Onze dochter van 16 maanden praat nog helemaal niet. Oh ja, ze zegt 1 woordje en dat is 'die' en dat dan wel de hele dag door. Verder schud ze nee, ze kijkt me niet goed aan, alleen vluchtig. Of ze me heel goed begrijpt weet ik niet zo goed. Als ik vraag, waar is de bal of de pop dan wel, dan komt Ze daar mee aan. Maar dat vind ze ook zelf leuk, waar is het boek of de auto snapt ze niet (of wilt ze niet snappen dat weet ik dus niet). Ze zit ook nooit rustig bij me op schoot en een boekje lezen zit er ook niet in, heeft ze ook geen interesse in. Tv kijken doet ze wel graag en dan kan ze even rustig zitten, maar liever niet op schoot, dan rukt ze zich los. In de buggy zitten en de autostoel is eigenlijk ook een strijd, ze wilt er gewoon niet in en moet haar er echt induwen, echt kalmeren lukt haar daarna niet goed zelf. Verder vind ik dat Ze niet zo goed naar haar naam Luistert, ik zie andere kindjes die meteen reageren op hun naam terwijl ik meestal een paar keer de aandacht moet trekken. Het is een driftig meisje, soms bonkt ze zelfs met haar hoofd tegen de muur, dat doet me veel verdriet om te zien. Ik maak me best wel zorgen, weet ook niet precies wat ik met dit berichtje wil, maar iedereen om me heen zegt dat ik me druk maak om niks, inclusief mijn man. Daar voel ik me dan ook vaak schuldig om, dat ik veel dingen zie die ze niet kan, ipv wat ze wel kan. Begrijp me niet verkeerd ik hou heel veel van ons meisje, maar ik ben gewoon bezorgd om haar en haar toekomst en wil graag weten hoe ik haar het beste kan helpen. Is het al nodig om hulp te zoeken wb het praten ?
Ik lees niets geks. Vooral wat betreft praten hoef je je echt geen zorgen te maken. Met 16 maanden hoeven ze nog niks te zeggen. Je bent als het goed is onlangs naar het consultatiebureau geweest. Waren ze daar tevreden over haar ontwikkeling?
Goed dat je je bezorgdheid uit! Vwb praten hoef je je idd nog geen zorgen te maken. Meeste kindjes gaan pas met een mnd of 18 praten. De overige zaken die je neerschrijft zouden mij ook bezorgd maken om mijn kindje. Heb je ze al eens geuit bij het CB? Jij ziet je kindje natuurlijk het meest, en ziet ook structureel wat ze wel/niet kan. Als je het idee heeft dat ze je bv. niet goed hoort. Of dat ze je wel hoort maar niet goed begrijpt, dan zou ik daar zeker werk van maken. Wellicht via een Centrum voor Jeugd en Gezin een keer laten observeren door een therapeut? Waarschijnlijk is er helemaal niets aan de hand. Maar als er wel iets aan de hand is (lijkt te zijn), dan kun je er beter vroeg bij zijn. Sterkte!
Ja het is juist het cb dat bij 14 maanden zei dat ze 2 woorden moet kunnen zeggen. daarom willen ze haar ook nog eens zien met 18 maanden. ik denk dat ik die 2 maanden nog wel kan wachten maar ben benieuwd en soms ook een beetje bang voor wat er komen gaat. Het is al lekker om het zo eens van me af te schrijven zonder dat mensen doen of ik helemaal gek ben geworden. 😛
Mijn dochtertje is nu 17 maanden en kan een paar woordjes (vis, die, dag, papa, mama) en daar houdt het wel bij op. Ze begrijpt echt alles heel erg goed. 'Heb je honger? Ga maar in je stoel zitten.' Dan loopt ze naar haar stoel. 'Ben je moe? Moet je slapen?' Dan loopt ze naar haar bedje en pakt haar speen en knuffels. 'Heb je een vieze luier?' Loopt naar de commode. Ga zo maar door. Het is veel belangrijker om op ten duur te kijken naar of ze wel begrijpt wat je bedoeld, of ze wel goed hoort etc. Ik heb veel vriendinnen met dezelfde leeftijd kindjes en ook deze komen nog niet verder dan een paar woordjes, zelfs als ze iets ouder zijn. Het ene kindje is iets sneller dan de ander, dat geeft helemaal niets. Laat je niet gek maken door anderen of door het cb. Het is iets om in de gaten te houden en te blijven stimuleren (alles bij naam benoemen, boekjes voorlezen etc), maar zeker niet iets wat gelijk wijst op iets waar je je direct zorgen om moet maken. Edit: zoals gezegd zijn sommige dingen die je noemt wel dingen om goed in de gaten te houden, maar aan de andere kant is je kindje ook nog zo jong.. Het kan heel goed zijn dat er zo een sprongetje in de ontwikkeling komt en het weer heel anders is!
Wat betreft het praten hoef jij je geen zorgen te maken. Mijn jongste was ook wat later met praten en kletst nu de oren van mijn hoofd. Dat kan ineens hard gaan. Ander dingen die je benoemt, daar zou ik me ook enigszins zorgen over maken. Heb je dat ook op het CB besproken? Dat lijkt me de eerste plek om dat eens te doen, maar ook dat kan nog wel wachten tot je volgende afspraak. Ze is nog heel jong en kan qua ontwikkeling nog alle kanten op.
Ai, dan doet mijn kind het ook niet goed bijna 15 maanden en zegt niet meer dan tatatata geen reden tot zorg hoor.
Qua praten zou ik me inderdaad nog niet te druk maken. Kijk of ze dingen begrijpt. Mijn dochtertje is 14 1/2 maand nu en kan wel al heel veel woordjes zeggen en begrijpt goed wat ik vraag. Inderdaad, waar is je pop, waar is je speen, heb je honger, heb je gepoept, ben je moe, moet ik een fles maken, wil je drinken enz enz en daar antwoord ze dan ook op met ja. Zegt ze er niks op dan is het een nee, het woordje nee zegt ze nog niet. Wat qua ontwikkeling doet ze wel? Loopt ze bv al los of andere dingen? Mijn dochtertje loopt daarentegen nog niet los, wel aan een handje en het niet in de buggy willen is heeeeel herkenbaar, zij wil ook alleen maar lopen. Ook mijn dochtertje kan een driftkikker zijn maar dit uit zich in het gooien met spullen. Wel kan ze een tijdje lekker op schoot zitten en knuffelen en ook een boekje lezen vind ze prettig en ontspant zich dan. Ze reageert overigens ook goed op haar naam, 1x roepen en ze kijkt je aan en zegt ja. En altijd fijn om het hier even van je af te schrijven en te kunnen "sparren" met andere moeders van dreumesen
Ze loopt en klimt prima, we noemen haar ook niet voor niets ons aapje. ik vind dat ze goed zelf kan spelen (5-10min dan maar oke, ik ben blij) idd als ze boos is, is het vooral gooien met spullen, het bonken is minder vaak en iets van de laatste tijd. Over het dingen begrijpen verschillen mijn man en ik dus van mening, ik vind dat ze weinig snapt, helemaal als ik dingen lees als; heb je een vieze luier? Dan de commode, dit snapt ze zeker niet. Ze word zelfs boos bij het verschonen, maar geen driftbui in dat geval. Ergens is het natuurlijk nooit leuk om te horen dat anderen ook vinden dat er misschien reden tot zorg is. Vinden jullie specifiek iets verontrustends? Pff vind het zo moeilijk, voel me er soms zo alleen in staan, in dit gevoel. En ergens weet ik ook wel, dat als er wat is, dat dan vanzelf dan wel zou blijken en dat het gewoon m'n meisje blijft. Maar ergens ben ik gewoon echt verdrietig erom.
En ik bedoel dus niet dat jullie niet mogen zeggen dat er misschien iets loos is. Het is gewoon moeilijk om te lezen, ondanks dat ik graag gehoord wil worden. Bedankt voor de reacties iig!
Niet te druk om maken, hier een meisje van bijna 2 die nog "maar" 25 woordjes kan. Ook te weinig volgens de standaarden, ach ze zal het vanzelf wel leren 😁
Benoem je wel alles? Dat ze ook weet waar je het over hebt. Wij hebben nijntje kaartjes die we tijdens eten erbij halen, dan gaan we het benoemen en hij herhaalt het dan (probeert te herhalen). Kies momenten waar ze rust heeft om met haar even te lezen, even standaard een boekje erbij pakken voordat ze gaat slapen. En dan gaat het niet eens om het verhaal op deze leeftijd maar meer om dat ze je hoort praten. Wij voeden ons zoon tweetalig op en soms verbaas ik me echt hoeveel hij stiekem toch meekrijgt en begrijpt. Je hebt een energiek meisje die even bezig is met andere dingen dan leren praten op dit moment
Ik benoem alles, misschien teveel, dat van die kaartjes kan ik nog proberen. M'n man ziet me weer aankomen 😁😁 En dat is misschien nog wel de kunst love1990 geen zorgen er om maken, het heeft ook totaal geen nut. Maar schakel dat brein van mij maar eens uit! 😜
Ik begrijp je zorgen wel al denk ik niet dat iets afwijkends is hoor. Ieder kindje ontwikkeld nou eenmaal anders op hun eigen manier en tijd. Maar heb je bijvoorbeeld het idee goh ze reageert niet goed op haar naam, pas na meerdere keren, wellicht zitten de oortjes dicht ofzo?? Geen idee of je zoiets al heb uit laten sluiten?? Verder klinkt het echt niet als afwijkend, zij is blijkbaar druk geweest met lopen, klimmen enz tov bv mijn dochtertje die zich echt richt op het praten. Mijn dochtertje ging ook pas laat zelfstandig zitten, kroop pas met elf maanden en staan pas rond haar eerste verjaardag. Maar haar eerste woordjes zei ze al met acht maanden en nu zegt ze al zo ontzettend veel woordjes. Ieder kind ontwikkeld anders.
Probeer je echt niet teveel zorgen te maken, als er een ding is wat ik geleerd heb in mijn korte tijd als moeder, is dat kinderen allemaal anders ontwikkelen. Vriendin 1 had een kindje die kon alles, ik vergeleek onbewust mijn kindje continue met die van haar, maar mijn kindje was dan weer sneller met andere dingen. Vriendin 2 had juist een kindje die veel slomer was. Mijn kind had soms ook weer hele andere interesses. En soms stond ze even stil qua ontwikkeling om het een paar weken later weer in te halen. En mijn dochter is ook een ontzettende driftkikker, dat zit ook een beetje in haar karakter al proberen we haar er nu wel in te sturen. Het is ook best frustrerend, zo'n leven als dreumes, je nog niet duidelijk kunnen maken, nog niet alles kunnen.. Ik denk echt dat alles op z'n pootjes terecht komt, en mocht je je echt zorgen maken, dan kun je die inderdaad eens uitspreken bij het cb. Maar ik zie echt nog geen reden waarom je je echt zorgen zou moeten maken, dat was ook niet het gevoel wat ik je met mijn eerdere berichtje wou geven
Mijn dochtertje is pas 7 maanden, dus ik kan er eigenlijk niet echt over mee praten, maar ik denk toch even met je mee.. Wat betreft het praten lees ik al veel geruststellende reacties. Wat betreft dingen begrijpen lijkt ze vooral op dingen te reageren die zij kiest, en voor haar interessant zijn. Zo lijkt het althans in je verhaal. Misschien kun je van daaruit verder oefenen. Bijv. ik schat bij mijn baby zo in dat ze weinig interesse zal hebben in luisteren als het over de commode gaat. Verschonen heeft ze nooit zo leuk gevonden. Kijk ook naar je verwachtingen. Hoop of verwacht je dat je baby veel op schoot zit en gebeurt dat niet? Dan kan het tegenvallen. Maar de een lijkt niet op de ander. Ik was als kind vrij zelfstandig en zou het bijv. ook niet gek vinden als mijn baby zo blijkt te zijn. Over dat hoofdbonken: zoek info op, kijk op welke momenten ze het doet en sluit uit of ze ergens last van heeft.
Bijna niet te doen he 🙈 Ik weet er alles van, ik heb me soms ook enorm zorgen gemaakt haar ontwikkeling. Gisteren nog bij het CB geweest en die zei ook nog eens dat ik me er niet teveel mee bezig moet houden, niet teveel willen ze gaan vanzelf praten 😉
Waarschijnlijk is er helemaal niets aan de hand, maar als je je zorgen blijft maken dan zou ik prelogopedie overwegen. Die werken juist aan de voorwaarden om te gaan praten en zullen snel genoeg zien of je dochter daar genoeg vorderingen in maakt. Zo niet, dan ben je er vroeg genoeg bij om te zorgen dat ze met wat extra hulp er ook komt.
Grappig dat de meeste juist zeggen dat ik me niet druk moet maken om het praten terwijl ik dat juist wel doe. Misschien ook omdat Ze weinig brabbelt als ze speelt. Soms ineens wel maar meestal niet. Ik hoor eigenlijk alleen die die die die en mamamamamamam als ze wilt eten. Maar ik ga het idd die 2 maanden wel volhouden en het dan aankaarten. Soms kan je hart luchten al even genoeg zijn. Bedankt allemaal.