Ben gewoon even benieuwd hoe en wat jullie doen, misschien kunnen we nog wat ideeën van elkaar gebruiken. Ik vind zelf regelmaat heel belangrijk en dat werkt ook heel goed, hier is het dus in in principe: eten (ong, half uur incl. boeren) spelen (in de box, ong, half uur) slapen (hooguit een uur) spelen (met mama, totdat ze weer honger heeft, ong. 1 uur) Ik zit alleen met het volgende: Wat als ze na een voeding bij mij in slaap valt? Als ik haar dan in bed leg wordt ze klaarwakker, dan toch maar weer even in de box? Als ik haar trouwens bij mij laat slapen, slaapt ze zo door tot ze weer honger heeft. Wat als ze wakker wordt voordat ze honger heeft? Gewoon in bed laten liggen, of haar bezig houden, of in de box? Ze slaapt hooguit een uur, misschien haal ik haar wel te snel uit bed? Ze lijkt dan wel uitgeslapen en heeft ook altijd een goed humeur. Ik vind het heel leuk om met haar bezig te zijn, maar mijn inspiratie raakt op merk ik. Vooral na haar slaapje wil ze echt niet bij me zitten. Ik zet haar dan soms in de wipper (en ga dan bv. oefenen om een speeltje vast te pakken), soms oefen ik met haar op haar buik in de box (alleen is dat voor haar heel vermoeiend, ze wil haar hoofd niet neerleggen en als ik haar maar laat, gaat ze uiteindelijk spugen (van de inspanning denk ik). Dit lukt daardoor maar hooguit een kwartier). Meestal leg ik haar voor me neer en ga met haar kletsen en bv. met de beentjes fietsen. Maar dat zijn we allebei na een kwartiertje wel beu. Dus iemand nog ideeën? Wat doen jullie zoal? Ik vind het soms moeilijk de tijd te vullen. groetjes, Snoopy
Wat Louise ook leuk vind is om mee te helpen, zo klein als ze was. Zo legde ik haar op ons bed en ging ik de was opvouwen, ik liet haar aan alle stofjes voelen en zong zo liedjes. Dan doe je weer wat nuttigs in huis en je hebt je kindje weer laten verkennen hoe dingen zoals wasgoed aanvoelen
Ohja, ik heb trouwens een fantastisch speelkleed gekocht. Ik zag dat Angel Eyes hem voor Dano had en vond hem super, het is de speel- en ontdektuin van Vtech. Hij is best duur maar ik heb hem voor een tientje via marktplaats gekocht. Ik lees dat Eva het niet zo leuk vindt op haar buik, maar wellicht kun je dat met het speelkleed oefenen. Ik wacht trouwens wel eventjes na haar voeding ivm spugen.
Ik lees ook even mee, ik wilde net dezelfde vraag stellen. Julia is overdag veel wakker, dus het schema van eten, box, slapen, eten etc. werkt niet meer zo goed. Wanneer begin je met vaste ochtend en middag slaapjes en wordt je indeling dus weer anders? Groetjes Wendy.
Nou, ze vindt het reuze leuk op haar buik, maar het vergt te veel inspanning. Ze steunt dan op haar ellebogen en houdt haar hoofd en borst heel erg hoog. Ik doe het ook altijd minstens 2 uur na een voeding, maar door de inspanning gaat ze opeens boeren en spugen. Dat kleed van V tech is Eva nog te jong voor denk ik.
Dat is moeilijk te zeggen, ieder kindje is anders en ieder kindje heeft een beetje zijn of haar eigen ritme. Hier is (sinds een paar maanden al) ons ritme, ongeveer dan want soms verschillen de tijden. Ik kijk ook goed naar mijn meisje, als ze eerder moe is, gaat ze eerder naar bed etc.: 8 uur flesje 210+7 spelen/knuffelen 10 uur fruithap (ongeveer 200 gram) slapen 12 uur Bambix gemaakt met 180+6 13 uur/ 13.30 uur slapen 16.00 uur flesje (180+6) spelen/knuffelen 18.00 uur warme hap (ongeveer 200 gram) 19.00/19.30 slapen Het spelen kan zijn met mij samen of ze speelt alleen in de box, op het kleed etc. Afhankelijk hoe moe of juist wakker ze is, doen we haar tussen de voedingen in bad (vanwege eczeem ongeveer 3keer per week).
Snoopy, als mijn zoontje klaar was met de fles, viel hij ook wel eens in slaap als we op een boertje aan het wachten waren. Ik vond het niet echt de bedoeling dat hij weer ging slapen, dus legde ik hem dan altijd in de box. Vaak werd hij dan binnen 5 minuten weer wakker om daarna te gaan spelen. Ik had dan een muziekmobiel in de box of een boxspiraal over hem heengespannen, dat vond hij geweldig op die leeftijd. Ik nam hem ook wel eens in zijn wipper mee naar boven en dan ging ik in de tussentijd de was vouwen. Ik heb een speelboog die je o.a. aan de wipper kan bevestigen, erg in trek hier.
Snoopy, toen onze ukjes zo klein waren als die van jou nu deden we alleen slapen, voeden, wat rondkijken in de box. Maar nu zijn kiekeboe met een spuuglapje, springen op schoot, vliegen in de lucht helemaal geweldig, trommelen op de buik, liedjes zingen, gekke bekken trekken/geluiden maken. Maar waarschijnlijk is dat nog wat te wild voor Eva. Hier kunnen ze zich zelf ook prima vermaken in de box. Er word hier rustig een kwartier lang met 1 knuffeltje of rammelaartje gespeeld, dan laten ze het weer vallen en gaat het zelf weer proberen te pakken. Dat op de buik liggen, dat doen we hier ook al veel vanaf de geboorte, maar ook de hoofdjes niet naar beneden, alleen als ze te moe werden maar dat doe die meid van jou dus niet. Goed in de gaten houden dan en lekker terug draaien als ze er genoeg van lijkt te krijgen. Wij hebben overigens geen vast ritme, van bijv eerst slapen dan voeden dan spelen, dan slapen. Hier gaat alles behalve het voeden maar net zoals het loopt die dag.
Wij hebben hier een mobile hangen in de box. Daar kan ze uren mee zoet zijn. Voor de rest ben ik ook een beetje door alles heen. Wat ze nu echt helemaal geweldig vindt: de tv. Vooral tmf, dat gaat zo lekker snel al die clips. En ik sleep haar het hele huis door om alles te bekijken. Haar dag ziet er ongeveer zo uit: 8.00uur wakker en flesje 8.30 tot 9.30 spelen met mamma/pappa 9.30 tot 10.30 badje, zelf douchen 11.00 tot 11.30 spelen in de box 11.30 fles en naar bed 12.00 tot 14.30/15.00 slapen daarna zelfde gebeuren behalve badje, langer alleen spelen in de box 22.00 laatste flesje en slapen
Toen mijn dochter zo jong was als die van jou had ik hetzelfde. Het is nog allemaal best vermoeiend en het is dus vooral eten spelen en weer slapen. Maar bij ons is het vanzelf gegaan...over een maand kan ze alweer veel meer en zijn er meer mogelijkheden. Nu ben ik de hele tijd druk mn meisje in de gaten te houden die rolt en draait en kruipt alle kanten op. En idd ze had altijd veel schik met mobile boven de box en later een babygym en actvitycentre.
Ik vind regelmaat niet zo heel belangrijk, ik vind rust belangrijker. Ik bedoel daarmee dat ik niet moeilijk doe als ze opeens 2 uur voor een geplande voedingstijd wakker wordt, of als ze in slaap valt als het speeltijd is. Ik probeer mijn kindje zo goed mogelijk te lezen en in te spelen op haar behoeftes. Daarnaast zijn we best nog wel eens op pad en dan kan je ook niet echt van regelmaat spreken Toch wel enigzins een ritme, lijkt wel aardig op dat van jullie! eten (kwartiertje a half uurtje, ligt aan het dagdeel) knuffelen (kwartiertje bewust ook rechtop houden) spelen met mama (half uurtje, soms langer) alleen "spelen" (kwartiertje, soms langer tot ze moe wordt) slapen (meestal 2 uurtjes) Soms is ze tijdens het knuffelen al moet en gaat ze meteen in bed. Soms wordt ze ook helemaal niet moe, maar ze kan zich heel goed zelf vermaken! Het spelen wat ik met haar doe is idd ook met speeltjes oefenen, aandacht trekken door geluidjes te maken, samen brabbelen, liedjes zingen. Ik ben ook begonnen met boekjes voorlezen omdat ik ook even "uitgespeeld" was. Dat vind ze echt superleuk! Het is voor een baby al geweldig om de stem van papa of mama te horen. Ik doe boekjes met dierengeluidjes e.d en zie haar zelfs naar de plaatjes kijken. Ze begrijpt er natuurlijk niks van, maar het "vermaakt" haar wel. Ymke slaapt overdag ook niet erg lang, en zeker niet tot de volgende voeding. Ik probeer het slapen nog wel even te rekken als ze wakker wordt door bijvoorbeeld haar speentje te geven, maar als ze echt drukker wordt haal ik haar eruit, ik wil niet dat ze gaat liggen huilen. (volgens mij heb ik ergens gelezen dat jij dat ook niet doet, toch?)
Hier gaat het al een tijdje als volgt: 9.00 uur wakker worden en flesje (half uur) Knuffelen/spelen 10.30/11.00 uur naar bed en slapen tot 12.30/13.00 uur 13.00 uur flesje (half uur) Knuffelen, samen spelen, in de box 15.00 uur naar bed Slapen vaak moeilijk, meestal 3 kwartier, dan een tijdje huilen en dan hopelijk nog een half uurtje slapen of blijven huilen... 17.00 uur flesje (half uur) Knuffelen, spelen, box, soms een dutje in de box 19.00 uur badje om de dag 20.00 uur flesje en daarna meteen naar bed 23.00 uur wakker maken voor fles en dan meteen naar bed Dax kan zich nog niet zo lang amuseren in de box, hij speelt wat met een knisperboekje of een spuugdoekje. In de wipper speelt hij wat met een spuugdoekje. Samen spelen is op schoot liggen en geluiden maken en iets proberen vast te pakken. Ik plan het dus eigenlijk zo dat hij na de fles een tijd wakker is en dan naar bed gaat zodat hij tot de volgende voeding slaapt. Alleen 's middags wil dat dus nog wel eens niet lukken omdat hij dan te kort slaapt maar ik probeer hem dan niet uit bed te halen maar ik laat hem een tijdje huilen of ga troosten. Soms valt hij dan nog in slaap, soms ook niet.
Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te lezen hoe iedereen het doet. De was is inmiddels opgevouwen . Tijdens het opvouwen (zat ze aandachtig naar te kijken) zong ik 'in holland staat een huis' en dat vond ze helemaal geweldig (bij 'huis' en 'man' moest ze telkens heel erg lachen). Er ligt alweer een wasje klaar om morgen op te vouwen. Wendy, hier is het in principe, moe is slapen. Maar ik merk dat als het anders loopt dat normaal, ze dan dus niet gaat slapen. In het weekend loopt het altijd anders dan normaal en dan slaapt ze overdag eigenlijk niet, of toevallig even in de maxi cosi. En dan is het 's avonds even huilen voor het slapen gaan (wel bij ons, we laten haar inderdaad niet alleen in bed huilen), maar dan slaapt ze meestal ook supergoed . Vaste slaapjes krijg je denk ik pas als ze wat ouder zijn? Hier is het sowieso nooit erg vast wat tijd betreft omdat ik borstvoeding op verzoek geef. Saskia, dat is wel een goede inderdaad, slapend in de box leggen. Want in bed en dan weer klaarwakker en weer eruit, vind ik ook een beetje 'raar'. Maar soms slaapt ze wel verder, maar goed, dat kan dan ook wel in de box natuurlijk. Bolbuikje, die kinderen van jou zijn volgens mij ook erg rustig en evenwichtig, Eva is dat bepaald niet . Behalve in het weekend vind ik het voor haar wel fijn wat regelmaat te hebben, ik heb het idee dat ze er wat rustiger van wordt. Ze weet nu gewoon dat als ze moe wordt in de box, ik haar oppak, we even haar knuffels gedag zeggen (die van de mobiel boven de box ) en dan naar bed. Keek ze in het begin nog zo van, hee, wat doe je nou, nu kijkt ze me rustig aan en begint op haar handjes te sabbelen of krijgt haar speentje. En dan is ze vaak ook gelijk weg. Om na hooguit een uur weer klaarwakker te zijn . En over die regelmaat, ik merk dat ik nu zelf ook van slag raak als het anders loopt dan normaal . Angel, jouw dochter is dan ook lang achter elkaar wakker! Eva gaat maar 1x per week in bad, ik was haar 's ochtends wel uitgebreid, ben zeker wel een half uur bezig, lekker tutten . Maar 4 uur achter elkaar wakker, volgens mij gaat Eva dat echt niet trekken! Of misschien ook wel en slaapt ze dan een keer wat langer... het proberen wel waard van de week denk ik. Alice, ik zal wat dat betreft ook blij zijn als ze wat ouder is en meer kan. Maar zo klein (en toch al zo groot!) is ook nog wel heel leuk. Guppie, jouw schema lijkt inderdaad veel op die van ons. Alleen ik denk dat jij flesvoeding geeft aangezien je het over geplande voedingstijd hebt? Ik hou haar na een voeding ook altijd een kwartiertje ongeveer rechtop, maar knuffelen is er vaak niet bij. Ze heeft helemaal geen zin om bij me te liggen dan, wil zo snel mogelijk de box in volgens mij . Ik draai haar dan altijd om, zodat ze de woonkamer in kan kijken. Want ze spuugt doordat ze zo druk is al genoeg. Spelen met haar doe ik maar net wanneer zij er zin in heeft. Soms begint ze tijdens een voeding opeens te lachen en te kletsen en dan doe ik lekker mee. Ook 's nachts trouwens, hele verhalen komen er dan los! Zijn dan soms wel een kwartier aan het kletsen... dan vind ik het wel genoeg en ga weer onder de dekens liggen. Zij kletst dan nog even in haar eentje door . Verschil is dus wel dat Eva maar hooguit een uurtje slaapt, vaak dus nog minder. Ik probeer het ook te rekken, overdag slaapt ze sowieso met speentje, anders lukt het helemaal niet ('s nachts heeft ze geen speen nodig). En ik laat haar wel even mopperen, maar zodra ze gaat huilen haal ik haar eruit. Ik vind het inderdaad niet nodig dat ze huilt, dat doet ze ook niet voor niets. En slapen doet ze dan toch niet meer. Ze slaapt nu overdag trouwens nog in de kinderwagenbak beneden. Na een voeding om half 6 en wat spelen had ik haar er weer in gelegd en toen ze wakker werd snel haar speentje weer gegeven en weer verder gegaan met koken. En nu slaapt ze dus nog steeds . Eigenlijk is de laatste voeding (tussen half 6 en half 8) boven op bed maar ik had niet door dat het al zo laat was. Ik wacht nog een uurtje of ze wakker wordt en anders leg ik haar slapend in haar wieg boven. Als ze honger heeft wordt ze dan wel wakker en anders slaapt ze lekker door (we hebben dit 1x eerder gehad). groetjes, Snoopy
Suzanne, ik probeer Eva ook lang wakker te houden na een voeding, maar als ze in de box gaat jengelen is het toch echt tijd om naar bed te gaan. Soms komen er ook rare kreten uit de box, dan weet ik ook dat het genoeg is geweest . Ik kan dan nog wel even met haar kletsen, maar ik zie gewoon dat ze moe is dan. En ze zal aan die hazeslaapjes dan wel genoeg hebben denk ik. In de box in slaap vallen gaat hier geloof ik niet lukken. Zolang Eva haar knuffels om zich heen ziet, is dat veel interressanter. En ze heeft overdag echt een speentje nodig om tot rust te komen en die krijgt ze niet in de box. De box is hier heel duidelijk alleen spelen. Ik wou dat op schoot liggen spelen hier zou werken, maar Eva is zo druk aan het bewegen dat het niet handig is. Ik leg haar dan meestal op de bank of op het aankleedkussen (hebben we ook beneden). Dan kan ze naar hartelust schoppen, ze buigt ook vaak haar benen, zet haar voeten neer en wipt haar billen en rug omhoog en schuift zo naar achteren. Dat is dus niet handig op schoot en lukt ook niet . Laten huilen doe ik dus niet, en troosten heeft maar heel erg kort zin als ze eenmaal wakker is. Aangezien ze dan toch niet gaat slapen haar ik haar dan maar eruit. En ben dus nog een beetje aan het uitvogelen wat te doen in de tussentijd. groetjes, Snoopy
Ben komt snachts om ongeveer 3.00 nog en dan geef ik hem een fles(borstvoeding heb ik afgebouwd)van 210 melk Dan 9.00 fruit hapje slapen 11.00 appelsap 12.00 210 fles melk 17.00 groente hapje 17.30 pap van bambix 240 Als Ben door gaat slapen straks gaan we de melk van 3.00 naar 7.00 doen Teddy.