schuldsanering

Discussie in 'De lounge' gestart door caroline16, 11 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caroline16

caroline16 Niet meer actief

meiden, even een vraag..

mijn vriend zit sinds augustus 2007 bij het wsnp. daarbij zit hij ook nog bij het gsbb, zij regelen alle financiele dingen en maken elke week weekgeld over.

nou kreeg mijn vriend een mail, dat hij een brief moet tekenen en naar het wsnp sturen, om er 2 jaar langer in te zitten, maar dat willen we natuurlijk niet. ook zijn begeleider die eens in de zoveel tijd komt vind dit belachelijk.

morgen heeft hij een gesprek bij het gsbb over de schuldsanering, en daar gaat hij aangeven dat hij dus geen verlenging wilt.

nou wilt hij er dus uitstappen (of wachten tot augustus) en dan het restant zelf betalen.
    volgens hem krijgt hij dan gewoon het gespaarde geld van de afgelopen drie jaar op zijn rekening, wat mij vrij logisch lijkt aangezien het zijn geld is en zijn rekeningen daarvan betaald moeten worden.

is er hier misschien iemand die dit ook heeft meegemaakt, of iets dat er op lijkt?

2. verrassingsei

verrassingsei Fanatiek lid

24 jan 2010
    1.751
    0
    0
    Het klopt inderdaad dat hij dan het geld overgemaakt krijgt en dan het restant over kan maken...
    Het nadeel is echter dat hij dan geen 'schone lei'. krijgt en dat alle schuldeisers weer mogen komen.
    Dus alles wat is 'bevroren' komt weer vrij en er mag ook gewoon weer rente gevraagd worden, deurwaarders komen enzovoort.

Vraagjes terug: Wat is de reden van verlening en waarom wil hij dat niet?En wat is Gsbb?En heeft ie een "echte'' WSNP, dus is deze uitgesproken door een rechter?

3. caroline16

dat alle schuldeisers dan komen, dat maakt dan toch niet zo heel veel uit? hij kan het dan toch allemaal aflossen omdat hij het geld krijgt? of zie ik dat verkeerd?

de reden van verlenging is dat de gsbb eene achterstand heeft bij het uwv ( door hun fout) en daarom willen ze er twee jaar aan vast plakken. hij wilt dat niet omdat we nu al bijna drie jaar leven van 50 euro per week, we redden dat gewoon niet, zeker niet nu de kleine ook ouder word, bovendien willen we ook weer ' normaal' kunnen leven, snap je?

en het gsbb is de gelderse stichting tot beheer en bewindvoering, die betalen al zijn rekeningen, beheren zijn rekening en maken het weekgeld over.

ja hij heeft een wsnp die is uitgesproken door de rechter.

4. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb er geen verstand van. maar als leek zeg ik. hij had een reden om in de schuldsanering te kunnen komen. dus hoe kan hij dan spaargeld hebben? en wat hierboven geschreven staat dan komen de schuldeisers weer terug bij jullie klinkt me ook wel logisch in de oren. je krijgt geen schone lei als je je tijd niet uitzit denk ik. en wat ben je er dan mee opgeschoten? maar ik heb er geen verstand van dus ik weet het ook niet. kan die hulpverlener niet uitzoeken of ze dit mogen doen dan? ik weet niet beter of na 3 jaar stopt het. ik ken jullie situatie niet en ook de hoeveelheid schulden niet maar als het veel is zou ik toch nog maar 2 jaar erin blijven als je dan wel de zekerheid van een schone lei hebt. anders heb je alles voor niks gedaan. maar ik zou het wel uit laten zoeken. misschien buro voor rechtshulp?

5. caroline16

nou.. laat ik zeggen, het gaat om nog geen 800 euro waar ze twee jaar over willen doen..

en dat spaargeld dat doet de gsbb, die zetten elke maand iets opzij.. maar dat kan ik je niet uitleggen, daarvoor moet je er zelf inzitten.. ik snapte er in het begin ook niks van..

6. verrassingsei

verrassingsei Fanatiek lid

24 jan 2010
    1.751
    0
    0
    Als hij nu genoeg boedel heeft opgebouwd dan maakt het inderdaad niet uit dat de schuldeisers komen, maar ik begrijp uit je verhaal dat er nieuwe schuld is gemaakt, dus neem ik aan dat de boedel niet voldoende is.
    Bovendien is een schone lei voor de toekomst wel belangrijk.
    En daarbij is het zo dat het officieel verlengd wordt bij de rechtbank met 2 jaar, maar kun je je schuld die opgebouwd is eerder aflossen dan stopt de WSNP ook eerder.
    Dus bijvoorbeeld de nieuwe schuld is 1000 euro en boedelafdracht is 200 kun je het in 5 maanden aflossen en daarna een einde WSNP aanvragen.
    Als het de fout van het gsbb is, dat jouw vriend een achterstand heeft dan kun je hun verwantwoordelijk stellen.
    Mits het een beschermingsbewind is uiteraard, zijn boedel is dan namelijk wettelijk beschermd en de bewindvoerder heeft verantwoording overgenomen van jouw vriend!

En dat je/jullie moeilijk rond kunnen komen begrijp ik heel goed en een oplossing daarvoor heb ik niet zo 1 2 3, het enige wat ik je aanraden kan is praten met de bewindvoering over een verhoging van het weekgeld.Vaak valt er wel over te praten, vooral als je in een verlenging terecht komt.
    Maar dan alleen als er ook ruimte voor is (wat vaak wel zo is, maar waar ze vaak hun mond over houden om een buffer op te bouwen voor als er bijvoorbeeld iets stuk gaat ofzo).
    Groetjes Verrassingsei

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hmm lastig...
    Ik vind het vanuit mijn werk altijd onverstandig als mensen voortijdig stoppen met schuldsanering. Daarnaast vind ik dat je ook na het traject hulp moet krijgen van een budgetcoach, is dat zo bij jullie?
    Ik vind het moeilijk om vanuit mezelf te redeneren. Ik ga ook geen grote schulden aan waardoor ik in de schuldsanering zou kunnen komen....

8. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    ik vind trouwens dat jullie weinig leefgeld krijgen hoor 50 euro
    wij krijgen 80 euro voor 2 personen,,
    en wanneer er een kleine bijkomt 120 euro per week??????

is er dan zoveel verschil??

9. caroline16

@babyhope, blijkbaar is er dus behoorlijk wat verschil, als wij dat zouden hebben dan zouden we al weer een probleem minder hebben..

@guppie81, ja die hebben we, die komt meestal eens in de twee weken langs..

@verrassingsei, ja wat kan hij het beste doen dan? ik wil dit ook niet meer snap je, word er zo moe van. en weekgeld hebben we al zovaak geprobeerd, maar ze zeggen dat er niet meer is, wat ik niet geloof.. maar hoe kan het dan de een 120 voor 3 pers. krijgt en de ander (wij dus) maar 50? kan dat zomaar, is daar geen regel of wet voor ofzo? je mag me ook pben als je dat fijner vind..

10. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    ja 50 euro is echt te weinig daar redden wij het niet eens mee hoor..
    80 euro is al bijna te weinig maandag en dinsdag is het al op!!!

even een knuffel hoor vind het wel knap van jullie

xxx

11. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    babyhope zou met een kleintje ruim 2 keer zoveel krijgen als jullie. dat is vreemd zeg.

verassingsei kan je vast op weg helpen. die heeft er zo te lezen wel verstand van. sterkte meid.

12. caroline16

dankjewel babyhope.. ik snap ook niet hoe we het vol houden eigenlijk.. ik vind het ook zo zwaar.. zit er af en toe gewoon doorheen..

13. caroline16

dankjewel yinte.. ja het is indd raar dat ze het dubbele zouden krijgen, daarom vroeg ik me ook af of er geen wet ofzo is..

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.028
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou er absoluut niet mee stoppen.
    Maar ik zou wel kijken of er een mogenlijkheid is dat je onder die 2 extra jaren uit kan komen.

De schuldeisers hebben nu een regeling getroffen...vaak krijgen de schuldeisers minder dan dat ze officieel van je zouden krijgen.
    Maar als je vroegtijdig stopt...kunnen de schuldeisers weer het hele bedrag terug vragen.

Misschien krijgt babyhope wel meer geld omdat ze meer verdient? of omdat er minder schulden af te lossen zijn?

15. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    nee ik geen niet eens inkomsten op dit moment??
    leefgeld gaat gewoon door he..
    ja ik zit bij bewindvoering mischien daarom..
    want bij mozaiek krijgt iedereen 80 euro per week!!!!
    en als ik alleen zou zijn geweest 60 euro heb net nog even door de papieren heen gekeken waar het in uitgelegd staat

16. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    en ons is uitgelegd dat we 2 jaar onder bewind staan na die 2 jaar word al wat resterend is kwijtgescholden..
    dus eigenlijk moet het kwijtgescholden zijn bij jullie..
    er is niet gezegd dat het resterende dan weer opeisbaar word..

17. caroline16

pff ik snap er niks meer van.. vind dit zo moeilijk.. bij hem is ook een deel kwijtgescholden, en de rest word gedaan door bewindvoering..

18. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    om eerlijk te zijn zitten we wel in bewind maar ik snap er geen hol van hahaha...
    ik weet wel dat het allemaal niet makkelijk is en ook niet opschiet want soms krijgen we nog aanmaningen binnen hoor,en dan denk ik we zitten toch in bewind betalen ze wel iets??
    en dan krijgen we er meteen weer spijt van dat we erin zijn gegaan hoor..

19. caroline16

dat hebben wij ook.. rekeningen van het uwv die niet zijn betaald.. en die krijgen wij dan binnen en moeten we weer doorsturen, en dan zeggen ze dat ze die gaan betalen, en vervolgens doen ze het niet, en zo ontstaat er weer schuld..

20. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    tjonge wat een gedoe allemaal zeg. volgens mij snapt niemand hoe eht zit. ik zou ook zeggen dat er een wet moet zijn op hoeveel geld iemand recht heeft. per persoon. dat is wel zo eerlijk. jullie hebben wel erg weinig met zijn drieen. ik zit jullie verhalen te lezen en snap er niks van. maar jullie zelf ook niet begrijp ik. misschien snappen ze het bij de schuldsanering ook niet helemaal lekker handig.

veel sterkte voor jullie allebei dames.

Deel Deze Pagina