Terugval na Pepti

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door daantjedubbel, 6 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Hoi allemaal,

Een tijdje geleden startte ik hier al een topic over de krampjes van mijn inmiddels 18 weken oude zoontje. Omdat dat topic inmiddels heel wat pagina's heeft en ik wat specifieke vragen heb, open ik even een nieuw topic.

3 weken terug belde ik het cb met de vraag of de krampjes die mijn zoontje had niet allang weg hadden moeten zijn. Na zijn klachten met de cb arts te hebben besproken gaf zij aan het als KMA te vinden klinken, en dat we eens Pepti moesten proberen. Dat sloeg onmiddellijk aan. Zijn krampjes verdwenen en je zag dat hij weer heel goed in z'n vel zat. Helaas ging het na 10 dagen weer bergafwaarts. De krampjes kwamen terug en elke dag sindsdien is het eigenlijk steeds weer slechter gegaan. Eerst maar op 1 moment van de dag een krampjespiek, inmiddels meerdere keren per dag (en dan dus echt gillen, met beentjes trappen, overstrekken, ontroostbaar. Niets helpt, alleen de tijd uitzitten) en nu gaan ook de nachten slecht, iets wat voor hem nieuw is. Ook voordat hij met Pepti startte. Nu weet ik dat het alsnog KMA kan zijn en dat deze voeding gewoon niet voldoende werkt, daar heeft het in ieder geval alle schijn naar.
    Ik zit er hierdoor inmiddels zelf een beetje doorheen. We kampen al vanaf de kraamweek met krampjes en die piek bij 6-8 weken ken ik niet, het werd al eerder een piek en het is altijd een piek gebleven. En los daarvan huilt mijn moederhart bij het aanzien van de pijn die mijn kleine ventje elke dag weer moet doorstaan.

Morgen heb ik een afspraak op het cb om te evalueren, maar ik wilde iig hier vast even vragen naar ervaringen. Welke mama's hebben na het starten van Pepti ook een terugval gezien? Hoe ging dit bij jou? Was het net zo erg, erger of minder erg als voor het starten met Pepti? Wat was uiteindelijk de oplossing?

Alvast bedankt voor de reacties! :)

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.942
    113
    Vrouw
    Geen ervaring op dit gebied maar...zou je eens een afspraak bij de KA kunnen maken?
    Wellicht dat die je toch wat beter kan helpen? :)
    Heel,heel naar zo'n verdrietig kindje, mijn zoontje had reflux, ik herken je wanhoop,de onmacht is afschuwelijk!

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Klinkt redelijk als ons verhaal.

Onze oudste had echte kramp aanvallen (van zo'n 2 uur) en krijsde dan echt de hele buurt bij elkaar. (Meerdere malen per dag)
    Toen ik pepti ging geven werden de klachten snel minder tot helemaal weg. Echter helemaal rustig werd hij niet. Na 10 dagen ineens weer drama, krijsen. Weer zo erg als zonder pepti.

Bij mij werd mij verteld dat cb geen andere voeding mocht voorschrijven en dat ik naar een ka moest. Zij schreef mij eerst nexium voor, ivm verborgen reflux en toen dat wel leek te helpen, maar niet optimaal mochten we nutramigen gebruiken. Vanaf dat moment hadden wij een tevreden baby, die vrijwel nooit meer huilde.

Dus ik ken je verhaal, maar zorg dat je dus zsm iemand zover krijgt voor nutramigen of hero baby allergy care. Dat zal waarschijnlijk de rust doen terugkeren

4. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Dank voor je reactie :) die onmacht is idd vreselijk, wat naar dat jij dat ook hebt mee moeten maken :(
    Waarschijnlijk moet ik ook naar de ka, dat ben ik althans wel van plan want over 5 weken zitten we 3 weken in Amerika met de kleine en het is op zich wel fijn als het voor die tijd goed met hem gaat... Eerst maar eens even zien wat het cb zegt, we hadden toch al een afspraak met ze vandaag :)

5. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Dank voor je reactie! Dat klinkt idd aardig overeenkomstig.

Ik had trouwens juist wel begrepen dat het cb een machtiging mocht uitschrijven, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden. Mochten ze dat nou idd niet doen, mag ik het dan ook gewoon zelf halen (dan wel even op eigen kosten dus)? Ik trek dit niet veel langer, hij heeft vannacht ook weer een uur lopen krijsen en is inmiddels nu ook alweer een uur bezig. Liefst wil ik vandaag nog over op andere voeding.

Waar ik bang voor ben is dat Nutramigen ook niet gaat werken, aangezien daar ook nog koemelk inzit. Over 5 weken zitten we 3 weken in Amerika en mocht hij daar ineens last krijgen dan zijn we letterlijk ver van huis...

6. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Nutramigen is sterker bewerkt dan Pepti. Ook is het lactosevrij.
    Pepti is een hydrolysaat op basis van wei-eiwitten en nutramigen op basis van caseïneeiwitten.
    Allergy-care is hetzelfde als Nutramigen is alleen van Hero.
    98% van de kinderen met KMA reageren echt goed op Nutramigen/allergy care. Als dit echt niet werkt kans is dus niet zo groot dan moet je naar een voeding op basis van vrije aminozuren. Is heel kostbaar en is bijna nooit nodig.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jammer dat er nu toch een terugval is. Zoals in je andere topic al aangegeven: veel kans dat je dan inderdaad zwaardere dieet voeding nodig hebt.

Mijn dochter had gigantisch veel last van krampen. Toen ze plots bloed in haar stoelgang kreeg, zette de ka haar op pepti. Dat ging een week goed, en toen heel fout. We zijn toen doorverwezen naar het universitair ziekenhuis in jette, voor een endoscopie. Daaruit bleek dat dochter haar darmen ontzettend ontstoken waren door de koemelk eiwitten. De prof daar heeft haar dan ook meteen neocate voorgeschreven. Geen koemelkeiwitten meer, en dus ook vrijwel meteen verbetering. Ze heeft uiteindelijk neocate gedronken tot ze anderhalf was, zonder ooit te moeten provoceren. De ka vond dat ze al genoeg doorstaan had, en vond het niet nodig om haar weer pijn te laten lijden.

8. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Bedankt voor jullie reacties! Vanmorgen met het cb besproken en zij gaven aan dat als ik Neocate wilde, ik idd naar de kinderarts moest. Die heb ik geprobeerd te bellen maar dat heeft zoveel voeten in aarde, en duurt dusdanig lang dat ik dan liever gewoon start met Nutramigen. Zeker omdat ik dus (o.a. van jullie hier) hoor dat Nutramigen meestal voldoende is. Dat kunnen we ook zelf halen dus ik wil dat dan maar proberen. Wacht nu op telefoontje van cb, want had daar afgesproken via de ka Neocate te proberen, en wil even afstemmen dat ik dan toch voor Nutramigen wil gaan. Temeer omdat het ook niet gezegd is dat de ka zomaar Neocate zal gaan uitschrijven, heb begrepen dat dit echt voor de extreme gevallen is. Pfoeh, lastig hoor...

9. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ik ben met mijn oudste zoontje 2 maanden in de weer geweest voordat ik de juiste voeding (pepti) kreeg,pfff wat een drama was dat.. Naar de ha en weer terug,testen gedaan en gedoe met de verzekering... Bij hem sloeg de pepti wel aan gelukkig. Als je zegt dat je binnenkort naar amerika gaat hoop ik dat je snel vooruitgang boekt,lijkt me een drama in een ander land te moeten zijn met een kindje wat deze klachten heeft.. Sterkte!

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #10 Averlhach, 7 apr 2015
    Laatst bewerkt: 7 apr 2015
    Heb je nutramigen kunnen krijgen?

Over nutramigen, mijn beide jongens reageerden wel op pepti, maar niet op nutramigen lgg.
    Eigenlijk moet je het zo zien, heel veel kindjes met allergie doen het prima op pepti, wat daar wel op reageert doet het bijna allemaal goed op nutramigen. Maar een heel klein deel heeft echt koemelk vrij nodig. Soms kiezen artsen voor de veilige keuze, in enstige gevallen, maar vaak is nutramigen of pepti echt voldoende.

En mocht je problemen krijgen in amerika, nutricia zit daar ook. Neocate zal je ook vast daar kunnen kopen! En anders kan je nutramigen aa daar mogelijk ook kopen. Deze variant van nutramigen is ook koemelk vrij.
    Mocht je naar bekenden gaan kan je het vooraf ook informeren ;)

En cb is verschillend, bij mij kon het dus niet. Zei men...

Je kan ook kijken of je ha kan helpen. En soms kan je snel terecht bij een ka.

11. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Yes, vanmiddag Nutramigen gescoord en meneertje heeft daarnet alles naar binnen geslobberd zonder ook maar vies te kijken, haha. Hopelijk blijft dat zo. Ik ben zo benieuwd hoe het straks gaat! Bedankt voor je uitleg want dat stelt me echt gerust. Ik hoop dat hij ook idd bij de overgrote meerderheid behoort die Nutramigen wel verdraagt. De tijd zal het leren :) Overigens schrijven zij dus wel een machtiging voor Nutramigen uit. Wel alleen na een dubbelblinde provocatietest.
    En idd, heb me niet gerealiseerd dat Nutricia ook in Amerika zit. We verblijven bij mijn zus en zij heeft ook kleine kinderen, die staan daar onder direct toezicht van een kinderarts dus mocht hij problemen krijgen dan hebben we vast een adresje :)

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dan nog 1 tip, kijk je verzekering even goed na.

De zorg in Amerika is goed, maar duur. Ik was tijdens mijn zwangerschap op vakantie in amerika en werd niet goed. Kreeg het advies even langs een arts te gaan. Een halve dag later was zo ongeveer alles gecheckt en ruim 4.000,- euro armer. Door onze verzekering alles vergoed ;) Maar niet alle verzekeringen vergoeden het even gemakkelijk.

Vaak drinken jonge kinderen nutramigen zo weg, als ze ouder zijn kan het meer problemen geven. (Maar heb je zelf al geroken? Bah!)

Ik hoop voor je dat het nu goed gaat en blijft gaan.

13. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Goeie van jou over de verzekering. Moet ik idd even goed nagaan.

Klopt, in Amerika is de zorg kei duur. Ik ben daar ook een keer flink ziek geworden, kon na een check van 10 minuten in een Health Center 200 dollar afrekenen ;) maar dat heb ik toen wel vergoed gekregen.

Oh, ik wist niet dat ze het later vies konden gaan vinden. Als ze gaan starten met bijvoeding zeker? Nou ja, zien we dan wel weer :). Ik vind het eigenlijk niet zo vies ruiken, vond Pepti veel smeriger ruiken :)

Ik heb er vannacht maar 2 keer uit gemoeten en dat enkel voor een speen. Hoop dat dit een goed teken is! Vandaag gaat ie weer naar het KDV dus kan jammer genoeg niet zelf zien hoe de dag verloopt.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik bedoelde meer dat als je later start, zoals ik met de jongste pas met 1,5 jaar, dan willen ze het minder goed drinken. Dus als je met dieet voeding start na de bijvoeding.
    Bij mijn oudste met circa 3 maanden gestart en heeft het tot net na zijn 1e verjaardag gehad en daar nooit problemen mee gehad.

Afhankelijk van je verzekering wordt er een maximum uitbetaald. En soms alleen tegen nl prijs. Tenminste 5 jaar geleden ;)

Hopelijk is de nutramigen de juiste voeding.

15. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Oh, nou dan zijn we gelukkig bijtijds gestart :). Hoop idd ook dat dit de juiste voeding is, ik merk tot nu toe nog geen verschil helaas. Met Pepti merkte ik het meteen. Dus ik word er wel een beetje nerveus van... Maar goed, wat is 24 uur nou. Verbetering kan ook de komende dagen pas volgen. Maar vandaag had ie toch twee keer een behoorlijke krijsaanval. Alhoewel er volgens mij ook sprake was van boosheid (honger? Licht verteerbaar spul natuurlijk), maar ook zeker nog krampen. Nou ja, we gaan het zien...

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Elke voeding moet je 2 weken geven, dus 24 uur is nog maar heel kort. Ik snap het, het liefst zie je direct verschil als je start.
    En als deze voeding niet helpt, je weet dat er nog een andere mogelijkheid is. Dat gaf mij ook altijd wat rust.

Is er ook nog sprake van mogelijk iets anders wat speelt?

17. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Klopt, alleen vraag ik me af of Neocate dan wel helpt als dit niet zou helpen. Kans is natuurlijk klein dat hij een uitzonderingsgeval is mocht Nutramigen niet werken. Maar goed, zover wil ik nog niet op de zaken uit lopen want ik weet nu nog niks ;)

Ik zou verder echt niet weten of er iets anders speelt, daar zit ik zelf ook regelmatig aan te denken. Buiten zijn krampjes om is hij super vrolijk, lacht graag, is uitermate geïnteresseerd in zijn omgeving en brabbelt veel. Wel heeft hij nog steeds het Moro reflex (schrikreflex), vonden ze op het cb wel opmerkelijk. Verder is hij snel overprikkeld, maar ja, zo uitzonderlijk is dat niet voor een baby ;).

18. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Ik merk nog steeds niet heel veel verschil. Het enige wat wel beduidend anders is, is zijn ontlasting. Die was net ineens kleiachtig, waar het voorheen zalvig en wat dunner was. Dit is overigens de enige keer dat ik hem heb zien poepen zonder dat het hem moeite kostte (het moment zelf was nooit een probleem, maar de uren/minuten eraan voorafgaand wel). Ook had het nu een 'gewone' geur en niet zo'n typische vieze eierlucht zoals voorheen, haha excuse me voor de details.

Hij heeft vandaag 2 keer een gilbui gehad, maar dit was niet het typische krampbeeld wat ik normaal zie. Het leek wel of hij ergens anders last van had, maar ik kon echt niet bedenken wat. Bij de eerste bui waren het volgens mij geen krampjes, want ik kon hem én afleiden, én er kwamen geen scheetjes, wat normaal dus standaard gebeurt. De tweede keer kwam er wel lucht uit, maar ook die stonken niet zoals ze deden. Hopelijk een teken dat de eiwitten er dus niet onverteerd meer uitkomen?

To be continued...

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Neocate en nutramigen aa (dus een andere versie dan je nu hebt) zijn volledig koemelk vrij. Daar zit dus geen druppel koemelk in verwerkt. De enige optie is als dat niet werkt is dat er geen sprake is van koemelkeiwitallergie. Maar dan zou je, in mijn ogen, ook geen verschil merken bij pepti.

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Tja lastig te zeggen. Elk kindje reageert anders.

Mocht je over bijvoeding nadenken, ik zou zeggen wacht nog even. Soms komt daar onrust of darmkrampen door.

Deel Deze Pagina