Verlof uren tijdens ziekte en verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door bluestar, 6 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bluestar

bluestar Lid

29 jun 2012
    45
    0
    0
    Ik als meelezer ga toch eens een berichtje plaatsen, in de hoop dat er iemand is die er hier verstand van heeft.

Ik werk momenteel boventallig en minder uren, ivm bekken klachten. Mijn werkgever krijgt voor mij een uitkering van het uwv hiervoor. Dit is loon voor 27 uur, wat ik altijd werkte. Nu heb ik een contract van 18-27 uur. En nu zegt mijn werkgever dat ik maar verlof en vakantie uren krijg voor 18 uur, omdat ik dus ziek ben, en ook tijdens mijn verlof. Klopt dit? Ik had anders gewoon 27uur gewerkt, omdat ik die altijd standaard werk.
    Ook vraag ik me af hoe het zit als ik nu een dag vrij neem. Onbetaald kan niet echt, aangezien ik het gemiddelde loon van de laatste periode toch al van het uwv krijg. Als ik uren op neem, neem ik dan 9 uur op die ik normaal zou werken, of de 6 uur die ik nu per dag werk?

Alvast bedankt!

2. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    het mag wel omdat je contract hebt van minimaal 18 uur. dat zal ook je basissalaris zijn. Dat je tot 27 uur werkt is extra boven je basissalaris. Echter kun je geen minuren draaien tijdens ziekte of verlof dus onder de 18 uur.

Bij ons is het wel zo dat tijdens de ziektewet en je verlof het gemiddelde salaris van de afgelopen 3 maanden krijgt.

3. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Volgens mij kijkt het uwv naar het gemiddelde wat je afgelopen half jaar ofzo gewerkt hebt dus als je veel 27 uur zou hebben gewerkt zou je daarover ook betaald moeten krijgen. Moet je anders even hier bij het uwv webcare vragen.

4. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

Volgens mij klopt het niet wat je werkgever zegt. Op het moment dat je minder uren ging werken door je zwangerschap is vastgesteld dat je 27 uur werkte, anders zou je werkgever jouw ziekte (i.v.m. zwangerschap) uren tot 27 uur ook niet vergoed krijgen.

Als je nu vrij neemt, tellen alleen de uren die je daadwerkelijk gewerkt zou hebben, niet je ziektewet uren. Bovendien bouw je tijdens je ziekte-uren gewoon vakantiedagen op en ook vakantiegeld. Vakantiedagen en vakantiegeld | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl

Bel het UWV even om dit duidelijk te krijgen. Zij kunnen je ook tips en informatie geven over hoe dit met je werkgever geregeld dient te worden.

5. bluestar

bluestar Lid

29 jun 2012
    45
    0
    0
    Bedankt voor de reacties!
    Het salaris zit wel goed, dat krijg ik gewoon voor 27 uur. Het gaat mij puur om de verlof en vakantie uren die ik opbouw. Ik heb al met het uwv gebeld, maar zij kunnen mij hier niet bij helpen helaas. En voor het juridisch loket hebben we teveel inkomen zag ik.
    Ik krijg nu alleen de min uren, en bouw de max uren niet extra op zeg maar. En dat scheelt me zo 2 weken ofzo, dus daar baal ik van. Werkte ik nu regelmatig ook die min uren oké, maar ik werkte tot ik ziek werd altijd de max uren..

Had gehoopt dat er toevallig iemand was die er verstand van had :).

6. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

Uhm, dat klopt dus niet. Ik neem aan dat je met min uren 18 uur bedoelt? En met max uren de uren tussen 18 en 27 uur? Over de uren waarover je salaris krijgt, bouw je ook vakantie uren op, dus je bouwt vakantie op over 27 uur.

Bedoel je met verlof zwangerschaps/bevallingsverlof? Dat hoef je namelijk niet op te bouwen. Je krijgt 16 weken en dat zijn gewoon je contracturen, in dit geval 27 uur, omdat je loon krijgt voor 27 uur. Over deze periode bouw je gewoon normaal vakantie uren op alsof je gewerkt heb. Dit is niet afhankelijk van je ziektepercentage.

7. bluestar

bluestar Lid

29 jun 2012
    45
    0
    0
    #7 bluestar, 9 mei 2015
    Laatst bewerkt: 9 mei 2015
    Dat dacht ik dus ook..

Met uren die ik opbouw bedoel ik vakantieuren. De min is idd 18. Max 27.

Deel Deze Pagina