Hier ook. Vragen andere vrouwen (moeders) aan mij: "En... voed je zelf?" En dan zeg ik: "Ja hoor! Met de fles!"
Meid, zoals je al hebt kunnen lezen, hoef je je op geen enkele manier schuldig te voelen of wat dan ook, het zijn de kortzichtige en domme reacties als onderstaande van Lllaura die er altijd maar weer voor zorgen dan jij je als moeder zijnde slecht voelt omdat je voor flesvoeding hebt gekozen. Nou als jouw gevoel van dat soort mensen moet afhangen Echt niet. ehm stranger ik denk niet dat je de vergelijking nou zo letterlijk moet nemen dat je er zo door geschokt moet zijn de dingen iets meer met een knipoog en een korreltje zout nemen zouden aardig wat discussies verminderen denk ik
@ Melissa wat heb jij dit mooi verwoord echt top doe ik je niet na!en denk er precies het zelfde over.... zo erg dat ik net domonstratief een pak voeding heb gehaald haha
Ja mamatje24, Vrouwen kunnen het elkaar, vooral op dit onderwerp, behoorlijk moeilijk maken. Het allerbeste voor je kindje...alsof het het meest geheimzinnige wonderspul is wat er bestaat. Tuurlijk zal het misschien het beste zijn. Maar hoeveel beter dan fv is het dan? Wordt het misschien allemaal niet een beetje uit zijn verband gerukt? Ik denk dat het verschil misschien heus wel meevalt. Bovendien, is het beste voor je kindje alleen de voeding zelf? Of gaat het ook om de manier waarop je het geeft? Als borstvoeding met zwaar tegenzin gegeven wordt lijkt mij dat het kindje de stress van de moeder ook ervaart. Misschien schiet de melk dan wel helemaal neit toe ( al was dat bij mij wel het geval). Het is dan ook juist die rede die de kraamverzorgster en de gyneacoloog bij mij aangaf dat ik er niet eens aan moest beginnen. En ik ken ( werk in een vrouwenberoep) genoeg die vroegtijdig zijn gestopt doordat ze zelf helemaal gestressed en gesloopt raakten door kramperige baby's en voedt en slaaptekort. Ik ken er ééntje die bij wijze van spreke bijna het kind het raam uit had gegooid. Maar ja,..de overheid wil at we het beste geven he? Dus wie zijn wij als moeder om dan aan te voelen wanneer het genoeg is.. Zo'n zwak argument is dat bv goedkoper zou zijn... ( men denkt: pak een nederlander bij zijn portomonee en de aandacht is gewekt..) Mijn dochter is nu 6 maanden en ik heb ongeveer 200 euro uitgegeven aan voeding ( eerste weken doe je langer dan een week over een pak). O ja, en vier flessen... Zullen we even gaan uitrekenen hoeveel zoogkompressen, voedingsBH's, voedingskleding en een redelijke borstkolf bij elkaar gaan kosten? De lactatiekundige even niet meegerekend.. Nog iets wat ik niet begrijp: Inderdaad, het oordeel van een enkele bv-moeder die fv moeders veroordelen omdat ze die keuze hebben gemaakt. Op zich mag je veroordelen en je mening geven. Wat ik alleen niet begrijp is dat iemand zo ontzettend uit zijn vel kan springen omdat een andere vrouw haar borsten niet voor voeden gebruikt. Ik snap die agressieve reacties niet. Als je zo content bent met wat je zelf doet kijk je toch niet naar de ander? Ik vind het prima hoor, als iemand voor bv kiest. Alleen doe ik het zelf liever anders.... gr,Melissa73
Dat is precies wat ik bedoel. Er zullen ongetwijfeld voordelen zitten aan het geven van borstvoeding, dat zal ik ook niet ontkennen of ontkrachten, maar in hoeverre je kunt spreken dat het zoveel beter is dan flesvoeding omdat het zulk wonderspul is, ja dat betwijfel ik inderdaad. Alle wetenschappelijk bewezen onderzoeken zijn het over 1 ding eens, en dat is dat er geen enkel wetenschappelijk onderzoek is die daadwerkelijk al die voordelen bewijst zoals ze her en der worden opgesomt. Nee, ze spreken enkel over significante verschillen waaruit je een en ander kunt opmaken, ze spreken over dat er verbanden zijn die aannemelijk maken dat je met het geven van borstvoeding de kans op verminderd (niet vergroot indien je geen bv geeft zoals wel vaker wordt gesteld) maar met tijdens al die onderzoeken geeft men ook aan dat e.e.a. niet in de onderzoeken is meegenomen zoals rokende ouders,leefomgeving, milieu waaruit iemand vanaf stamt etc etc Er was nog niet zolang geleden ook een kinderarts die het een en ander heeft onderzocht en die stelde dat borstvoeding echt niet zoveel beter was dan flesvoeding, en de argumenten die hij aanhaalde, daar kon ik me echt wel in vinden, maar dat neemt niet weg dat ik als ik het persoonlijk voor het kiezen had iedereen zou aanraden toch bv te geven. Dat is niet omdat het nou zoveel beter zou zijn, nee dat is puur omdat ik uit eigen ervaring heb mogen meemaken hoe heerlijk het is om bv te geven. Dat is iets, dat ik zelf ook nooit zal kunnen begrijpen, geef en of wil je bv geven hartstikke mooi toch, maar veroordeel de ander die dit niet wil, kan of what ever daar niet om. Daar baal ik wel eens van als ik sommige reacties lees, lijkt het wel of je je kindje vergiftigd als je fv geeft ipv bv. Dat sommige bv als zaligmakend zien prima hoor, ik vond het niet zaligmakend, en als mijn kind had kunnen praten weet ik zeker dat zij het ook niet zaligmakend vonden (niet mijn bv in ieder geval) al kunnen ze 100 keer vertellen dat het normaal is als je je kind om het uur moet aanleggen (met geluk soms om de 2 uur) ik vond het niet normaal in ieder geval. Ik wil niet 24-7 met mijn kind bezig zijn om het te voeden, ik wil niet het idee hebben dat mijn voeding niet voedzaam genoeg is en dat het volgens andere wel zo is en dat het normaal is om zo vaak bv te geven, ik vind het normaal dat een kind buiten zijn of haar voeding ook aan zijn of haar slaap toekomt (misschien wel net zo belangrijk trouwens) en dat was het hier in ieder geval niet. Dus gevoelsmatig zeg ik, ja geef lekker de borst, maar lukt het niet, trek je het niet, wil je het niet of wat dan ook, niks mis mee, en al die andere die daarover oordelen of dingen niet begrijpen of weet ik veel wat very important zeg Leef je leven, doe datgene waar jij je goed bij voelt, meer hoef je niet te doen toch
@ mamatje24: het feit dat het significante verschillen zijn, wil juist zeggen dat de verschillen dusdanig groot zijn, dat ze interessant genoeg zijn om ze te noemen Het is niet voor niets significant Maar inderdaad, vaak zijn het correlationele onderzoeken en zijn er dus geen causale verbanden aan te tonen. Dat wil inderdaad zeggen dat het positieve effect van borstvoeding door een derde factor zou kunnen worden verklaard (die kans is zelfs redelijk aannemelijk). Onderzoek heeft wel degelijk aangetoond dat er voordelen aan borstvoeding zitten die niet met flesvoeding te evenaren zijn, maar zo groot als men doet voorkomen zijn ze hoogst waarschijnlijk echt niet. En van het rijtje voordelen, zijn ze lang niet allemaal zo sterk aangetoond als men doet vermoeden. Daarbij is een goed punt al eerder aangedragen: borstvoeding IS inderdaad geweldig, maar men vergeet dat de eisen van flesvoeding tegenwoordig zo ontzettend hoog zijn en dat men heel erg ver is in het ontwikkelen van een flesvoeding die dicht in de buurt komt van borstvoeding. Dat maakt het "grote" voordeel van borstvoeding met de jaren steeds kleiner.
Ik geef zelf borstvoeding en ik vind dat je er echt achter moet staan als je bv wilt geven, want zo rooskleurig als het lijkt is het niet! Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat ik bv geef omdat ik mijn ventje zooo goed zie groeien (mijn dochter kreeg fv en die groeide nooit genoeg en is nog steeds een sprietje maar of dat echt van de voeding afhankelijk is?) en we genieten er samen van, maar ik heb ook al heeel vaak momenten gehad dat ik het zat was om alles maar zelf te doen en als iemand anders dan eens een flesje gaf in de nacht, kon ik er alsnog uit om te kolven of ik werd wakker in mijn eigen zwembad van melk... Het is iets heel moois, dat je kindje groeit van jouw melk, maar als je er niet achter staat moet je het niet doen en je niet schuldig voelen! Als jij met veel liefde je kindje flesvoeding geeft en daar van geniet, lijkt het me beter voor jullie band dan wanneer je bij iedere voeding zoiets heb van, moet ik weer..... Als je echt twijfelt zou ik zeggen probeer het bv eerst, is dat niks kan je altijd nog over maar las je het ovor jezelf al zeker weet, gewoon gaan genieten dan straks van die fles!