Balkon aanbouwen ervaringen

Discussie in 'De lounge' gestart door Jamie, 3 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jamie

Jamie Lid

21 jul 2006
    96
    5
    8
    Ik woon nu in een koopappartement zonder eigen buiten ruimte. Ik wil graag aan straatzijde waar ik een Frans balkon heb een balkon van 1,5m/2m bij 4m/5m laten aanbouwen en wil de bovenburen en onderburen meekrijgen zodat ik makkelijker een bouwvergunning Voor kan krijgen. Daarom wil ik weten waar ik tegenaan kan lopen en wat de kosten zijn zodat ik me goed voorbereid met mijn buren kan overleggen. Helaas kan ik op internet geen ervaringen vinden, slechts alleen tips. Prijsvoorbeelden kan ik al helemaal niet vinden. Ik heb een maand geleden al ergens op internet offerte opgevraagd maar heb geen offerte ontvangen. Wie heeft ervaring met balkon aanbouwen en kan mij helpen met de vragen die ik heb beantwoorden? En hoe is het balkon aangebouwd?

2. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik heb geen ervaring, maar ik vraag me af of dat zomaar kan. En als het kan ben ik bang dat daar een flink prijskaartje aan hangt.
    Een balkon wordt echt met de bouw meegenomen en is een onderdeel van je verdiepingsvloer. Het beton en de wapening lopen door. Dus om er nu een balkon aan te plakken.... Dat zal wel op een veilige manier moeten.
    Ik ben heel benieuwd of het kan. Ik hoop het voor je. Want het lijkt me zeker een meerwaarde voor je woning. Lekker toch even naar buiten kunnen.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Dit was ook wat ik dacht.

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Bouwtechnisch lijkt me er wel iets voor te bedenken, al zal het waarschijnlijk niet goedkoop zijn. Bij mij komt eerder in me op, dat je toestemming zal moeten krijgen van de Vereniging van Eigenaren. Of bestaat het appartementencomplex enkel uit jullie 3 appartementen?

5. Jamie

Jamie Lid

21 jul 2006
    96
    5
    8
    Ik heb inderdaad al aan VVE gevraagd. VvE zeiden dat ik daarvoor waarschijnlijk geen toestemming zal krijgen, maar dat ik in ieder geval een schriftelijk verzoek met bouwtekeningen, constructieberekeningen etc. moet aanleveren. Toch wil ik dat proberen omdat ik heel graag een eigen buiten ruimte wil. Ik weet dat mijn onderburen ook graag een balkon willen hebben.

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Bedenk wel dat je voor het aanvragen van de vergunning en het laten maken van de tekeningen al best veel geld kwijt bent. En dan weet je niet zeker of je toestemming krijgt.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    En dan krijg je ook de gemeente, omdat je het aangezicht verandert van het gebouw denk ik? Ik weet ook niet hoe het zit met de architect of die nog zulke veranderingen aan het gebouw eventueel tegen kan houden, omdat het zo niet 'bedoeld' is. Over zoiets heb ik laatst nog eens iets gelezen en dat ging alleen over de kleur van de kozijnen geloof ik ;)

8. Jamie

Jamie Lid

21 jul 2006
    96
    5
    8
    @Abri, goed om te weten. Dat wist ik niet.

Ik heb € 20.000 voor over voor een balkon. Geen idee of mijn buren dat ook over hebben en of ze dat geld hebben.

Zo te lezen kan ik maar beter niet aan beginnen. Misschien is een ander woning kopen een makkelijkere optie. Dank jullie wel voor jullie reacties.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik weet het niet zeker allemaal hoor! Maar ik vrees dat het veel procedures, tijd en geld gaat kosten. Misschien anders eens informeren bij een constructeur en/of aannemer over het verdere plaatje, zodat je echt helder hebt of het haalbaar kan zijn of niet?

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Voor die prijs zou ik zelf overwegen een andere woning te zoeken, lekker een huis met tuin wellicht zelfs!

11. Jamie

Jamie Lid

21 jul 2006
    96
    5
    8
    Omdat ik het zo graag wil denk ik dat ik oogkleppen heb en niet in wil zien dat het niet gaat lukken. VvE dat gedaan wordt door de woningbouwvereniging was eigenlijk al heel stellig. De woningbouwvereniging heeft meer dan 50% van de VvE-stemmen. Als ik naar de nieuwbouw in deze wijk kijk dan zie ik dat ze alleen nog maar serres en dakterrassen bouwen en geen balkons. Dus denk dat vergunning krijgen ook lastig wordt.

12. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Als de VVE tegen is, hoef je geen tijd en moeite te steken in een bouwtekening of een vergunning. Vaak is een ruime meerderheid nodig om zoiets speciaals aan te nemen. Bij ons moet 75% voor stemmen, om zo'n casus aan te nemen (is vastgelegd per VvE).

Als bij jullie een vergelijkbare regeling aanwezig is, heeft het geen enkel nut om er nog tijd in te steken. Hoe graag je het zelf ook wilt. Dan kan je inderdaad beter verder kijken naar een ander appartement of woning.

Deel Deze Pagina