Thuisstudie en aan een baan komen

Discussion in 'De lounge' started by xbabyxdx, Nov 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

#1 xbabyxdx, Nov 24, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 24, 2014
    Nou lees ik regelmatig hier op het forum dat er dames een thuisstudie volgen. Nou volg ik er zelf ook wel 1, maar dat is niet om een beroep te leren.

Maar nou is mijn vraag..... krijg je überhaupt wel een baan met zo n thuisstudie. Zien ze dat wel aan als een diploma? Ik zit na deze cursus er ook over na te denken om een beroep te leren via een thuisstudie. Maar als daar geen banen op te krijgen valt.... dan schiet dat natuurlijk niets op!

Mijn reden om een thuisstudie te volgen zijn als volgt :

- Ik heb een baan dus moet het combineren.
    - Daarnaast heb ik kinderen
    - En kan ik via zo n thuisstudie beginnen met de basis, om vervolgens door te stromen naar een volledige opleiding. Want direct aan een volledige opleiding beginnen mag ik dus niet.

Overigens hoor ik zo vaak : Met een thuisstudie kom je nooit aan de bak! Dat wordt niet voor volwaardig gezien. Maar is dat dan ook zo?

2. KimK

KimK Niet meer actief

Nouja het wordt als niet volwaardig gezien idd. Als ze kunnen kiezen tussen 2 kandidaten die precies hetzelfde zijn maar waarbij 1 thuisstudie heeft gedaan en de ander een gewone gaan werkgevers voor die laatste...

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Volgens mij is het niet zo zwart-wit, al zit er wel een kern van waarheid in denk ik :)
    Wat ook meespeelt is de instelling waar je de opleiding hebt gevolgd.
    Mijn werkgever zou geen problemen hebben met een thuisstudie via bijvoorbeeld Markus Verbeek maar ik vermoed dat je hier niet binnen komt met LOI oid.
    Kun je niet bijv. toch 1 keer per week naar school, al is het in de avond of in het weekend? Denk dat dat hoe dan ook beter is.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik hoor het ook veel om me heen en geef ze eens ongelijk. Wanneer ze kunnen kiezen uit iemand die voltijd gestudeerd heeft of iemand met een thuisstudie zou de keuze op mijn werk zo gemaakt zijn. In deze tijd heeft een werkgever het voor het uitkiezen en kiest dan vaak het beste van het beste.

5. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik denk dat het heel erg van de situatie afhangt.
    Iemand die reeds werkervaring heeft in het vakgebied waar hij/zij ook een thuisstudie voor heeft gevolgd zou in mijn ogen net zo gelijkwaardig zijn als iemand die in de schoolbanken heeft gezeten.

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Combinatie. Als er twee kandidaten zijn en één heeft een thuisstudie en de ander een 4 jarig vol of deeltijd HBO aan een hogeschool dan geniet die de voorkeur. Maar als het iemand is met reeds werkervaring en dan die thuisstudie en degene met de voltijd of deeltijd opleiding heeft geen werkervaring maar alleen de studie dan kan degene met de werkervaring en thuisstudie wel eens de voorkeur hebben.

Overigens altijd afhankelijk ook van het soort beroep. In principe zeg ik liever degene die uit de schoolbanken komt. Maar in combinatie kan de thuisstudie ook een goede zijn.

(ik ben recruiter van beroep dus vandaar)

7. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ervaring van familieleden die mensen werven is juist dat mensen die een thuisstudie hebben gevolgd ook zeker een meerwaarde kunnen zijn. Ze moeten nl over het algemeen veel zelfdiscipline hebben, volgen de opleiding naast een baan/gezin etc. Het hoeft dus zeker geen nadeel te zijn.

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Precies dit. Ik heb meer respect en waardering voor de (extra) kwaliteiten die iemand heeft wanneer die naast een zware thuisstudie óók nog eens voor kinderen zorgt, een baan ernaast heeft en het huishouden runt dan iemand die vier jaar lang makkelijk op kosten van mammie/pappie heeft kunnen studeren en verder alleen maar in de kroeg gehangen heeft. Twee uitersten maar om even mijn punt duidelijk te maken dat het heel erg afhankelijk is niet alleen van de studie, maar zeker ook van de overige omstandigheden. ;):)

9. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,868
    113
    En bedoel je daarmee dan ook deeltijd studies? Bijv. 1 dag per week naar opleiding, de rest (huiswerk) thuis en werk of stage lopen?

10. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik zou een deeltijdstudie doen bij een erkend opleidingsinstituut, bij voorkeur een roc of hbo. Een volledige thuisstudie via nti, nha of loi zie ik als werkgever inderdaad niet als volwaardig, hoe vervelend ook.

Een deeltijdstudie geeft wel wil en doorzettingsvermogen aan dus dat is een absolute pre, maar ik zou hem gewoon bij een goede school die aangeschreven staat in het vakgebied volgen.

11. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Wat is dan de reden te zeggen 'het is niet volwaardig'? Want de gemiddelde MBO of HBO opleiding is gewoon echt vergelijkbaar met een MBO of HBO opleiding via een ROC of Hogeschool. Zelfde geldt bijv voor de modules via een Open Universiteit. 'Gewoon' gelijkwaardig wat betreft belasting, stof etc alleen de een doet er veel meer zelf thuis voor terwijl de ander naar school gaat.

12. xbabyxdx

Voor een thuisstudie moet je inderdaad veel zelfdiscipline hebben. En daarnaast loop je met zo n thuisstudie ook gewoon stage. Mits je een stage kunt vinden pffff.... Want tja een hoop werkgevers zien het als niet volwaardig.

13. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    De dingen die je er op school bijleert vind ik ook belangrijk. Dus niet alleen de stof tot je nemen en overhoord worden om te kijken of je het kent, maar er ook in groepen en klassikaal verband over discussieren. Groeps- en praktijkopdrachten maken en dat actief met elkaar bespreken. In contact treden met je docenten en interactief de stof tot je nemen, in plaats van via de mail. Allemaal dit soort dingen vind ik extra en de toegevoegde waarde van een opleiding op een 'echte' school.

14. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ok, op die manier snap ik dat wel. Al zijn er ook aardig wat verplichte praktijkdagen bij mijn HBO-thuisstudie (met klassikale bijeenkomsten eens per maand) dus komt dit ook zeker aan de orde, evenals contact met professionals uit het werkveld en het volgen van oa webinars etc.

Voor mij was het juist altijd een groot nadeel van een 'gewone' school: het verplicht volgen van het programma en wachten op de rest. Knal er liever zelf lekker vlot doorheen ;)

15. Tese

Tese Niet meer actief

Het is erkend maar zeker niet gelijkwaardig aan een normale opleiding. Mijn werkgever heeft het een paar keer geprobeerd en.zei daarover dat het niveau hetzelfde ligt als een eerstejaars van een normale opleiding. Met andere woorden ver onder maat. En dat hoor ik meer om me heen.

16. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Wat betreft het studeren naast een baan/gezin zie je dat ook vaak terug bij de studenten van de deeltijdopleiding.

17. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Misschien dat het inderdaad voor sommige of zelfs veel opleidingen geldt, daar kan ik niet over oordelen. Ik heb zelfs dezelfde boeken als de reguliere opleiding en een complete kopie aan vakken zo het eerste jaar, dus dat is voor mij in ieder geval wel gelijk. Voor de modules die ik aan de open universiteit gevolgd heb gold ook een vrijwel complete kopie aan inhoud, maar bijv andere volgorde van hoofdstukken etc. Als de inhoud gelijk is en vergelijkbaar getoetst wordt (plus beoordeeld!) zie ik iets wel als gelijkwaardig.

18. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Oh ja zeker! Had ik nu niet benoemd, omdat het eigenlijk over thuisstudies ging, maar inderdaad. Mijn man heeft zo zijn hbo diploma gehaald, maar dit is voor mij nu niet haalbaar dus heb ik gekozen voor een hbo thuisstudie met klassikale bijeenkomsten. Krijg nog studiefinanciering en een ov-kaart ook omdat het gelijk gesteld is aan reguliere hbo-opleiding (mits je 40 studiepunten behaalt in een jaar).

19. xbabyxdx

@ Abri bij welke thuisstudie zit jij dan als ik vragen mag. :) het klinkt zo positief, wat jij verteld.

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

En dat is precies de reden dat je dan op het eind van de rit slechter opgeleid bent en slechter presteert op de werkvloer. Je hebt dan kennis vergaard, maar die kennis weinig verwerkt, er weinig mee gedaan en het heeft je dan veel minder gevormd dan als je voltijds had gestudeerd.

Share This Page