Het Handige Tips Topic

Discussion in 'De lounge' started by Iertje81, Apr 28, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,953
    33,624
    113
    Was laatst bij de ‘M’.
    Bakje opengescheurd voor die kinderen van mij. Blijkt er een scheurstrip rondom dat happy meal te zitten die je er zo afritst waardoor je een bakje overhoudt waar je je frietjes, burger, mayo, enz in kunt doen.
    Ik sloopte die van de kinderen altijd helemaal.

Met mijn stofzuiger zuig ik eerst een berg wasparels op en daarna zuig ik het huis. M’n hele huis ruikt lekker daarna!

Mijn appeltaarten kwast ik niet meer na met eigeel om die mooie bruine kleur te krijgen na het bakken.
    Ik las ergens dat je een plantenspuit met warm water kunt vullen en dat sproei je dan over je appeltaart heen voordat hij de oven in gaat. Werkt perfect en is zoveel makkelijker!

Hebben jullie nog handige tips hier voor bepaalde dingen?

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Alle 3 de tips ken ik al en gebruikte ik al! Hetzelfde met die plantenspuit werkt ook bij afbakpistoletjes om ze mooi bruin te krijgen!

Ik heb vast heel veel van die trucs maar voor mij zijn ze zo “normaal” dat ik er nu niet zo opkom om te delen! Maar dat komt vast nog wel.

lovemy2kids and Iertje81 like this.
  3. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

Apr 14, 2020
    2,453
    1,830
    113
    @Iertje81, dat van de Mac! Bedankt +100 voor jou:) wij doen vaak de patat op een servet!

4. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

Jun 22, 2018
    3,695
    4,231
    113
    Female
    Als je dekbedovertrekken wast: bind een elastiek om de opening, nooit meer opgehoopt wasgoed erin!!

5. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

Apr 14, 2020
    2,453
    1,830
    113
    Slim!

lovemy2kids likes this.
  6. teenslipper

teenslipper Bekend lid

Apr 3, 2020
    824
    1,122
    93
    Female
    Maar daar waar t elastiek zit wordt t toch nooit goed schoon..? De stof onder en om die elastiek zit dan toch vreselijk op een prop.

7. teenslipper

teenslipper Bekend lid

Apr 3, 2020
    824
    1,122
    93
    Female
    Mijn tip:
    Allesreiniger met water aanlengen in een oude sprayflacon. Makkelijk schoonmaken zonder steeds een sopje te moeten maken. Kastje/tafel/deur insprayen en nawrijven met een doekie en klaar is truus.

Kaatje92, Vero0504, Luna86 and 5 others like this.
  8. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

Jun 22, 2018
    3,695
    4,231
    113
    Female
    Ik bind het vast als een paardenstaart zeg maar. Dus geen prop hier.

lovemy2kids likes this.
  9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,385
    21,765
    113
    #9 citroenrasp, Apr 29, 2022
    Last edited: Apr 29, 2022
    Je kan ook een klein emmertje gebruiken ipv een grote. Dan gebruik je evengoed niet zoveel water/schoonmaakmiddelen maar houd je je longen wel zo gezond mogelijk. Omdat ik astmapatiënt ben, heb ik een paar jaar geleden het gebruik van sprayflacons flink verminderd. Ik gebruik nu alleen nog een spray voor de spiegels en een spray om het aanrecht/de tafels af te nemen.
    https://www.google.com/amp/s/eenvandaag.avrotros.nl/amp/schoonmaakmiddelen-even-slecht-voor-je-longen-als-een-pakje-sigaretten-per-dag/

Daarbij heb je voor gewoon nat afnemen van meubels vaak niet eens schoonmaakmiddel nodig.
    Sowieso flink minder doseren dan wat de verpakking aangeeft aangezien producenten graag willen dat we overdoseren.

Kolibrie2, rijo and lovemy2kids like this.
  10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,385
    21,765
    113
    #10 citroenrasp, Apr 29, 2022
    Last edited: Apr 29, 2022
    Ik heb nooit wasgoed in mijn lakens. Zou dat aan mijn machine liggen? Of misschien is het wel de manier waarop ik de was in de machine stop?

Tip voor de dames die (net als ik) de afwas met de hand doen. Of nou ja misschien hoort dit wel in het gekke eigenschappen topic hoor :roflmao: Maar pannen droog ik dus af door ze even op het gas te zetten. Aangezien ik de afwas aan de lucht droog, op een rekje, scheelt dat veel ruimte op het aanrecht.

Wat tips om voedselverspilling te voorkomen:
    Ik gebruik één koelkastplank alleen voor leftovers/dingen die zo snel mogelijk op moeten. Dus als ik weet dat het op die ene plank staat weet ik dat ik het zsm op moet maken. En het bij voorkeur bewaren in doorzichtige bakjes of uitgewassen glazen potten, als je ziet wat erin zit ben je sneller geneigd om het te gebruiken.
    Schillen zijn vaak gewoon eetbaar. Ik maak van groentenschillen vaak bouillon, chips van aardappelschillen en van bananenschillen vegan pulled chicken. En van appelschilletjes kan je zelf azijn maken. Schijnt ook met meer fruitsoorten te kunnen! Het afgietwater van aardappels gebruik ik om brood te maken en het pastawater (mits zonder zout) is voor de planten.

Je kan meer invriezen dan je denkt. Als ik pesto of sambal maak bijvoorbeeld vries ik het meeste in in kleine porties. Daarvoor gebruik ik siliconen muffin/cupcake vormpjes, maar ijsblokjes kan natuurlijk ook. En mijn eigengemaakte "sojasaus" vries ik in lege 250 ml flesjes (flesjes van oranjebloesemwater) in. Ook heb ik in kleine porties ingevroren kippenbouillon, blokjes gebruik ik niet. 1 zo'n portie is vaak genoeg voor soep/rijst oid omdat het erg geconcentreerd is. Kikkererwten/linzen kook ik in grote hoeveelheden en worden vervolgens ingevroren. Je kan voorgeweekte (dus nog niet gekookte) peulvruchten trouwens ook invriezen!
    Brooddeeg kan je ook invriezen.

Als ik brood over heb dat niet meer erg vers is wordt het gedroogd. Als ik een grote hoeveelheid gedroogd brood heb gaat alles in de keukenmachine om er paneermeel te maken. (Met paneermeel kan je zelfs chocolate chip cookies of pannenkoeken maken!)

Wentelteefjes (ook nog een manier om ouder brood te verwerken) maak ik tegenwoordig trouwens met maïzena ipv ei.

En ik maak 1x per jaar een heel grote hoeveelheid knoflookpuree, voor het hele jaar. Ook dat vries ik in heel kleine porties in. Superhandig, 1x per jaar wat gedoe maar de rest van het jaar geen stinkende handen meer :D

Kaatje92, Ang1987, Vero0504 and 9 others like this.
  11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Tennisballen erin doen en dan in de droger werkt ook goed!

12. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Handig idd alleen pak ik dan toch vaak glassex (ontvet en blijft streepvrij).
    Maar die van jou ga ik even onthouden als ik tussendoor ‘snel’ wat wil afnemen (vensterbanken, trap, deurklinken…)

lovemy2kids and teenslipper like this.
  13. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Ik heb nog dé tip voor degenen hier met een baby (al denk ik altijd dat iedereen dit al weet):

- maizena in de luier strooien. Gegarandeerd nooit meer poep lekkage of kapotte billen (maizena bindt). Bij harde drollen niet nodig trouwens.
    - met babydoekjes krijg je werkelijk bijna alles schoon. Balpen in kussenslopen of de bank? Pak een baby billendoekje.
    - hydrofiele doeken zijn perfecte schoonmaakdoeken voor spiegels of streepvrije oppervlakken.

14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Ik heb tegenwoordig zo’n dweil met een reservoir. Dan moet je sprayen en dweilen. Sindsdien maak ik dus nooit meer emmers en je pakt maar weinig water. Wij lopen nooit met schoenen binnen en hier wordt toch elke dag beneden even gedweild (het loopje). Met 1 reservoir doe ik dus 2x. Met een dweildoek ook. Scheelt enorm veel water.

Nic1976, lovemy2kids and citroenrasp like this.
  15. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Oh en hier nog een tip die hier al 4x gewerkt heeft om de zwangerschap verborgen te houden op verjaardagen en borrels terwijl je een wijntje normaal wel lust. :p

Ah Excellent witte druivensap aanlengen met lauw(!) water. Anders krijg je bellen. Ongeveer half om half. En met een maatbeker voorzichtig in de fles gieten. Anders krijg je een schuimlaagje. Dan pas koelen in de koelkast. :p heeft exact de kleur van Ah bio sauvignon blanc. Zelfs wat weg van de geur.

Niet met appelsap of dubbelfrisss gaan klooien, dat ruik en zie je ;).

16. blij83

blij83 Fanatiek lid

Jun 5, 2012
    2,185
    1,985
    113
    En dan wel met kleine slokjes drinken. Ik maakte op een bruiloft ooit 'de fout' dat ik de nep champagne (om zwangerschap verborgen te houden), zo in 1x leeg dronk, omdat ik zo'n dorst had. Opeens toen ik bij de bodem vh chique glas was, bedacht ik me, dat dit er toch wel heel bizar uit moest zien, iemand die zijn champagne in 1x achter slaat. Gelukkig gebeurde het tijdens de openingsdans vh bruidspaar en was iedereen daar op gefocust.

17. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,468
    8,617
    113
    Female
    Het uitkoken van een Bips speen ( en evt andere die je zo uit moet koken); vorkje/lepel door de ring hangen en op het kopje leggen. Tadaaa, de speen blijft goed onder water ipv dat hij lekker ondersteboven dobbert ;)

Vero0504, lovemy2kids and Iertje81 like this.
  18. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Doe ik altijd en hou hem dan in een espresso kopje. Dan kan hij ook niet omdraaien.

lovemy2kids likes this.
  19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,385
    21,765
    113
    Klinkt handig! En scheelt idd veel water, als je anders het water zomaar zou weggooien tenminste.
    Wij spoelen ons dweilwater echter door de wc, en dan echt na het plassen dus, niet zomaar om het weg te gooien. Dus in die zin verspillen we sowieso geen dweilwater :) Maar er zijn wel meer dingen dan alleen dweilen waarvoor we een sopje maken (of een emmer water vullen). Een handwasje, meubels afnemen, badkamer schoonmaken etc.
    Dit alles, en ook het naspoelwater van de afwas, wordt net als het dweilwater gebruikt om de wc mee door te spoelen :D

20. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

Jul 2, 2018
    1,168
    1,489
    113
    Female
    Zoals @citroenrasp zegt: heel ongezond al die poetssprays. Ik ben huishoudhulp en als ik elke dag 8u per dag die sprays moet staan inademen en daarna mijn eigen huis nog doen, dan heb ik over 10 jaar gegarandeerd een of andere longziekte.

Water poets even goed voor gewoon meubels, voor vettige oppervlakten een beetje vaatwasmiddel, voor kalk een beetje azijn (maar beter nog gewoon steeds nadrogen, dan heb je veel minder kans op kalk sowieso), Kleine vlekken op spiegels/ramen veeg je zo weg met een droge hydrofiel.

En wil je de illusie dat er supergoed gepoetst is? Bakje met heet water met een beetje opwasmiddel bij de voordeur. Dan ruikt het wanneer je binenkomt alsof er net is opgewassen :thumup:

Vero0504, owly and citroenrasp like this.

Share This Page