schuldsanering

Discussie in 'De lounge' gestart door caroline16, 11 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caroline16

caroline16 Niet meer actief

dankje.. vriendlief gaat er morgen heen.. is kijken wat er veranderd kan worden..

2. lavendelay

lavendelay Niet meer actief

Dit is wel heel vreemd
    WANT ik zat in de wsnp en kan je vertellen dat als je alle schulden hebt in gestuurd naar hun en na 3 jaar (wij toen 2 jaar omdat we zoet waren lol) is het kwijt gescholden!

En 800 euro was de schuld in totaal?
    We hadden saampjes 50.000 euro kwijtgescholden in 2 jaar,en snap niet echt waarom die mensen zo moeilijk doen

En was de budgetorganisatie opgelegd?
    Want je kan de wsnp het ook laten doen in iedergeval hier in friesland

Dan ben je VEEL beter af
    We betaalden aan hun per persoon 50 euro en dus 100 euro per maand de rest was voor ons

Ik zou even om de tafel gaan met de bewindvoering en hun duidelijk maken dat je nu verder in de **** zit dan daarvoor en je wilt vragen of je het maandelijkse bedrag zelf mag verzenden en de rest zelf beheert

Dit gaat niet goed namelijk

Ik hoop dat je mijn berichtje snapt want onze kleine joey huilt nu daarom even snel typen haha

3. caroline16

ja ik snap je.. heb het net voorgelezen aan vriendlief, hij gaat dat morgen bespreekbaar maken.. dankjewel!

4. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik ben zelf net uit de wsnp, vind het verhaal een beetje raar want ik heb zelf tijdens de wsnp ook een schuld gehad bij het uwv.
    Ik heb de eerste anderhalf jaar van de wsnp in budgetbeheer gezeten, net als jullie nu. Daarna heb ik mijn financien weer zelf gedaan en dat was een stuk beter! Je hebt zelf beter overzicht over je in en uitgaven en kan dus ook sneller ingrijpen als er iets niet in orde is.
    Ik zou vragen of jullie zelf weer de betalingen mogen doen, dan kan je precies zien wat er in en uitgaat en je hebt overzicht op evt ruimte.
    Verder kan je aanvragen bij de bewindvoerder of het vrij te laten bedrag omhoog mag. Want budgetbeheer moet nl alles dat boven dat bedrag valt overmaken naar de boedelrekening.
    Als er al veel is gespaard op de boedelrekening kan dit soms wel.
    Overigens moest ik met 2 kinderen een jaar rondkomen met 40 euro in de week...
    En verder, je zegt dat je vriend in de wsnp zit, waar blijft jouw inkomen dan?
    Jouw inkomen mag hier nl niet in worden meegenomen! het enige dat wel mag is een eerlijke verdeling van de vaste lasten, dus ieder betaalt de helft van de huur, gas en licht enz. waardoor je en meer overhoud per maand, en je vriend meer kan aflossen aan de boedelrekening.

Zorg dat jullie op een rijtje krijgen hoeveel er al aan de boedelrekening is afgedragen en hoeveel schuld er overblijft als op dit moment alles betaald wordt.
    Daarbij, pluis je afschriften goed na, waar gaat welk geld heen en zet dit op een rijtje in een duidelijk overzicht.
    Vergeet niet dat er bij de boedelafdracht ook loon voor de bewindvoerder zit, dit is al gauw een euro of 70 per maand.

Ik raad jullie af uit de wsnp te stappen, ten eerste omdat je dan de schulden meteen opeisbaar zijn, dus dan moet je meteen alle schulden kunnen aflossen anders heb je binnen de kortste keren weer deurwaarders enz aan de deur + dus de extra kosten (deurwaarderskosten).
    ten tweede gaat op alles meteen weer rente lopen
    ten derde zal je bij de bkr negatief blijven staan

5. verrassingsei

verrassingsei Fanatiek lid

24 jan 2010
    1.751
    0
    0
    Het hangt van een aantal factoren af wat je vriend het beste kan doen, als hij een beschermingsbewindvoering (dat wordt ook via een rechter uitgesproken) eeft dan moet deze bewindvoerder ook verantwoording afleggen en dus kan je hem/haar verantwoordelijk houden voor de nieuwe schulden.Anders kun je vragen om inzicht in je inkomsten uitgaven (als je deze niet al weet) en vanuit daar kun je zelf berekenen of je meer overhoud na afdracht en dat je dus ook meer kan krijgen per week.
    Het is niet zo dat er standaard bedragen voor staan, het ligt aan wat je aan inkomsten heb en hoeveel er naar de boedelafdracht gaat.
    Zo zijn er bijvoorbeeld ook mensen met 1 of meerdere kindertjes die het met minder moeten doen dan jullie.
    Maar het bespreekbaar maken moet ten alle tijden kunnen en inzicht en openheid dienen ze ten alle tijden (aangesteld door een rechter of niet) te kunenn verschaffen.
    Wat betreft de verlenging....ik zou dat zeker doen, hoe vervelend het ook lijkt, als je deze kans krijgt (dit is zeer uitzonderlijk) zou ik hem aanpakken.
    Die schone lei is heel erg belangrijk voor je verdere toekomst.
    Bovendien is de kans groot dat jullie er evengoed heel snel weer uit zijn.

Het is erg moeilijk om zo in te schatten of iedereen die jullie helpt ook zijn/haar werk goed doet;)
    Dus ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel, zet het hier natuurlijk erg algemeen neer omdat ik jullie persoonlijke situatie niet ken.

Liefs Verrassingsei

6. verrassingsei

verrassingsei Fanatiek lid

24 jan 2010
    1.751
    0
    0
    Helemaal mee eens:D
    Behalve dan het stukje van het BKR, want die registratie is er evengoed: 5 jaar voor leningen en 15 jaar voor hypotheken.
    Wat wel zo is, is dat als je bijvoorbeeld een telefoonschuld heb en je gaat uit de WSNP, dan kan je nooit meer een telefoonabonnement afsluiten.
    Als je schuld heb bij bijvoorbeeld Wehkamp en je heb geen schone lei dan kan je nooit meer bij postorder bedrijven bestellen enzovoort.
    Je blijft dan altijd op een zwarte lijst staan.

Plus dat met een schone lei de eventuele restschuld kwijt gescholden wordt: dus bijvoorbeeld voor 30.000 erin en 25.000 afbetaald, dan wordt die 5000 niet meer opeisbaar.
    Daar bedoelen ze mee dat ze er nog wel om mogen vragen, maar niet meer op mogen eisen.

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Ik heb 't topic even mee gelezen en wil echt even zeggen dat ik echt bewondering voor jullie heb!
    Petje af en dat mag gezegd worden!!

8. caroline16

dankjewel G89 !

Maar, Verrassingsei, er bestaat dus geen wet ofzo van het weekgeld?
    En kan hij regelen dat hij het geld binnenkrijgt, en dat hij overmaakt aan het gsbb wat er betaald moet worden en de rest dus zelf houd voor boodschappen? dan houden we namelijk veel meer over..

9. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik heb er helemaal geen verstand van maar ik wil jullie wel heel veel succes wensen!

Daarbij wil ik vragen of je zoiets zelf aan kan vragen? Wij zitten straks (zeer waarschijnlijk) ook in de schulden, tenzij het UWV eens gaat meewerken. Of zitten daar bepaalde eisen aan? Bijvoorbeeld de hoogte van de schuld?
    Het is natuurlijk niet het meest leuke om in de schuldsanering te zitten maar zo voorkom je wel ergere problemen.

10. caroline16

dat weet ik niet precies.. mijn vriend zat er al in toen ik hem leerde kennen.. maar op www.wsnp.rvr.org kun je er informatie over vinden ;)

ik hoop het niet voor jullie, het is echt geen pretje en zeker niet als het zo slecht geregeld is..

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Je kunt zelf om hulp vragen, maar het kan ook zijn, dat de schuld erg hoog is dat, dat de reden is van schuldsanering.
    Mocht je eens iets niet kunnen betalen, bel dan altijd even het bedrijf op. Laat het er niet bij zitten.

Wij hebben ook een rot periode achter de rug en dan kwam het ook wel eens voor dat we later of in delen moesten betalen, hier over belden we altijd en dat was geen probleem. Zovoor kom je verdere incasso kosten.
    Ik hoop voor je, dat jullie verder niet in de problemen komen en dat er evt een alternatief is, want UWV is inderdaad erg langzaam met dat soort dingen.

Sterkte

12. caroline16

vriendlief gaat nu naar gsbb toe..
    hij gaat overleggen of het mogelijk is dat hij gewoon zijn geld op zijn eigen rekening krijgt, en dan hetgeen wat er per maand betaald moet worden, dat hij dat dan overmaakt en de rest zelf houd (dat word nu voor hem gespaard namelijk, en daar word het weekgeld van betaald) dan houden we namelijk veel meer over..
    als dat geregeld kan worden tekent hij bij voor die 2 jaar..

als het niet geregeld kan worden staat hij voor de keuze, 2 jaar erin met dit kleine beetje weekgeld.. of eruit gaan in augustus en alles zelf betalen.. hij fixeert zich erop dat hij dan een lening afsluit om het af te betalen, terwijl ik hem al heb gezegd dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken.. hij doet er zo luchtig over.. terwijl ik de hele nacht wakker heb gelegen en alleen maar kan huilen..

13. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Bedankt voor je antwoord!
    Ik hou er helemaal niet van om schulden te hebben. De enige schuld die we nu hebben is onze hypotheek. Maar als het zo doorgaat met het UWV dan zijn we mooi het haasje... :( Bah...

14. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel

Ik hoop dat je vriend wat bereikt vandaag!!
    Maar een lening zou ik niet afsluiten als ik jullie was. Dat is het ene gat vullen met het andere....

15. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.609
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Wij hebben ook 3 jaar in de wsnp gezeten,dacht dat ze alleen bij hoge uitzondering verlengen.
    Maar goed,sterkte ermee,weet dat het niet makkelijk is.

16. caroline16

ja precies, dat heb ik hem ook al verteld..
    daarom hoop ik ook zo dat hij zijn eigen geld kan/mag beheren..

en misschien, als het een optie is, dat ik met hem trouw, dan komt mijn geld erbij.. dan is hij er misschien eerder vanaf.. maar dan hebben we helemaal geen extraatjes meer, en dan komen mijn schulden er ook bij..geen idee hoe dat in zijn werk gaat..

17. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland

Uhm, ik wil niet lullig doen! Maar hij zit al in de schuldsanering en dan wil hij ook nog een lening afsluiten?!
    Een tip; NIET DOEN!!
    Als hij denkt dat hij het prima zelf kan regelen met zn eigen centjes, dan moet hij dat doen. Zeker als het jullie meer vrijheid geeft, mits ze het ook toestaan!
    Pas dan wel op, dat er wel elke maand een bedrag naar de schuldeiser gaat, want één keer niet betalen betekend, dat ze het totale bedrag direct mogen op eisen!!

Laat je aub niet in nog meer problemen komen, door een lening af te sluiten. Ook hier komt rent overheen, dus hij leent een bedrag van 800? ( als ik het goed begrepen heb ) en dan moet hij een een jaar later aan de bank 928,- terug betalen.. gebasseerd op 16% (jaarbasis)
    Dat is toch weer 128,- meer... zonde!!

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland

Ik dacht weet niet zeker hoor, dat jou vriend/man zn werk is kwijt geraakt?
    Je mag het UWV altijd om een voorschot vragen, mensen moeten gewoon eenmaal hun basisbehoefte kunnen betalen. Huur/gwl/zorgverzekering eten en drinken!!
    Ik zou gewoon echt even op hoge poten gaan staan!!

19. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Misschien is het al gevraagd hoor, maar heb jij ook een inkomen?

20. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    weet er gelukkig niks vanaf.. maar wil je wel heel veel sterkte wensen en hoop voor je dat jullie iets meer leefgeld krijgen!! Zelf zou ik nooit een lening afsluiten want dan begin je weer van voren af aan...

Deel Deze Pagina