zoon van bijna 11 mnd wil alleen borstvoeding en geen ander drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door loes80, 1 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loes80

loes80 Lid

29 apr 2011
    92
    0
    6
    Hallo,

Zouden jullie mij advies kunnen geven? Mijn zoon is bijna 11 maanden, ik geef nog borstvoeding. Hij heeft vanaf het begin af en toe afgekolfde melk gedronken uit een fles. Vanaf dat hij 3 maanden was gaat hij 2 dagen naar de creche en ook daar dronk hij afgekolde melk uit de fles. Het ging niet altijd even makkelijk, maar hij dronk wel al was het de ene keer meer dan de andere keer.
    Sinds 2 maanden geven we ook water / thee / diksap. Dit heeft hij nog nooit goed gedronken. Omdat het kolven bijna niets meer opleverde en mijn voorraad uit de vriezer op was ben ik gestopt met kolven en ben ik opvolgmelk gaan proberen. Hier moet hij helemaal niets van hebben. Hij wordt boos en drinkt niets. Als we er pap van maken eet hij het wel met een lepel, dus dat krijgt hij nu op de creche.
    Dat is voor naar de creche prima, maar ik vind dit geen oplossing voor 's avonds. Ik wil hem geen bord pap gaan geven na zijn warme maaltijd als ik een keertje een avond niet thuis ben en uiteindelijk zal hij toch ook moeten leren / accepteren dat hij iets ander moet drinken dan alleen maar borstvoeding.
    Nu had ik vorige week een klein beetje halfvolle melk geprobeert en dit leek hij lekker te vinden. Hij dronk het flesje (40ml) in een keer leeg. Ik heb toen overlegd met het cb of ik hem af en toe al wat halfvolle melk mag geven. Ze zeiden dat dit prima was. Hier was ik erg blij mee. Ik had goede hoop.

Nu was ik vanavond uit eten en oma kwam oppassen. Zij zou m'n zoon een fles halfvolle melk geven. Helaas werd hij kwaad en heeft echt geen druppel gedronken. Hij sloeg de fles steeds uit haar handen.
    We gebruiken trouwens een fles ipv een (tuit)beker. Het lukt hem helemaal niet om daar uit te drinken. In overleg met een logopediste houden we het nu nog even bij de fles en gaan we later direct over een op gewone beker.

Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Ik geef nu nog 3 keer per dag borstvoeding als ik thuis ben en 2 keer per dag als ik werk. Ik wil dit echter toch wel af gaan bouwen naar 2 keer per dag en als hij een jaar is misschien wel helemaal stoppen. Hoe pak ik dit aan nu hij niets anders wil drinken.

Moet ik gewoon niet meer dan 2 keer per dag borstvoeding geven (ontbijt en 's avonds voor het slapen) zodat hij wel iets ander moet drinken als hij dorst heeft of heeft dit geen zin? Ik ben ergens bang dat hij dan gewoon wel wacht totdat hij bij mij kan drinken.
    Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik weet het echt even niet meer. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

dank voor je uitgebreide verhaal.
    Dat is inderdaad geen makkelijke situatie voor jullie.
    Je hebt al aardig wat uitgeprobeerd.

Als ik je verhaal lees zou ik toch nog eens die halfvolle melk proberen. Dat je het in een fles geeft is prima, ook op die leeftijd, die beker komt echt wel voordat hij 18 is :)!
    Wat je kunt doen is de melk wel even verwarmen, misschien doe je dat al?

Je zou na de maaltijd ook yoghurt kunnen geven, halfvolle of milde yoghurt is minder zuur en en wat steviger, veel kindjes vinden dit wel lekker. Of biogarde. Eventueel met wat diksap, maar ik zou eerst zonder proberen.

Als je het zelf nog even vol kunt houden zou ik niet op dit moment stoppen met de BV, blijkbaar is het nog heel belangrijk voor hem, en hij haalt er ook nog de nodige voedingsstoffen uit.

Sommige kinderen lusten wel rooibosthee, afgekoeld en zonder suiker. Kun je ook proberen. En een rietjesbeker kan ook een oplossing zijn, dat vinden kinderen soms erg interessant.
    Probeer zo min mogelijk druk te leggen op het drinken, hoe meer stress jij hebt ( al snap ik heel goed dat je gestresst raakt hoor) hoe minder goed hij zal drinken.
    Klets gezellig tegen hem, bied hem aan, wil hij het niet, dan stop je en zet je het weg. Probeer het op een later moment nog eens.

Uiteindelijk gaat het lukken hoor, maar dat is soms lastig te geloven als je midden in de de situatie zit. Houd vol en met meer vragen ben je bij ons altijd welkom!

Mirjam

Deel Deze Pagina