Wij hebben besloten de schuldhulp in te gaan. Ons in iedergeval aan te melden. Echter, ben ik benieuwd naar ervaringen van andere gezinnen... - hoe lossen jullie het op met verjaardagen? Cadeautjes, extra boodschappen ect. - kinderbijslag? Krijg je dit wel of niet (volledig) - hoelang hebben jullie er in gezeten? - hoe ging het verloop, was het te doen voor jullie ook kwa weekgeld? - vakanties /dagjes uit ect? - sparen voor de kinderen wel of niet mogelijk? Graag normaal reageren. Zijn gewoon wat vraagjes!
Omdat ik “weet” dat sommige dit nogal eisende vragen zijn die je niet hoort te stellen of druk om hoort te maken als je zulk hulp zoekt
Zelf geen ervaring met schuldhulp, maar misschien wel een paar suggesties. Ik denk dat een aantal van bovengenoemde opties er niet echt in zitten in de schuldhulp. Verjaardagscadeautjes zou je wellicht nu al het een en ander vooruit kunnen kopen. Ik weet niet hoe oud je oudste twee zijn, maar denk ook bijvoorbeeld aan wat kleinigheidjes voor sinterklaas? Sparen voor de kinderen lijkt mij geen optie in deze situatie. En nu eigenlijk ook niet. Vakanties en dagjes uit: echte vakantie zullen er vast niet in zitten. Dagjes uit: je zou vast wat cadeau bonnen kunnen kopen/vragen voor bijvoorbeeld een binnen speeltuin of het zwembad. Wat extra boodschappen betreft: ook daarvan schat ik in dat dat niet echt kan. Verjaardagen dus klein vieren en eventueel nu vast cadeaubonnen van de supermarkt in kopen (ik weet bijvoorbeeld dat dat bij de Plus kan), zodat je bijvoorbeeld een taartje kunt kopen. Dit is in ieder geval het beeld wat ik er bij heb. Zoals gezegd geen persoonlijke ervaring mee.
Er is een verschil tussen bewindvoering, minnelijk traject via de gemeente en wsmp. Mijn advies is om met de sociale dienst contact op te nemen en dan krijg je een intake. Dan moet je open kaart spelen en een inkomsten/uitgave overzicht maken. Indien een van jullie niet werkt of parttime dan wordt je wel geacht meer te.gaan werken. Daarna wordt gekeken of jullie een positief saldo overhouden na aftrek van jullie vaste lasten. Alles is helemaal afhankelijk van medewerking van jullie schuldeisers. In het slechtste geval kom je dus in de wsmp die strenger is dan het minnelijk traject. In het laatste scenario hou je je kinderbijslag en je toeslagen, bij de wsmp niet. Ergo... Iedere situatie is anders. Contact opnemen met de gemeente is stap 1
Werken wordt sowieso tijdelijk niet. Zitten beide volledig in de ziektewet. Na mijn zwangerschapsverlof dus per 1 maart kan ik weer werken.
Wij zitten nu 2,5 jaar in de schuldhulpverlening. - hoe lossen jullie het op met verjaardagen? Cadeautjes, extra boodschappen ect. Met de verjaardag van John vragen we extra geld, onze verjaardagen vieren we niet, verjaardagen van andere kopen we een klein kadootje, max 5 euro in het begin. - kinderbijslag? Krijg je dit wel of niet (volledig) Dit krijgen wij volledig - hoelang hebben jullie er in gezeten? We moeten nog een half jaar, dus in totaal 3 jaar - hoe ging het verloop, was het te doen voor jullie ook kwa weekgeld? Eerst hebben we ongeveer een jaar alleen bewindvoering gehad, omdat ze moeten kijken hoeveel schulden we hadden enz, toen dat op de rit was naar de rechtbank en die geeft dan akkoord voor schuldhulpverlening. Week geld was eerst 70 euro (3 volwassenen en kids) en na een jaar was er ruimte voor meer week geld en dit jaar weer meer, nu zitten we op 130 per week (2volwassenen en 1 kind) daar doen we dan ook ov gebruik enz - vakanties /dagjes uit ect? Vorig jaar hadden we 2 bruiloften en nieuwe wasmachine nodig, dit jaar alle 3 nieuwe id kaarten, alles wat te plannen valt zeggen we van te voren en daar sparen ze dan bewust voor en ze hebben een potje onvoorzien. vakantie kon ook dit jaar, in jan of feb was er veel korting bij vakantieparken en bij roompot kon je ook gespreid betalen, dus overleggen met de bewindvoerders en dat kon. - sparen voor de kinderen wel of niet mogelijk? Hier sparen ze wel, maar niet bewust voor John, dat komt straks wel weer. Het enige wat ik lastig vind is dat ik niet mag/kan internetbankieren, dus even snel een kado bestellen via internet is lastig, moet altijd via via. Heb je nog meer vragen, stel ze gerust
OK... Maar dan moet je er rekening mee houden dat het dan wel eens het zwaardere traject kan gaan worden. En dan heb je dus geen zeggenschap meer over je inkomen. Maat nogmaals dat is totaal afhankelijk van de schuldeisers en de hoogte van de schulden. Sterkte.
Mij schoonouders zijn eh bijna klaar en vriendin zit er net in. Waar je rekening mee moet houden is dat een auto niet mag. Tenzij echt nodig hebt om je baan te behouden en ander vervoer bijv fiets of goedkoop openbaar niet mogelijk is. Traject duurt 3 tot 5 jaar Je krijgt minimaal 60 euro per koppel en daarbij 10 euro extra per kind per week. Is er meer geld over kun je meer krijgen maar is afhankelijk van schulden en wat er binnen komt . Kinderbijslag krijg je volledig. Vriendin kleed daamee haar kinderen aan en hun zelf en gaan die maand allemaal naar budget kapper. Dagjes uit etc is een luxe natuurlijk Dat zit er niet in. Wel kun je via de gemeente kijken wat er mogelijk is. Zo heb je bijv in Tilburg de meedoen regeling. Per persoon 100 euro budget per jaar voor zwemmen, bioscoop, binnenspeeltuin maar ook bijv kinderfeestje kun je daar mee doen. Denk dat meer gemeente dat hebben. Aankopen met ideal gaat niet. Meestal betaal ik en geven hun mijn contant bijv. Vooral kadotje voor kinderen is lastig ophalen Sparen uiteraard gaat niet Elke euro die over is gaat naar de schuldeisers en dat wat je hebt heb je echt wel nodig om te eten en extra's. Verjaardag, tja zou alleen de kinderen vieren. Als schulden niet te hoog zijn spaart bewind voor je en kun je daarvoor wel wat extra krijgen. Dit ligt echter volledig aan wat de schulden zijn en wat er binnen komt. Wat anders optie is is familie /vrienden vragen wat mee te nemen (evebtueel die dicht bij staan als je je er voor schaamt) zodat kind toch verjaardag heeft. Wat chips, wat fris en je bent al heel eind Succes
Van schuldhulpverlening weet ik niet veel, maar ik weet wel dat de meeste gemeenten allerlei regelingen hebben voor mensen met lage inkomens. Denk dan aan hulp bij het betalen van zwemles en sportclub voor de kinderen. In Rotterdam hebben wij de Rotterdampas die ook gratis is als je weinig inkomen hebt. Wij doen bijna alle dagjes uit met die pas, heel veel gratis toegang tot musea en ook andere dingen.
@TwinMama4 Hebben jullie al een idee hoe lang je man nog ziek zal zijn? Je mag mij ook altijd pb-en. Ik ken meerdere mensen in de schuldhulpverlening en wij zijn zelf zonder hulp bijna uit (wel enkele advies gesprekken gehad) de schulden.
Al mijn cliënten zitten in de schuldhulpverlening, meesten zitten onder bewind. Traject duurt 3 jaren. Wat er allemaal mogelijk is, is erg afhankelijk van de hoogte van de schulden. De ene cliënt kan wel de kinderbijslag krijgen, de andere niet omdat dit gebruikt moet worden voor schulden. Zelfde geldt voor vakantiegeld. Leefgeld wisselt ook erg!