Even een vraagje. Onze oudste dochter is pas haar portemonnee verloren met alles erin: pinpas, rijbewijs, studentenpas, etc. Maar ook de kentekencard van mijn auto. Ik heb inmiddels een nieuwe aangevraagd en binnengekregen. Ik weet dat het niet verstandig is om hem in de auto te bewaren ivm diefstal. Maar is een kopie van de kaart wel oké om erin te leggen? Dit is het makkelijkst om te doen, omdat niet alleen ik in de auto rijd, maar ook een paar van onze kinderen. En het is gewoon lastig om steeds die card mee te nemen/geven aan de volgende chauffeur. Het lijkt mij het makkelijkst om een kopie van de card in het dashboard kastje te leggen. Is dat oké of ook niet verstandig?
Mijn man en ik rijden ook wel eens in elkaars auto, maar nemen dan eigenlijk nooit elkaars kentekenbewijs mee. Ik heb de mijne op zak en hij die van hem.
Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat mij nog nooit naar die card is gevraagd. En ik heb toch al heel wat jaren mijn rijbewijs....
Ik heb ook altijd alleen m’n eigen kenteken bewijs mee. Van m’n auto en van m’n scooter. Rij regelmatig in de auto van m’n man. Een kopie is in principe niet rechtsgeldig. Maar je kan iig iets aantonen.
Wij zitten wel eens zonder. Ik zou geen kopie meenemen, gok dan liever op een eventuele controle aangezien het in de 20 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, dat nog nooit is voorgekomen. Wij hebben nu 1 auto en dus 1 kentekencard, dus ja, soms lukt het niet op tijd om te wisselen. Mijn man is 1 keer aangehouden, kreeg toen wel een waarschuwing, geen boete. Is gewoon erg onpraktisch bij 1 auto en meerdere chauffeurs.
Hier een klein mapje waar het kentekenbewijs in zit, we leggen de autosleutel altijd in een la met dat mapje erbij. Als je de auto neemt, pak je dus sleutel + mapje, en als je weer thuis bent leg je sleutel + mapje terug. Nog nooit meegemaakt dat het mapje er niet lag, zit gewoon zo in ons systeem. Kopie is niet rechtsgeldig in ieder geval, daar heb je niks aan als je ‘m nodig hebt.
Dat groene kaartje is dat toch? Die hebben wij gewoon in de auto liggen. Het gaat toch om de meldcode als ze de auto op naam willen zetten? Of zeg ik iets heel raars.....
Wij hebben hem gewoon in de auto liggen. Als ie gejat wordt dan vraag ik wel een nieuwe aan. Maar ze kunnen er verder toch niks mee. Heb overigens een kia rio dus denk niet dat ie snel gejat wordt
Idem. Ik rij al 25 jaar auto maar heb nog nooit een mapje met een pasje ofzo meegenomen. Ik zou niet eens weten hoe het eruit ziet.
Ik heb zelfs vaak die van mij niet bij bedenk ik mij nu. Als ik even vlug weg moet neem ik alleen mn telefoon mee, daar zit mn pinpas bij.
Nee hoor, volgens mij krijg ik nu over een paar dagen nog via de post de tenaamstellingscode. Die heb je nodig bij verkoop oid. Dus ik vraag me ook af of een eventuele dief iets kan met die kaart...
Kentekencard kunnen ze weinig mee met diefstal hoor, overschrijven kan alleen met de volledige tenaamstellingscode. Los daarvan, politie kan bij eventuele controle eigenlijk alles al snel naar voren halen. Ik heb de cards van mijn eigen auto's op zak, en manlief van zijn auto's. Komt ook niet veel voor dat we elkaars auto mee hebben, maar als dat voorkomt is dat gewoon zonder card.
Meldcode betreft de laatste 4 cijfers van het chassisnummer, wordt eigenlijk alleen gebruikt voor bijvoorbeeld verzekeringen afsluiten etc. Tenaamstelling heb je de tenaamstellingscode voor nodig. Deel 1 krijg je ten tijde van tenaamstellen, deel 2 krijg je later per post toegestuurd. In die brief kan je dan je deel 1 opschrijven en is hij compleet. Meldcode blijft altijd gelijk en hoort bij de auto, tenaamstellingscode veranderd bij iedere tenaamstellingscode of aanvraag nieuwe code als je hem bijv kwijt bent
Waarom noemen jullie het allemaal 'card'? Ik heb mijn kentekenkaart ( ) altijd in mijn portemonnee, en mijn man de zijne ook. Wel altijd bij ons. Maar als ik in zijn auto rijd, heb ik die van hem dus niet bij me. Ik heb ook altijd geleerd dat je hem nooit in je auto moet laten liggen. Volgens mij had dat te maken met als je auto gestolen wordt. Maar weet het niet zeker. Ze hebben dan meteen je kentekenkaart en auto.
Echt? Kan het me bijna niet voorstellen Heet het niet officieel kentekenbewijs? Maar das even offtopic
Volgens mij moet deel1 (kentekencard) in de auto en deel 2 (brief met nog 4 of 5 cijfers) juist niet toch? En samen vormen die de tenaamstellingscode die je nodig hebt bij verkoop. Dus met deel 1 alleen kunnen ze niets mocht die gestolen worden.