Q heeft vandaag haar rapport gekregen en ik begrijp niet helemaal hoe ik het moet ‘lezen’. Eerder was ik gewend dat er een score tussen de 1 en 5 bij stond, op deze school werken ze anders. Er staan lijnen voor de verschillende toetsmomenten; E6, B7, M7, etc. Hier staat de lijn van de behaalde score doorheen met een punt van het nu behaalde resultaat. Weet iemand wat het zegt als deze punt onder of boven de M7 / E7 lijn staat? Ook staat er nu 1 of 2 F bij en 1S of 2S, wat dat betekent is me wel duidelijk.
M7 of E7 betekend waar ze moeten zijn in midden groep 7 en eind groep 7. M staat voor midden, E voor eind. Zit ze nu in groep zeven en ligt ze bijvoorbeeld onder de E7 lijn maar boven de M7 dan heeft ze iets achterstand, maar niet zorgwekkend.
Kun je de lijn van, in dit geven de E7, dan vergelijken met een 3 score? Het is bij haar sowieso wat lastig te lezen omdat ze ook een M8 Cito heeft gemaakt voor een onderdeel, maar hoe dat zit zullen we nog wel horen.
Online op Mijn School Info? Daar is onze school gelukkig vanaf gestapt, wat een waardeloos systeem In de grafiek wordt het functioneringsniveau aangegeven. Als ze precies op E7 zit, is dat inderdaad een III score. Maar ook iets boven of onder de E7 lijn kan nog steeds een III zijn. Als je nu op de M7 of M8 lijn zit, dan is het over het algemeen wel een niveau hoger of lager. Maar het is niet zo dat dat helemaal perfect gelijk loopt. Overigens is een 'voorsprong' of 'achterstand' van een half jaar of een jaar niet zo spannend. Da valt allemaal nog wel redelijk binnen de normale marges. Ik vind het wel belangrijk om te kijken of zo'n verschil een beetje gelijk blijft. Dus als ze voorheen een functioneringsniveau van een jaar hoger had en nu ineens een half jaar eronder zit, dan vind ik dat wel iets waar serieus naar gekeken moet worden. Wat is de reden dan ze een M8 cito heeft gemaakt? Als je deze scores lastig lezen vindt, vraag dan gerust aan de school of ze een uitdraai kunnen maken zoals je eerder gewend was. Dat is echt zo gebeurd. Zeker als je dochter niet helemaal het reguliere toetsprogramma doorloopt, is het denk ik een heel begrijpelijke vraag.
Rekenen was de vorige keer net onder M7, nu met de E7 Cito net onder B8, tussen E7 en B8 in. Best een groei dus. Voor begrijpend lezen had ze steeds gigantisch hoge scores, vandaar dat ze nu de M8 ipv de E7 hadden afgenomen. Op deze school kijken ze sowieso wel echt per kind wat passend is en welke toets passend zou zijn, dat is dan wel weer fijn.
Zeker fijn dat ze zo goed kijken per kind! Ik vind alleen een toets van een half jaar eerder of later niet zo heel veel uitmaken. In principe zijn CITO-scores behoorlijk betrouwbaar als ze hooguit 1,5 tot 2 jaar afwijken. Nu kun je eind groep 7 natuurlijk maar één toets hoger pakken. Maar dat betekent ook dat ze over een half jaar dezelfde toets zit te maken. Of geen toets, maar daar zullen de meeste besturen en inspecteurs wel niet mee akkoord gaan. Vandaar dat het me in dit geval verbaast. Maar dat is net wat je gewend bent. Wij pakken eigenlijk alleen een andere toets als die minstens 1 jaar hoger / lager is. Maar meestal zelfs nog meer.