Mijn nichtje heeft een aantal schulden door o.a. een scheiding en andere familieproblemen. Ze heeft een schuld bij de belastingdienst, en die wordt al ingehouden op haar zorgtoeslag ed. Ook heeft ze 3 grote schulden via 2 deurwaarders lopen en daar heeft ze een of andere akte van op laten stellen. Haar werkgever betaald direct een maandelijks bedrag aan die 2 deurwaarders. 1 Deurwaarder heeft beslag gelegd op persoonlijke bezittingen, maar niet meegenomen omdat ze netjes elke maand betaald, maar het beslag ligt er wel voor als ze niet zou betalen. Nu is er nog een oude schuld op komen duiken waarvan ook beslag gelegd gaat worden. Mag die nieuwe deurwaarder ook beslag leggen op dezelfde spullen als de eerste deurwaarder? Ze vroeg dit aan mij maar ik heb hier de ballen verstand van en kan het niet vinden op internet. Hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd Ze weet er trouwens van dat ik het hier vraag!
Er kan maar eenmaal beslag gelegd worden op inkomen en bezittingen. De opbrengst van een eventuele verkoop van bezittingen moet verdeeld worden onder alle deurwaarders. Let wel: Alleen deurwaarders dus. Als er beslag op inkomen is gelegd kan dit maar 1 keer, tot 10% onder het bestaansminimum ( bijstandsnniveau ) Alles wat ze daarboven verdient gaat naar de deurwaarder die beslag heeft gelegd, deze moet dit bedrag weer naar ratio verdelen onder de deurwaarders. Dus: Beslag op loon: Verwijs alle schuldeisers door naar de deurwaarder die beslag heeft gelegd ( schuldeisers die geen deurwaarder in de hand hebben genomen hebben pech! Die kunnen alleen aanspraak maken op een bedrag wanneer zij naar een deurwaarder gaan ) Geen betalingsregeling naast het beslag meer treffen. Onder het bestaansminimum mag je NOOIT komen, en dat kom je wel als je ook nog naast het beslag betalingsregelingen gaat treffen! Deurwaarders zijn slinks! Laat haar goed haar rechten in de gaten houden, want daar walsen ze anders zo overheen en doen alsof hun neus bloedt! Kan ze niet in een schuldhulpverleningstraject van haar gemeente terecht?
Oh ja 1 toevoeging: De belastingdienst heeft voorrang op alle schuldeisers, als er beslag op inkomen ligt moet ze contact opnemen met de belastingdienst, deze kan zich ook melden bij de deurwaarder die beslag op inkomen heeft gelegd, en zal als eerste betaald moeten worden!
Misschien kan ze contact opnemen met de volks kredietbank? Die brengen alle schulden in kaart en zorgen dat alles afgelost wordt, en eventueel treffen ze een regeling met alle schuldeisers. Het ligt eraan hoe hoog de schulden zijn, maar het kan ook zijn dat ze 3 jaar in een traject kan. Dan krijgt ze een beetje geld per maand en de rest gaat naar de schulden. In deze 3 jaar mag je geen nieuwe schulden maken. Maar na 3 jaar tijd ben je schulden vrij. Mits alle schuldeisers mee willen werken.
En hier een zéér informatieve link van het NIBUD! Nibud-NationaalInstituutvoorBudgetvoorlichting -Loonbeslag Op deze site staat veel info hoe om te gaan met schulden/ schuldeisers.
Ik zou haar adviseren naar bureau schuldhulpverlening te gaan. Dat is een tak van de gemeente en zij kunnen haar hier heel goed bij helpen: alle schulden in kaart brengen Contact opnemen met de schuldeisers voor een gedegen betalingsregeling eventueel het traject op starten om de sanering in te gaan even googlen op bureau schuldhulpverlening en woonplaats. succes!
Eigenlijk is het al te laat voor een betalingsregeling via het minnelijke traject... Er is al beslag gelegd op inkomen. Geen deurwaarder die nu nog meewerkt aan een betalingsregeling, waarbij hij dan zeer zeker minder krijgt dan nu. Alle schuldeisers komen dan namelijk weer in beeld waardoor het te verdelen bedrag veel kleiner is dan nu. Door aan te melden bij een hulpverleningsinstantie van de gemeente kan ze daarna wel in aanmerking komen voor de wet sanering! Dat lijkt mij de enige manier om nog ooit uit de schulden te kunnen komen.
Bedankt dames! Ze heeft gister al gebeld voor informatie over schuldsanering. Maar ze zat dus een beetje met die beslaglegging in haar maag. Dus overal waar al beslag op is gelegd, mag dus niet nog een keer beslag op gelegd worden. Ik ga vanmiddag naar haar toe, en heb het er dan nog even over met haar.
Btw, er is geen loonbeslag gelegd maar ze heeft vrijwillig een akte van sessie (??) getekend. Sorry, maar ben niet echt thuis in al die termen.
Akte van cessie Vandaar dat er dus beslag op inboedel ligt, nu begrijp ik het wat beter. Ik ging automatisch uit van loonbeslag. Ze heeft dus nog wel een inkomen van minstens 90% van het bestaansminimum? Beslaglegging op inboedel kan maar 1 keer, lijkt mij ook logisch, hoe willen ze spullen 2 keer verkopen? Ze moet nu wel contact opnemen met een schuldhulpverleningsinstantie, er zit weinig anders meer op dan. Héél veel succes aan je nicht toegewenst! Ohja, beslaglegging op inboedel kost een deurwaarder meestal meer dan dat het opbrengt, vandaar dat ze waarschijnlijk nog niet tot verkoop overgegaan zijn.
Ook al ligt er beslag, als ze bij een GKB aanklopt, wordt er eerst via het minnelijk traject gekeken of ze in het shv traject kan. Als er geen zich is op een shv traject/saneringskrediet, zal er door de GKB een verklaring worden opgesteld voor de rechtbank. Ik maak het dagelijks mee dat mensen zich melden met schulden en dat er al vaak beslag ligt op de uitkering/salaris. Vaak werken de schuldeisers mee met ons omdat ze dan weten dat gedurende 3 jaar geld voor ze wordt gereserveerd. Als het minnelijk traject mislukt, wil niet zeggen dat ze dan automatisch in de WSNP komen. Als dat wordt afgewezen, ben je in feite terug bij af. En dien je opnieuw met alle schuldeisers een regeling te treffen. Ga in dat geval langs de sociale raadslieden, zij kunnen je helpen hiermee. In ieder geval succes.
Sorry dat ik het niet goed heb uitgelegd. Ik zal haar vanmiddag nog op het hart drukken om hulp te gaan zoeken!