Prematuurtjes op "latere" leeftijd

Discussie in 'Prematuur' gestart door AppleBlossom, 3 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AppleBlossom

AppleBlossom Actief lid

29 sep 2011
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik lig nu al ruim 4 weken in het ziekenhuis met PE en het ziet ernaar uit dat de baby voor 34 weken gehaald moet worden. Nu ben ik bang dat mijn kleine een ander leven zal leiden dan wanneer zij op tijd geboren geboren zou worden.
    Hoe is jullie ervaring met prematuren? Is er sprake van handicaps/stoornissen door de vroeggeboorte of een kerngezond kind?

Alvast bedankt!

2. Kylietje

Kylietje Actief lid

15 dec 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
  3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn dochtertje is nu 3, en ze is met 33 weken geboren en ook dysmatuur (1600 gram). Maar je merkt er helemaal niets meer van, een vrolijke peuter zonder handicaps. Een vroeggeboorte hoeft geen gevolgen te hebben op latere leeftijd.

4. Babystew

Babystew Niet meer actief

Wat naar voor je dat je PE hebt en al 4 weken in het ziekenhuis ligt. Zal een heftige tijd voor jullie zijn, veel sterkte!!

Inderdaad is het van tevoren niet goed te voorspellen, elk kind en elke situatie is anders. Maar je kind zou zeker gezond op kunnen groeien. Elke dag is pure winst.

Mijn dochter heeft het zwaar gehad maar ze ontwikkelt zich tot nu toe perfect en is vrolijk, het toekomstbeeld is heel gunstig.

Nogmaals veel sterkte en succes toegewenst in deze spannende/onzekere/moeilijke tijd.

5. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Hoi meid,

Ik ben om dezelfde reden ook ingeleid maar dan bij 34 weken. (PE + HELLP)
    Dano heeft een tijdje wat achter gelopen met taalontwikkeling (niet officieel maar wij vonden dat ie wat laat was) maar inmiddels heeft hij alles volledig ingehaald en is het een vrolijke kleuter die goed mee kan. Op sociaal-emotioneel vlak loopt ie zelfs een jaar voor ;)
    Hij is ook van kleiner dan gemiddeld naar groter dan gemiddeld gegroeid.

De grootste problemen komen vaak bij extreme prematuurtjes van (flink) voor de 30 weken.

Veel sterkte meis! Hoop dat ze je nog even kunnen rekken. (bij mij van 31 tot 34)

6. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    He hoi,

Onze oudste is met 27+6 geboren, Prematuur dus en ook nog eens dysmatuur.
    Hij heeft lang in het ziekenhuis gelegen en aan de beademing e.d. Hij heeft van alles meegemaakt, maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen en heeft hij zich heel goed ontwikkeld. De artsen zijn zeer tevreden en zien geen bijzonderheden. Hij hoeft ook niet meer terug voor controle en heeft zelfs nog nooit fysiotherapie nodig gehad.

Cas is deze week voor het eerst naar de peuterspeelzaal geweest en doet het prima.

Hij is wat tenger/slank als je hem vergelijkt met leeftijdgenootjes, maar qua lengte loopt hij op schema.

Het eerste jaar moesten we wat voorzichtiger zijn betreft zijn gezondheid. Hij mocht niet naar de creche/opvang en we moesten voorzichtig zijn met bezoek en kleine kinderen ivm overbrengen van virussen. Hij had namelijk een hele lichte longbeschadeging opgelopen ivm het langdurige beademen. Hij is wat sneller verkouden misschien en iets sneller kans op bronchitis. Maar hij gebruikt geen medicijnen oid, geen pufjes... Hier valt het dus gelukkig heel erg mee.

Sterkte met de zwangerschap. Hopelijk kan je kindje nog een tijdje blijven zitten.

Grtjs,
    Aleida

7. adi

adi Niet meer actief

Hoi,

Wat een spannende tijd voor jou! Ik wens je ten eerste veel kracht en succes!

Ik heb 3 kinderen die met 30 weken zijn geboren. Inmiddels zijn ze 2,5jaar, en zijn kerngezonde peuters die met motorische en cognitieve ontwikkeling voorlopen op de aterme leeftijdsgenootjes. Fysiek zijn ze wat fijn, maar nog steeds gewoon binnen de normale.

8. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Zoals als eerder gezegd werd, komen de grootste problemen voor bij kinderen geboren voor de 30 weken. Ons zoontje is geboren bij 26.0w en had na twee hersenvliesontstekingen geen goede prognose. Toch ontwikkelt hij zich op alle vlakken redelijk, met een kleine constante achterstand t.o.v. zijn gecorrigeerde leeftijd. De artsen vinden hem gezien zijn voorgeschiedenis een klein wonder, maar verwachten wel dat alle hobbels nog niet genomen zijn. Ons maakt het niet uit, hij is wie hij is en dat is goed.

9. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Onze zoontjes zijn geboren met 28 weken. Natuurlijk een moeilijke start gehad maar het gaat nu heel goed. De kinderarts was naar 1,5 jaar zo tevreden dat we pas terug moeten komen als ze 4 jaar zijn.
    We merken helemaal niks aan hun, en komen met alles heel goed mee.

10. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Mijn dochter is met 27+2 geboren. Met haar gaat het opzich goed. Ze heeft natuurlijk ook een moeilijke start ed gehad. Ze heeft nefrocacinose en daar last van. Ze is daarvoor onder behandeling van een kindernefroloog en een kinderarts. Ze heeft ook nog erg lang last gehad van haar longen. Ze heeft ruim een jaar aan de pufjes gezeten. Op dit moment staat ze ook aangemeld bij de GGZ omdat ze moeite heeft met prikkelverwerking en emoties. Dit zou eventueel door een trauma kunnen komen. Maar ook door iets anders.
    succes! Ik hoop dat je kindje nog lang bij je mag blijven zitten.

11. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Mijn dochter is met 30+6 geboren en ze was dysmatuur ook. Inmiddels is ze bijna zes en het enige wat eventueel te herleiden is naar haar vroeggeboorte is dat ze zwakke longen heeft. (vaak bronchitis/longontsteking) Voor de rest is ze kerngezond, ontzettend intelligent en sociaal ligt ze prima in de klas.

12. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Hier zoontje geboren met 32 weken geboren, nu 4 en net als andere kleuters. Niks meer aan te merken. Kern gezond.
    Ken nog een jongetje geboren met 28 weken, ook niks meer aan te merken.
    Mijn neef geboren met 32 weken volgt nu VWO. Ook kern gezond...
    (vooruit: meisje geboren met 32 weken en liep zelfs voor op ontwikkeling als baby, nu is ze 4 en doet ze het net zo goed als de rest)

Wens jullie veel stekte!

13. mama079

mama079 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.065
    30
    48
    Onze oudste is met 28+6 geboren en was ook dysmatuur. Heeft geen problemen in t zh gehad en thuis ook niet. De ontwikkeling was ongecorrigeerd altijd bij en soms zelfs voor! Hij is klein en slank, maar dat zijn mijn man en ik ook.

14. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Vriendlief en zijn jongste broertje zijn beide met 33 weken geboren. Zijn nu 30 en 22, beide fit en gezond. Ook in hun kindertijd geen verschillen met andere kinderen.

15. FEE88

FEE88 Niet meer actief

He meid, wat vervelend voor je... Ik was zelf prematuur en dysmatuur 24 jaar geleden.... ik was 37 cm groot en woog minder dan 1300 gram ben geboren met 32 weken maar was ongeveer 28 weken groot. Nu ben ik een gezonde Hollandse meid van 1.72 cm en 68 kilo ik merk er niets van heb alleen astma maar dat komt in onze familie heel veel voor... Hoop dat het je een beetje geruststelt :)

16. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    onze oudste was pre- en dysmatuur, 32w en 35cm/1050gr...inmiddels bijna 6,5jaar.
    tot aan het begin van zijn schooltijd hebben we geen problemen ervaren, hij ontwikkelde zich zelfs snel...liep met nog geen jaar, sprak al vroeg(en duidelijk), hij is wel altijd kleiner en tengerder gebleven dan zijn leeftijdsgenootjes...hij is wel sneller vatbaar, en van 1-4j heeft hij geregeld last gehad van astma(maar dat zit ook in de familie)
    inmiddels draait hij dus al bijna 2,5j mee op de basisschool, en daar zijn we dus wel tegen problemen aangelopen.
    onze zoon heeft dus een vrij hoog IQ, maar ligt motorisch gewoon achter, hij heeft nu ook sinds een paar maanden ergo, en die geeft echt aan dat hij een premature motoriek heeft...maar, das te corrigeren met de juiste hulp en hulpmiddelen.
    verder heeft onze zoon een aandachts en concentratiestoornis, hier krijgt hij dus ook training in bij de ergo.

17. Laurake

Laurake Actief lid

22 mrt 2011
    245
    0
    0
    bediende/opticien/mama/vrouw
    belgië/Riemst
    Hier ook een mama van een prematuurtje!
    Onze zoon is op exact 32 weken geboren en woog 2kg155 en was 46 cm groot wat redelijk goed was zeiden de dokter!
    Hij heeft wel paar weken in couveuse en verwarmd bedje gelegen maar voor de rest geen problemen gehad.
    Het is nu een flinke kleuter van 3 jaar die graag naar school gaat.
    Hij is al ff zindelijk en doet alles wat andere kinderen van zijn klasje doen.
    Enige waar ik schrik van heb is dat later een 2e kindje ook weer te vroeg geboren zal worden:(

18. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mijn dochter is met 33 weken geboren, door hellp. Ze is nu 3,5 maand en kerngezond, ze ontwikkelt zich tot nu toe super. Je moet wel wat langer wachten op het lachen en dat soort dingen, dan moet je er zeg maar 7 weken bij tellen (gecorrigeerde leeftijd).

19. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hoi, hier 3 kinderen die prematuur zijn geboren (hou niet zo van t woord Prematuurtjes, maar goed)
    met 27 weken alle3. Op dit moment lijken ze geestelijk alle3 goed, maar we hebben wel hele moeilijke momenten gehad.
    Lichamelijk is nog niet alles in orde, maar hopelijk gaat hij daaroverheen groeien. (longen/ darmen)
    Ik denk dat het met heel veel factoren te maken heeft of ze er goed uitkomen. op nummer 1 staat de bevalling.
    Of er bijvoorbeeld operaties moeten worden gedaan en of er geen fouten worden gemaakt, of er per ongeluk een bacterie of virus je couveuse van je kind ingaat, daaraan kun jij als moeder vrijwel niets doen. Bij ons zoontje zijn er fouten gemaakt tijdens een operatie, hierdoor kon hij verstandelijk beperkt zijn geraakt. Ook had hij cysten in zijn hoofd, deze zijn in de loop van de maanden gestopt met groeien en afgenomen. Waarschijnlijk komt het allemaal goed, maar dat is geluk. Het had heel anders kunnen gaan
    Hoe dan ook, jij kunt er niets aan doen!
    ik wens je veel geluk, en sterkte voor nu

20. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Onze dochter is met 33+3 geboren,en is nu 4 jaar
    Ze heeft altijd voorgelopen met alles op haar leeftijdsgenootjes, en het is meer een 'stempel' dat ze heeft gekregen. ze was 2170 gr en 44 cm, wel klein natuurlijk maar groot voor het aantal weken zwangerschap.
    we hebben nooit gemerkt dat ze prematuur was, alleen net na de geboorte, ze kon niet zelf drinken en heeft daardoor 5 weken in het zh gelegen, ze mocht niet met een sonde naar huis:( ze heeft maar een paar uur in de couveuse gelegen, en al snel uit het warmte bedje.

Deel Deze Pagina