achterstandswijk zou ik het bij ons niet willen noemen MAAAAAR wij hebben een school met veel culturen, laag geschoolde ouders, tweetalige kinderen e.d. en toch scoren we het hoogst van heel onze woonplaats, het is nog verder getest want mensen geloofden het natuurlijk weer niet, het was zogenaamd niet representatief maar uit een vergelijkend onderzoek is alsnog naar voren gekomen dat we toch het beste scoren. Hier word veel gedaan voor kinderen met een achterstand maar we hebben bv ook een klas / programma voor kindjes die voor lopen e.d. Kleine kassen, extra onderwijsassistentes, veel geld voor het onderwijs zelf en geen onnodige dingen. Er gaan zelfs kinderen bij ons op school die eigenlijk volgens scholen om ons heen dan naar speciaal onderwijs zouden moeten maar deze school geeft ze een kans en ze presteren daar prima (soms met een aangepast programma) en dan nog is het eindresultaat beter, dat vind ik best knap. Verder is het een hele leuke en sociale school (ook heel erg belangrijk) en iedereen kent elkaar, je kan makkelijk een gesprek aangaan met de leraar van je kind, gewoon elke dag, niet wachten tot je ingepland word, en de directie die is je vriend op facebook en noem je gewoon bij haar voornaam en kan je een kopje koffie mee drinken als je wilt, zonder reden, gewoon omdat het een gezellige school is.
Score van iedere school in onze stad is 7,5. Sowieso ga ik niet af op de CITO-score. Als ik terugkijk op de CITO in mijn eigen vroegere klas, komt er niets van overeen met welk niveau ze daarna gingen doen of nu doen.
Dit is natuurlijk schijnveilgheid. Ten eerste kan er in een aantal jaar een hoop veranderen en hoeft de juiste school van toen niet de juiste school nu te zijn. Helemaal mee eens. Onze school scoort een 6,2 niet bepaald hoog. De school staat in een hele goede wijk met veel twee verdieners en hoge inkomens.......zo meteen een paar vooroordelen van een aantal schrijvers hierboven van tafelgeveegd..... Maar ik denk dat wanneer er iets in een kind zit dit er toch wel uit komt, of ze nu op een goede of slechtscorende Cito school zitten. Wij hebben volgende week een gesprek over de citoscores van onze zoon icm zijn rapport. Echter hebben we een tijdje terug een voorlopig advies gekregen en zal hij ws VWO+ gaan doen. Ondanks de slecht aangeschreven school weten ze hem nog altijd goed uit te dagen. Daarnaast is een Citotoets een momentopname. Niet voor niks is hij dit jaar voor het eerst niet meer leidend/bindend voor het schooladvies.
Inmiddels komen de scholen steeds meer tot besef dat er ook voor slimme kinderen wat gedaan moet worden. Want wat de citoscore van een school ook is, of het een achterstandswijk is of niet hoog of laagopgeleiden, het belangrijkste is dat er naar het kind gekeken wordt. Citoscores zijn momentopnamen, wat vandaag goed gaat, kan morgen helemaal mis gaan. Ik pin me dan ook niet vast op de citoscore van een school. Bij mijn oudste dochter is het veel te laat ontdekt dat ze zeer begaafd is, maar ze doen er inmiddels alles aan om haar goed te begeleiden!! Met nog een dochter die ook naar deze school gaat vind ik dat een heel fijn idee! Dat ik bij ze terecht kan met mijn zorgen Maar ik vind het wel jammer dat het zo heeft geduurd voordat bij de scholen het besef is gekomen dat slimme kinderen er soms ook niet vanzelf komen.... Dat had mijn kind een hoop ellende kunnen besparen...
Cijfer School van zoon: 8,7 cito toets: gemiddelde cito-score: 540,7 Deelnamepercentage: 100% cito-score vergelijkbare scholen: 534,1 Oordeel inspectie: voldoende, bekijk alle rapporten Kijk. Dat wist ik al, maar ik ben er wel blij mee .
Cijfer basisschool 7,2 cito toets: gemiddelde cito-score: 536,3 Deelnamepercentage: 100% cito-score vergelijkbare scholen: 535,7 Oordeel inspectie: voldoende Dit is van onze school. Toevallig weet ik dat uit de vorige groep 8 van de 16 er 5 kinderen tweetalig vwo zijn gaan doen, en een paar havo, de rest vmbo. dat vind ik niet slecht
Hier precies hetzelfde. Milan zit nu op de school waar ik groep 7 en 8 gedaan heb. Ik kwam van een andere school (verhuizing) en ik liep echt ontzettend ver achter. En dat terwijl ik op die andere school in groep 6 al meedeed met groep 8. Gelukkig heb ik het allemaal wel ingehaald en was het eerste middelbare schooljaar echt een eitje (en ik deed vwo), nauwelijks wat nieuws geleerd! De school heeft overigens een gemiddelde score van 539 en krijgt het cijfer 8.
Tja, ik vind het niet echt boeiend. Toen hier op een ouderavond door een ouder gevraagd werd of er ook geoefend kon worden voor de cito elke zoveel weken gaf de directeur aan dat als dit een wens is, ze beter op zoek konden gaan naar een andere school. Beetje hard, maar ik hou wel van duidelijkheid. Degene die echt je kind kan beoordelen is de leerkracht. Hij/zij heeft er voor gestudeerd, ziet het kind dagelijks en ziet de ontwikkelingen. Daarnaast heb je een toets als dit die vooral de cognitieve kant beoordeelt. Ik heb behoorlijk wat meer vertrouwen in het eerste en minder in het tweede. Ik vind het belangrijk dat mijn kind gelukkig is, lekker in haar vel zit op school en dat ze naar mijn kind kijken en niet naar haar 'testresultaten'. Het is een algemeen bijzondere school met ruimte voor natuur, beweging, drama, muziek etc,... Gelukkig niet alleen maar taal, rekenen en oefenen voor een citotoets etc,... Overigens scoren ze erg goed zag ik, wat me niet verbaasd. Hier gaat de theorie trouwens ook niet op dat in de villawijk kinderen hoger scoren. Deze school scoorde het laagste in onze hele gemeente.
Ja maar die cijfers zijn gecorrigeerd hè, naar opleidingsniveau van de ouders enzo. Als een school in een achterstandswijk en een school in de villawijk die dezelfde citoscore hebben, krijgt de school in de achterstandswijk een 8 en in de villawijk een 6... Omdat het knapper is van die school zogenaamd dat ze zoveel hebben gedaan om die kindjes uit de achterstandswijk zo op te vijzelen. Ik vind dat stiekum toch ook een beetje positieve discriminatie.
Op deze site Scholen op de kaart krijg je echt een goed beeld van de school vind ik zelf. De school kan er zelf ook nog een notitie bij zetten en als je verder kijkt kan je allerlei rapporten over de school inzien, daarin staat ook duidelijker vermeld of er veel zwakke leerlingen op een school zitten.
Even gekeken bij onze gemeente: de school van onze keuze staat op de 2e plaats: een 7, de beste school in onze gemeente heeft een 7,1. Ben dus best tevreden.
Volledig mee eens! Ik zit zelf in t onderwijs en er wordt nogal eens blind gestaard op de Cito scores...
Oh handig zeg, ik wil dit jaar een school voor mijn zoon gaan kiezen. Dit zal ik meenemen in de beoordeling.