhaaltje is.

12. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Wij lezen Tim nu zo'n 4 maanden voor, vanaf een half jaar.
    We zitten op de stoel naast zijn bed, en lezen Jip en Janneke.
    Niet dat hij het miss al begrijpt, maar meer als rustmoment, en dat hij weet dat dit bij het slaapritueel hoort!

13. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

In bed.. Mijn zoontje slaapt in mijn bed dus we gaan samen onderuit hangen met een boekje erbij
    -wanneer?
    Voor het slapen gaan savonds
    -hoe oud is je kindje?
    13 maanden
    -wat doe je als ze niet rustig blijven zitten? Heeft het dan eigenlijk wel zin? Mijn zoontje blijft altijd rustig zitten in bed, maar geloof niet dat dat beneden hetzelfde verhaal zou zijn :) als hij niet zou blijven zitten zou ik t niet doen Denk ik
    -heb je het idee dat je kindje dingen leert/meekrijgt van lezen? Mwaa.. Hij weet wel dat t bedtijd is Dan want ik zeg beneden tegen hem kom schatje we gaan boekje Lezen en slapen.. Dan loopt hij al naar de gang dn roept dikkieee
    -wat lees je voor? Altijd dikkie dik!

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Voorlezen probeer ik wel eens, maar echt lukken doet het niet aangezien Eva de bladzijdes al omslaat voor ik klaar ben (en dat is dan een boekje van Nijntje met weinig tekst ;)). Ze kent na 1 keer lezen een boekje wel en wil dan zoeken naar het volgende plaatje en het verhaal erbij wat ze dan zelf zo'n beetje vertelt. Maar dan is ze er ook al snel op uitgekeken.
    Het beste leest ze als ze een boekje alleen leest. Is dan zelf aan het vertellen wat ze ziet en als er bijvoorbeeld dieren in voorkomen doet ze de geluiden erbij na :)

Praten doet ze heel erg goed, taalontwikkeling stimuleer je niet alleen door voor te lezen, maar ook door heel veel te praten en te laten praten, dus veel vragen. Ik merk dat Eva snel uitgekeken is op boekjes, omdat ze het snel oppakt, dan wordt het al snel saai. Toen ze net ging praten kon ze wel heel lang bij me zitten met boekjes.

Mij leek het voorlezen ook zo leuk, op de bank, of 's avonds voor het naar bed gaan. Maar dat zit er nog even niet in geloof ik. Boeken zonder of met weinig plaatjes (bv. Jip en Janneke) zie ik al helemaal niet gebeuren dat ze dat leuk vindt. Veel te saai :D

Eva is net 2 trouwens.

15. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Ik lees mijn zoon sinds een maand ongeveer voor.
    Dit doe ik voor hij gaat slapen en daar heb ik een heel fijn boek voor, 365 verhaaltjes, dus elke dag een kort verhaaltje.

Eerst was hij er helemaal niet in geinteresseerd erin en kon hij niet stil blijven zitten maar nu vind hij het echt superleuk en gaat hij er echt voor zitten!

16. wendyp

wendyp Niet meer actief

Dat boek! Ik word er helemaal blij van, die had ik vroeger ook! :D Jeugdsentiment!8)

17. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.040
    453
    83
    Vrouw
    Wanneer zijn jullie begonnen met voorlezen? Hoe oud waren jullie kindjes toen?

18. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik denk vanaf het begin al. Maar echt regelmatig sinds een half jaar ofzo, voordat ze gaat slapen.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Ik lees elke avond voor, voor het slapen gaan (pyjama'tje aan, tandjes gepoetst) als hij in z'n bedje ligt (of zit, of staat). Heerlijk moment om rustig te worden.
    Ik ben dit gaan doen vanaf een maand of 8, 9 geloof ik. Ook toen hij een heel kleine baby was, toen las ik voor uit Harry Potter (in het engels ook nog, hahaha).
    Maar later zijn we gaan voorlezen uit boekjes van Dick Bruna, of van Bobbi en het hele voorleesboek van Jip & Janneke.

Na het voorlezen mag hij zelf nog even in een boekje lezen. En echt, hij leert zoveel woordjes door te oefenen met de plaatjes in het boek!

En overdag komt hij nu minstens 1x per dag zelf met een boekje naar me toe, met de opdracht; boeke lese! en dan gaat hij op schoot zitten en moet ik hem even voorlezen. Héél gezellig!
    Als hij wegloopt zijn we klaar, het moet vooral leuk zijn vind ik.

20. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    wij lezen alyssa altijd voor voordat ze gaat slapen savonds.
    we hebben een stoel op haar kamertje staan en daar gaan we gezellig in zitten (ze heeft de slaapzak dan al aan).

alyssa is helemaal gek van woezel en pip, nijntje en dikkie dik.
    zijn allemaal redelijk korte verhaaltjes en alyssa kan meestal haar aandacht er wel bij houden.
    ik moet er bij alyssa wel op letten dat er veel plaatjes bij staan.

ik heb ook wel het idee dat ze er dingen van opsteekt.
    we doen dit nog niet zo lang iedere avond (eerder af en toe op de bank) maar alyssa is veel meer verschillende woordjes gaan gebruiken.

als we op de stoel in haar kamer zitten blijft ze meestal wel goed zitten, maar als we beneden op de bank voorlezen is ze vaak te ongedurig en wil ze al snel weer wat anders gaan doen.

liefs doris

Deel Deze Pagina