Schuift je WW uitkering op als je heb ziekgemeld?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Shweta, 13 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shweta

Shweta Lid

12 feb 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste heer/mevrouw,

Momenteel heb ik een WW uitkering, die loopt tot 1 september 2012.
    Ik heb me laatst ziekgemeld vanwege me zwangerschap.

Ik ben ongeveer 6 oktober 2012 uitgerekend. Als mijn zwangerschapsverlof ingaat dan zou mijn WW uitkering toch al verlopen zijn of is het zo dan die periode weer wordt opgeschoven en dat je WW uitkering langer duurt wanneer je weer geen zwangerschapsuitkering hebt?

Graag zie ik u reactie tegemoet.

groetjes

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Shweta

Wat er met je WW-uitkering gebeurt, hangt af van de reden van je ziekmelding. Binnenkort zal onze verzekeringsarts beoordelen of je zwangerschapsgerelateerd ziek bent.

Ziek tijdens je zwangerschap
    Ben je ziek tijdens zwangerschap, maar niet als gevolg van je zwangerschap? Dan loopt je WW de eerste 13 weken van ziekte door. Na 13 weken ziekte stopt je WW en krijg je een ziektewet-uitkering.

Ben je ziek als gevolg van zwangerschap? Dan eindigt je WW-uitkering direct. Deze gaat automatisch over in een ziektewet-uitkering.

Zwangerschaps- en bevallingsverlof
    In beide gevallen stopt de ziektewetuitkering automatisch 6 weken voor je uitgerekende datum. Vanaf dat moment heb je namelijk recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De WAZO kun je 8 weken voor de uitgerekende datum aanvragen via UWV Telefoon (0900 – 9294).

Na het verlof
    Ben je na afloop van het verlof nog niet in staat om te werken? Meld je dan op de eerste dag na het verlof telefonisch ziek bij UWV.

Kun je na afloop van de WAZO wel weer werken, maar heb je nog geen werk? Dan kun je de WW-uitkering laten voortzetten. Dit kan via de website van het Werkbedrijf. Hoe lang je nog recht hebt op WW hangt dus af van het moment waarop de WW stopt (13 weken na je ziekmelding of direct na je ziekmelding).

Op onze website vind je actuele informatie over ZW, WAZO en WW.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Shweta

Shweta Lid

12 feb 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor je reactie.

Maar wat gebeurt er als je na je zwangerschapsuitkering nog steeds ziek bent van de zwangerschap? Krijg je dan weer een ziektewet uitkering en tot hoelang heb je recht op een ziektewet uitkering na je zwangerschapsuitkering?

Ik hoor graag van je

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Shweta

Als je na de WAZO nog ziek bent, meld je je op de eerste dag na het verlof telefonisch ziek bij UWV. Je krijgt dan weer een ziektewetuitkering (ZW). De ZW duurt meestal 104 werken. Soms worden de periode van ziekte voor het verlof en na het verlof bij elkaar opgeteld. Dit hangt echter af van de klachten.

Actuele informatie over de duur van de ZW na het verlof vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina