ziekenhuis/doktersbezoek tijdens deels ziektewet

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door missl87, 9 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missl87

missl87 Actief lid

6 jul 2015
    154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,

Iom de bedrijfsarts werk ik halve dagen sinds een week of 3.
    Ik slaap erg slecht, heb last van algemene kwalen die bij een zwangerschap horen en heb een vrij drukke, veeleisende baan (40 uur pw) met ook nog eens 2 uur reistijd per dag.

Gelukkig nu dus halve dagen(4 uur per dag 5 dagen pw.), ik merk dat ik daardoor veel meer aan mijn rust toe kom, kan smiddags lekker een dutje doen :)!
    Ik moet nog 3 weken en ga er vanuit dat ik het zo wel red mocht er niets geks gebeuren natuurlijk.

Nu zit ik met het volgende,

Een week terug toen ik net aan mn nieuwe ritme gewend was moest ik smorgens naar het ziekenhuis voor de zwangerschap.. Ik had een echo en een gesprek. Wij wonen in de middle of knowwhere dus dat ziekenhuis ligt zoizo al op 3 kwartier rijden.. afijn, normaal werk ik smorgens en ben ik in de middag vrij. Nu was deze afspraak in de ochtend en had ik beloofd de middag thuis te werken.

Terug uit het ziekenhuis mijn laptop aangezet, maar er kwam weinig uit. Ik merkte dat ik erg moe was van het ziekenhuisbezoek (wat bij elkaar toch ook wel 4 uur duurde voordat ik weer thuis was) ik ben achter mijn laptop in slaap gevallen..

Ik merkte dus dat een halve dag werken icm een doktersbezoek oid niet werkt omdat ik dus echt die rust nodig heb. Nu komen er nog een paar van deze dagen aan.

Nu wilt mijn werkgever dat ik een hele! Dag verlof opneem. Terwijl als ik een hele dag zou werken, ik 4 uur doktersbezoek op zou nemen en 4 uur zou werken.

Ze kunnen dit toch niet van mij eisen?
    En dat is toch niet eerlijk? Ik heb mijn vrije dagen straks hard nodig als die kleine er is!

Ik heb toch gewoon recht op doktersbezoek (is in mijn cao vastgelegd) ook al werk ik nu maar halve dagen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik werk ook halve dagen 5 dagen per week, en plan mijn arts en verloskundige bezoeken buiten werktijd. Dat is inderdaad dan een langere dag. Maar dat hoort er bij. In principe heb je de mogelijkheid om het te plannen buiten werktijd. Al is de optie om dan thuis te werken best een goede!

Qua vrije dagen: als je verlof opneemt, moet je inderdaad een hele dag verlof opnemen. Je bouwt namelijk ook je standaard uren verlof op, ook al werk je maar halve dagen. Als je maar een halve dag verlof op zou hoeven nemen, zou je opeens 2x zoveel verlofuren hebben.

Stel dat je een halve dag verlof opneemt, dan zou je dus nog 2 uur moeten werken ( de helft van je 4 werkuren).

In principe heb je inderdaad recht op doktersbezoek onder werktijd, maar alleen als het niet buiten werktijd gepland kan worden. Dat is in dit geval dus het discussiepunt.
    Wellicht is het verstandiger om dit voor de leggen aan de arboarts? Als hij/zij het te belastend voor je vindt, kan je voor zo'n dag mogelijk 100% ziekgemeld worden in plaats van 50%

3. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Kan je niet proberen de doktersbezoeken zoveel mogelijk smiddags te plannen, dan werk je sochtends lekker door en dan heb je smiddags het ziekenhuis.

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Hoe vaak miet je nog naar het zkh in die 3 weken? Ik zou dat proberen zo min mogelijk te laten zijn. Vrees dat je anders inderdaad vrij moet nemen of doorbikkelen.

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Natuurlijk moet je er geen vrij voor nemen. Het is een bezoek aan een arts en je gaat niet voor je lol.
    Ik zou dit voorleggen aan de arbo-arts en indien je die niet meer ziet zou ik hem of haar even bellen. Als het teveel is, is het teveel, en zou je misschien nog iets minder moeten gaan werken, 16u ipv 20bijv.

Sterkte!

6. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Helaas klopt het dat als je in de ziektwet zit voor minder dan 100% je heel de dag vrij moet nemen als je bv de ovhtend vrij wil zijn. Maar of dat ook voor doktersbezoek zo is weet ik niet. Succes in ieder geval nog de laatste weken

Deel Deze Pagina