Schuimende ontlasting

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door SuzanneSuuz, 23 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SuzanneSuuz

23 mei 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ons meisje is bijna twee weken oud en drinkt goed aan de borst, komt goed aan. S avonds drinkt ze echter super gulzig en wil steeds opnieuw drinken, ze gaat dan als een soort mopshondje snurken met dr mondje open, heel wild. Ik pauzeer dan vaak tijdens t voeden want ze verslikt zich steeds. Sinds vannacht valt ze na een paar minuten drinken steeds in slaap en dan na een uur of twee wil ze weer drinken maar gebeurt t zelfde. Ze drinkt dan uit 1 borst (voorheen met gemak 2) en drinkt denk ik alleen de voormelk. Ik had in t begin erge overproductie en heb gekolft, ben daar drie dagen geleden mee gestopt.
    Vandaag is ze al de hele dag huilerig en net had ze bij t verschonen superveel schuimende ontlasting. Ik las dat dit te maken kan hebben met te weinig vet in de bv. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze de hele borst weer leegdrinkt voordat ze in slaap valt? Moet ik opnieuw gaan kolven om de druk er af te halen?

Alvast bedankt!

Groetjes SuzanneSuuz

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Je hoeft niet te kolven om de druk er af te halen: op die manier stimuleer je extra en zal je lichaam denken dat er meer melk aangemaakt moet worden dan je kindje kan verwerken. Handiger misschien is je kindje aanleggen (of stimuleren met de hand, zodat de melk gaat stromen) en op het moment dat je melk toeschiet haal je haar weer af. Je kijkt nu naar wat er gebeurt: waarschijnlijk zie je verschillende straaltjes melk spuiten. Op het moment dat deze straaltjes afbuigen of overgaan in druppen is de eerste kracht er af. Je droogt nu de borst (en evt. haar kin wanneer deze nat is) en legt op nieuw aan. Nu zal je kindje rustiger haar voeding kunnen drinken.

Veel succes!

3. SuzanneSuuz

23 mei 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, dank je voor het antwoord. De melk spuit er idd uit in straaltjes en dat laat ik nu gewoon weglopen voor ik haar aanleg. Dat werkt wel beter inderdaad.
    Ze wil nog wel de hele avond aan de borst, moet ik dat gewoon doen of krijgt ze dan teveel binnen? Is dat clusteren? Als ik daar niet aan toe geef gaat ze erg huilen.
    Groetjes Suzanne

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, dat is clusteren. Dat mag ze de eerste 10-12 weken doen: veel kindjes doen dat echter minder lang.
    CLusteren is normaal gedrag: gewoon lekker aan toegeven!

5. SuzanneSuuz

23 mei 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    O ok, doe ik dat!
    Tanx!
    Groetjes Suzanne

6. SuzanneSuuz

23 mei 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, ik heb nog een vraag:
    ik heb het idee dat mijn productie weer steeds meer wordt. Ik ga nu soms maar onder de douche om wat weg te laten lopen en daarna pas te voeden, anders wordt het een kliederboel met een huilend kind 😞
    Wat kan ik doen om mijn productie terug te brengen?
    S nachts wil ze nu om de twee uur gevoed worden, overdag om de 2,5/3 uur, ik voed daarnaast nog extra in de avond als ze zo onrustig is. Ze is 310 gram aangekomen in 1 week dus ze krijgt wel ruim voldoende binnen.

Groetjes Suzanne

7. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Probeer je kindje te volgen en evt. alleen extra druk er af te halen als het te veel wordt. Je zit nog in de eerste weken waar je kindje vraag en aanbod af gaat stemmen. Blijf eerste druk af halen en laat haar eerste borst uit drinken tot ze zelf loslaat of niet meer effectief drinkt. Dan mag ze even overeind, bijkomen en wil ze nog een slokje, dan naar de andere borst.
    De tweede borst mag 2 slokken, 2 minuten of nog eens 10 minuten zijn, maakt niet uit.

Succes

8. SuzanneSuuz

23 mei 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog bedankt voor de reactie!
    Ik ben inmiddels volledig gaan kolven omdat bleek dat mijn dochter niet goed aanhapte en hierdoor oa darmklachten kreeg. Ik probeer haar dit aan te leren maar dat wil nog niet echt en maakt haar nogal gestresst.
    Het is een gedoe maar ze krijgt iig wel moedermelk en drinkt goed 😉

9. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Is voor nu een prima oplossing denk ik! Ik zou dat dan even een week of wat aankijken, zien wat je kolft, hoe het uitkomt in je dagen. Dan kijken waar mogelijk winstpunten zitten.
    Mogelijk krijg je je productie wat beter op orde met wat tijd, mogelijk kun je weer (een aantal) voedingen aan de borst doen, mogelijk blijf je kolven en kun je naar een aantal kolfmomenten op een dag.
    Even kijken dus.
    Heb je een goede kolf? (dubbelzijdig elektrisch heb je wel nodig om alle voedingen te kolven en je productie in stand te houden)

Succes!

10. SuzanneSuuz

23 mei 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de Medela swing maxi (erg tevreden over) en momenteel kolf ik met 6 kolfmomenten ong 1 liter. Ik houd nu nog melk over, maar dat zal wel veranderen straks.
    Ik moet over 7 weken weer 4 dagen per week gaan werken, heeft het zin om, als het bij mij fysiek lukt, mijn dochter nog moedermelk te geven als aanvulling op kunstvoeding?
    Volledig haar voeding blijven kolven is denk ik niet haalbaar.

Groetjes Suzanne

11. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, dat heeft natuurlijk zin: ook wanneer je nog maar 1 of 2 voedingen op een dag moedermelk geeft en de rest een andere voeding, geef je je kindje nog steeds jouw antistoffen en beschermende eigenschappen mee. De stoffen concentreren zich nu je minder voedingen over een dag geeft, het is dus niet zo dat je minder goede stoffen geeft.

Ik zou dus kijken naar wat haalbaar is: een goede spreiding over de dag is aan te bevelen: bijvoorbeeld: ochtend, lunchtijd, laat in de middag. Of halverwege ochtend, begin middag (14:00 uur) en vroege avond (18-19 uur)
    Ga je daarna terug naar 2 keer, dan laat je de voeding midden op de dag vallen bijvoorbeeld. Maar voor het zelfde geld gaat het prima wanneer je ochtend en lunch geeft. Is even afwachten. In principe: wanneer het nu goed ingesteld is (en met een liter per dag is dat heel mooi!) en hoe langer je wel die spreiding op de dag hebt, hoe beter je productie is gevestigd. Dan kun je gaan spelen.
    Heb je je vrije dag midden in de werkweek? Dan kun je die dag ook nog een keer extra mocht het nodig zijn om je productie in stand te houden.

Succes! Mooie opbrengst!

Deel Deze Pagina