voor heen was het zo dat als je samen deed wonen langer als een half jaar je dan kon kiezen voor fiscaal partnerschap dis is in 2009 veranderd jullie zullen dit dus ergens samen hebben ingevuld
Wij deden ook apart van elkaar de belasting opgave, en wij zijn wel getrouwd. Ik heb ook een brief gehad, en hij weer niet. Maar vanaf nu gaan we het wel samen doen omdat het makkelijker is (Zo kreeg ik op mijn inkomsten opeens kindegebonden budget, en daar hebben wij helemaal geen recht op)
Je moet even kijken op je aangifte. Daar staat het namelijk. Ik heb net even mijn voorlopige teruggaaf erbij gepakt, en daar staat bij "Uw persoonlijke situatie in 2012: uw fiscaal partner is xxx" Ook staat erop de voorkant van het aangifteblad "Naam Echtgenoot" maar dat is iets totaal verschillend. Je hebt het dus echt ergens aangegeven (of degene die je aangifte doet, ik weet niet of je bewindvoerder dat doet (jullie aangiftes dan) of jullie zelf.
Op dit moment hebben wij dat zelf gedaan, omdat er problemen zijn/waren met onze bewindvoerder. We waren er achter gekomen dat ze dus al een paar maanden geen huur betaalden. Waardoor we aanstaande woensdag voor de rechter moeten komen. (maar dat is een ander verhaal) dit is ts topic In ieder geval ga ik die site's is bekijken thx
@babyhope: heb je bij bijv aanvragen van zoegtoeslag of KVV niet aangegeven dat jij en je vriend fiscale partners zijn? Want daar vragen ze er ook naar Kun je anders niet met je digi d inloggen op toeslagen.nl en daar kijken of er staat dat jullie fiscale partners zijn? Zoiets kan je toch ook opheffen toch?
Het zit zo: Zijn inkomen telt NIET mee voor de wsnp. Maar hij is zegmaar wel verplicht om de helft van alle lasten te betalen. Jij betaalt de andere helft en de rest van jouw inkomen gaat muv het vtb naar de boedelrekening. Je draagt dus meer af. Maar das ook niet meer dan logisch dat als je gaat samenwonen dat je ieder de helft betaalt Ook de kinderbijslag mag niet naar de boedel. Hij mag gewoon zijn eigen inkomen en post houden. (ik neem aan dat je nog in de 9mnd postdoorsturing zit) Al zou hij 50.000 per maand verdienen, dat maakt niets uit. Of je elkaars fiscale partner bent maakt voor de wsnp ook niks uit. Wij zijn getrouwd toen ik nog in de wsnp zat, op huwelijkse voorwaarden, en ook dat maakte niks uit.
Dus als jullie vaste lasten (muv zijn auto, want die mag jij niet meerekenen) bijv 1200 euro zijn, dan betaal jij 600 euro en hij 600 euro.
babyhope heb je die site nou al eens geraadpleegt die ik doorgegeven heb toen in je topic? daar kunnen ze je echt goed advies geven, geloof me. jullie hebben gewoon een but hulpverlenger gehad die dingen deed die niet mocht, ook je man erbij betrekken niet, of heb jij zelf geen inkomen?? want dan weet ik niet hoe of wat, zou kunnen dat je er dan niet onderuit komt want zonder inkomen kan je niet geholpen worden.? maar napoleon legt het perfect uit, zo zit het inderdaad.