Vanmorgen had ik het op het kdv over de nieuwe regels voor het vervoeren van kinderen. Zij zeiden dat een stoelverhoger niet meer mocht. Bij thuiskomst nagezocht en dat bleek allemaal wel mee te vallen. Ze mogen alleen niet meer worden verkocht. Maar ik las wel wat anders: Kinderen kleiner dan 1.35 mogen niet meer voorin. Wel mogen zij, als er op de achterbank reeds twee stoeltjes zijn, zonder stoeltje met enkel de gordel om, er tussen in. En erger nog: als er geen gordels zijn (ook bij niet genoeg?) mogen kinderen vanaf 3 los achterin!!! Nu heb ik een Aygo. Deze heeft slechts 4 officiele zitplaatsen en dus ook maar 4 gordels. Op alle passageersplaatsen staat bij mij een stoeltje met rug, dus ook voorin. De oudste is bij lange nog geen 1.35, maar kan ook niet achterin, omdat daar maar 2 gordels zitten. Weet iemand hoe dit zit? Ik heb nu een aantal sites gelezen, maar kan nergens zwart op wit een uitzondering vinden voor mijn situatie. Zou toch raar zijn als ik een andere auto moest gaan kopen...
Ik heb een achterwaartse stoel voorin (1 tot 25 kilo), dat mag volgens mij wel gewoon toch? Ook een aygo trouwens .
Net de 'niet-spoed-wel-politie' gebeld. Zij bekeuren, dus zullen ze de regels ook wel weten. Dacht ik... De man ging googlen en kwam op een site van een verzekering waar stond dat je als kind gewoon mag zitten waar je wil. Hahahaha De politie is dan misschien je beste vriend, maar verder had ik weinig aan deze man. Weet dus nu nog niets. Anwb bellen?
In principe zou je je kind dus "los" op de achterbank mogen vervoeren, omdat er niet genoeg gordels zijn. Of dat wenselijk is, is uiteraard een tweede Is het niet mogelijk om een derde gordel aan te (laten) brengen op de achterbank? Dat is namelijk wat mijn ouders "vroegah" hebben laten doen, in het pre-achterbankgordel-tijdperk.
Een aygo is echt te smal achterin als daar al twee stoeltjes staat. Mn dochter zou er niet eens tussen passen (zit dan wel goed klem, dus is misschien wel heel veilig, hahahaha). Gevoelsmatig heb ik haar ook liever met stoel voorin, dan los op de achterbank. Die los-op-de-achterbank regel snap ik uberhaupt niet. Snap ook niet als ouders dat zouden willen.
Waar heb je dat gelezen? Hier staat gewoon dat ze voorin mogen, mits in een goede stoel. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/moet-ik-mijn-kind-in-de-auto-in-een-kinderzitje-vervoeren
Het verwarrende is idd dat ik niet op elke site dezelfde info vindt.. Ik heb idd nu ook een paar keer gelezen dat zowel voor als achterin mag, maar dus ook sites met 'pas vamaf 1.35 voorin'
Zie nu idd meerdere sites die zeggen dat het wel mag. Misschien maar conclusie trekken dat de eerste sites die ik had gevonden de situatie niet goed omschreven hadden...
Ik lees op veiligheid.nl (kon je op doorlinken via de link die hier al stond). Dat het gaat om de uitzonderingssituatie wanneer er geen gordels zijn. Dan mogen kinderen vanaf 1.35 wel voorin en onder de 1.35 niet. Als er gewoon gordels zijn, dan kunnen ze gewoon in een passende stoel voorin
Daar bedoelen ze met gordel voorin, denk ik. Als ik jou was, zou ik een vd kleinsten voorin zetten met autostoeltje, en je oudste op de achterbank. Het 'los' vervoeren lijkt mij alleen bij uitzondering (is dat veilig? Nee, maar als het belangrijk is - iemand moet b.v. naar het ziekenhuis- dan kan je die afweging dus maken). Zie ook : https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid/met-de-auto/wetgeving De basisregel is dat kinderen kleiner dan 1,35 m in een goedgekeurd en passend kinderzitje moeten zitten. Dus heb je veel kinderen, dan is een grotere auto handiger. Het is niet zo dat je bv 8 kinderen kan vervoeren door ze op de achterbank goed klem te proppen https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/verkeersregels/gordelplicht
Ik lees op Rijksoverheid Kinderen tot 1,35 meter moet u in een goedgekeurd autokinderzitje vervoeren. Zowel voorin als achterin de auto. Als ze maar in een goede stoel zitten. Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe stoel vond ik ook dat wanneer ze wel het maximale gewicht hebben van de goedgekeurde autostoel maar niet de lengte ze op een verhoogde moeten zitten. Je kan dus zoals ik het lees je kind vervoeren voorin.
Als er maar 2 gordels achterin zitten, mogen daar ook maar 2 personen/kinderstoeltjes staan. Een derde is dan ook niet toegestaan. Een goedgekeurde zitplek heeft in auto's (behalve hele oude) een gordel. Er zijn dus oudere auto's die geen gordel achterin hebben. Maar die zijn van voor 1992 (25 jaar oud!).. Dan mag je kinderen inderdaad los achterin vervoeren.. Of je dat wil, dat is je eigen keus
Hier zit de jongste van 110 cm regelmatig voorin met enkel een zitverhoger, gaat prima moet ik zeggen.
Denk er wel aan dat je de airbag voorin bij de passagiersstoel dient te schakelen als je op de voorstoel een kind in autostoel plaatst.... (ook een Aygo rijder trouwens)