Hoi dames, Ik heb even een vraag over de flesvoeding voor onze dochter! Ze is nu 4,5 week oud en 3900 gram. Ze krijgt nu 6 voedingen op een dag. 5 van 90+3 en voor de nacht doen we vaak een fles van 120+4 (hier laat ze meestal een klein bodempje van staan, maar na de 90+3 fles blijft ze vaak wakker en zoeken en nog een klein beetje erbij zorgt er vaak voor dat ze heerlijk in slaap valt. Vannacht heeft ze ook zo 6 uur doorgeslapen. de nacht daarvoor ook al 5,5 uur. Nu wil ik toch dat ze dit dag/nachtritme een beetje blijft vasthouden (voor zover dat mogelijk is met zo'n kleintje). Ik maak haar dus vaak overdag wakker voor een voeding. Als ik haar laat liggen kan ze soms ook overdag zomaar 4 uur doorslapen zodat er dan 5 uur tussen de voedingen zit en ze 's nachts dus meer wakker is. Nu word ik vaak raar aangekeken als ik zeg dat ik haar overdag wakker maak voor een voeding en zeggen mensen om mij heen dat ik haar beter wakker kan laten worden zodat ze haar eigen ritme kan bepalen.... maar zoals ik het nu doe is het toch prima? ik zou het zo zonde vinden als ze dan 's nachts ineens om de 3 uur weer wakker wordt omdat ik haar overdag 5 uur laat slapen... of zou ik eens kunnen kijken of ik al 5 flessen van 120+4 kan geven. Is ze daar nog te klein/licht voor? Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Drinken om de 3 a 4 uur is heel normaal. Ik vind dus dat je het goed doet om haar overdag wakker te maken en 's nachts te laten slapen. Als ze nu nog tevreden is met 90/3, zou ik de flesjes niet gaan ophogen. Ze is nog maar zo jong, en babytjes doen het over het algemeen beter op kleinere flesjes vaker op de dag dan in een keer een grote fles.
Helemaal goed hoor... hier merkte ik ook dat alsik hem langer liet slapen hij het later in haalde. Dan was dat (gelukkig voor ons) savonds maar goed je schiet er dus niks meemop. Dus ik zou het zo blijven doen....
Wij hebben het ook zo gedaan. Max 4 uur tussen de flesjes. Wij hadden al vrij vlot een doorslaper, maar nooit problemen gehad met het dag/nachtritme. En ik geloof dat dit mede is doordat ik hem wakker maakte als hij te lang door bleef tukken. En nog maakte ik hem pas wel eens wakker voor een fles, toen ik merkte dat hij de extra voeding wel nodig had. Als ik zijn ritme zou moeten volgen kon ik om 1.00 alsnog een fles geven, terwijl ik hem zelf anders om 23.00 een voeding zou hebben gegeven en zelf ook een goede nacht kon maken.Je doet het prima hoor! Volg je eigen gevoel en wat bij jou en de kleine past.