Hoi dames Pff echt niet leuk maar we zijn gisteren bij de hypotheeker geweest (gaan uit elkaar) en nu kan mn ex dus niet het huis overnemen, dacht ik eigenlijk al maar is toch wel super k*t Nu moeten we dus gaan verkopen, maar we wonen hier pas een jaar en de hypotheek is wel ws hoger dan wat het op zal brengen En we zullen dus ws een schuld over houden, nu zie ik dus al voor me dat ik dalijk de rest van mn leven schulden moet af betalen waar ik dan bijna geen geld voor heb Iemand enig idee hoe dat werkt? We hebben wel op een deel vd hypotheek NHG maar ook een deel zonder hoe zit dat nog? Hypotheek mannetje zou ook nog gaan kijken naar NHG hoe of wat, maar misschien heeft er iemand ervaring mee?
Ja..dikke pech waarschijnlijk. Samen delen dan maar. Hier nam mijn ex deze schuld voor zijn rekening.
Ja het punt is, we hebben geen enkel spaargeld nu en ex zal sneller zijn schuld kunnen aflossen dan ik natuurlijk, want hij werkt 5 dagen en ik 3 en gaat straks Naar zijn ouders terug en ik in een huurhuisje
Ik dacht altijd dat die ngh wat kon betekenen maar misschien alleen als je op de hele hypotheek NHG hebt? Ik dacht dat hun de restschuld wel eens kwijt scholen?
NHG kan idd een gedeelte van de schuld op zich nemen. Maar dat word eerst als een lening gegeven. Dus dat zal alsnog afbetaald moeten worden.
En ik dacht dat dit alleen gebeurt bij situaties waar je zelf niets aan kunt doen dus niet bij een scheiding, die veroorzaak je zelf. Maar je kunt de schulden toch evenredig verdelen? Om hoeveel gaat het?
@saja ow moet je dat alsnog terug betalen? Ik dacht dat ze dat zouden kwijt schenden in sommige gevallen ofzo?
Ik denk dat het dan om 20.000 schuld zal gaan maar misschien meer misschien wat minder, ligt eraan wat de makelaar denkt voor het huis te kunnen krijgen dat kunnen we dan delen dus denk ieder dan 10.000 schuld?
In sommige gevallen wel. Maar dat gaat dan echt om gevallen zoals Tjessia zegt. Je kan de geen bellen die de NHG verstrekt en info vragen die kunnen het je duidelijker uitleggen dan wij. Ik weet toevallig van de lening omdat wij een tijdje terug gevraagd hebben aan ons tussen persoon hoe dat zat met NHG en die vertelde van die lening..
Edit dit heb ik kunnen vinden : Heeft u uw woning verkocht en blijft er een restschuld over? Dan dient uw bank voor dit bedrag een verliesdeclaratie in bij NHG. Als deze bij ons is binnengekomen beoordelen wij of u (en uw eventuele partner) voor kwijtschelding van de restschuld in aanmerking kunt komen. Zo dient u er alles aan te hebben gedaan om het verlies te beperken en/of verkoop van uw woning te voorkomen. Bovendien bepalen wij met een toets op inkomen en vermogen of de hypotheek op verantwoorde wijze kon worden voortgezet. De toets op inkomen en vermogen wordt uitgevoerd door de adviseur van uw bank of uw tussenpersoon en is verplicht. Daarnaast dient u in ieder geval aan de volgende voorwaarden te voldoen om in aanmerking te komen voor kwijtschelding van uw restschuld: U heeft een hypotheek afgesloten met Nationale Hypotheek Garantie. U heeft uw betalingsachterstanden beperkt en uw rekeningen (hypotheek) op tijd betaald. Er is sprake van een van de volgende oorzaken: - u en uw partner zijn uit elkaar; - werkloosheid; - arbeidsongeschiktheid; - overlijden van uw partner. U heeft door de adviseur van uw bank/tussenpersoon een toets op inkomen en vermogen laten uitvoeren. U heeft toestemming van NHG en uw bank om uw woning met verlies te verkopen. U heeft uw woning verkocht met behulp van een makelaar. U heeft uw woning netjes bewoond en goed onderhouden. https://www.nhg.nl/consument/ik-blijf-achter-met-een-restschuld-wat-nu.html
Meid, wat een nare situatie. Daar zit je niet op te wachten.. Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, en ontzettende mazzel gehad. Mijn ex en ik kwamen destijds niet van ons huis af, heeft een paar jaar te koop gestaan. In die tijd leerde ik mijn huidige vriend kennen en wij hebben het huis toen gekocht. Ik kan je dus helaas niet helpen maar wil je wel veel sterkte wensen!
@saja ja zo iets dacht ik ook gezien te hebben, die test is dus gedaan en er is dus te weinig vermogen, maar omdat we niet het hele bedrag op ngh hebben vraag ik me af hoe dat dan zit, Iemand ervaring mee?
Misschien nog even naar een andere hypotheekverstrekker? Mijn zusje heeft hetzelfde gehad, haar ex-man wilde in het huis blijven wonen. In eerste instantie leek het niet te lukken, maar toen zijn ze naar een andere gegaan en toen bloek het in ene wel (net) te kunnen. Er zit toch verschil tussen wat de ene Hypotheekverstrekker doet en wat de andere doet. Het is wel al bijna 10 jaar geleden, en de tijd is nu natuurlijk anders, maar wie weet..... Sterkte!
Volgens mij is het als volgt. (beetje doemscenario misschien, maar ik hoop dat je begrijpt hoe ik het bedoel) Stel dat je een NHG hebt tot 200.000 euro, en een hypotheek tot 250.000 euro (even wat ronde getallen voor de makkelijkheid). Het huis wordt verkocht voor 180.000 euro. Dan ben je zelf aansprakelijk voor de 50.000 euro die er dus zowieso verlies is. Die 20.000 euro tussen de NHG en de werkelijke opbrengst.... hiervoor zul je moeten aantonen dat je buiten jullie schuld om, dit niet kunt opbrengen. Overigens, voor NHG in werking treed (het vangnet) is er vaak al sprake van betalingsachterstanden en al die narigheid. Ontzettend vervelend en stressvol dus. Ik hoop echt voor jullie, dat je deze narigheid niet bovenop de stress van de scheiding gaat krijgen!
Dat is klote.. Hier een jaar geleden een woning verkocht, ex en ik gingen uit elkaar en wij hadden een hypotheek van 225.000 en goddank NHG op het hele bedrag. De woning is met 10.000 rest schuld verkocht maar bij ons is alles gelukkig betaald door de NHG en ik kan mij eigenlijk niet herinneren dat ik er echt wat voor heb moeten doen. Alles ging gewoon vanzelf, heb niks moeten indienen. Misschien dat mijn hypotheek adviseur dingen gedaan heeft hoor, maar heb niet hoeven aantonen dat ik de helft van de schuld niet kon betalen want mijn ex en ik hadden dat best gekund (in termijnen). Ik ben in elk geval goed te spreken over de afhandeling, binnen 1 of 2 maanden na de verkoop was voor ons alles helemaal afgehandeld door de NHG. Ik zou ook even bellen met de NHG, ik weet niet hoe het zit met een gedeelte NHG maar ze hebben mij altijd keurig en duidelijk geholpen als ik vragen had. Succes en sterkte, uit elkaar gaan en er dan ook nog een restschuld overhouden is klote, zo kan je het nog niet afsluiten.
thnx voor jullie reacties meiden river jou bericht geeft me dan weer wat hoop, maarja het word natuurlijk alleen maar strenger met de jaren helaas. ik ben benieuwd wat ons hypotheek mannetje zegt we kunnen best bij een andere kijken om te zien of mn ex het zou kunnen houden, maar dat verschil was 40.000 dus ik denk niet dat dat te regelen valt en dan nog is het niet voor niets dat hij dan dat hypotheek bedrag niet in zijn eentje kan ophoesten per maand natuurlijk. maar je kan dus ook bellen met de nhg? dat ga ik wel eens even uitzoeken, en dat zal ik zeker ook eens even doen. Zeker wat jullie zeggen om het af te sluiten, het is natuurlijk allemaal al naar genoeg, en aghh als ik zou moeten denken voor hoelang het zou duren voor ik 10.000 euro zou hebben af betaald als ik in een huurhuisje zou wonen, nou dan ben je zo 10 jaar verder...lijkt me afschuwelijk! Maar goed, ik ga het nog eens verder uitzoeken, ben wel nog steeds benieuwd naar nog meer mensen met ervaringen alvast bedankt, groetjes
Ik zat 2 jaar geleden in dezelfde situatie wij hadden op de hele hypotheek NHG dus die hebben de 50.000 euro schuld overgenomen maar hoe dat zit als je maar gedeeltelijk NHG hebt? Geen idee eerlijk gezegd maar ik zal voor je duimen dat die toch het grootste gedeelte willen overnemen. Ik denk dat de NHG alleen het gedeelte overneemt waarop je het hebt afgesloten maar dat deel zonder zul je, ben ik bang, zelf moeten betalen.
@drieka daar ben ik ook bang voor, ben benieuwd hoe dat werkt.. @ikke nee dat hebben we al geprobeerd dat hadden wij ook het liefste gewild, maar dat kan dus helaas niet want daarvoor verdient ex gewoon te weinig