SCOS wat is het wat houd het in ???

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Mirandje81, 3 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirandje81

Mirandje81 Actief lid

1 jul 2011
    282
    1
    18
    De vraag zegt het al als je na een tese de diagnose scos (sertoli cell only syndroom) krijgt wat is het ,hoe komt het , wat houd het in en wat is er tegen te doen ? Heeft iemand hier informatie over ? Groeten:(:(:(

2. Mirandje81

Mirandje81 Actief lid

1 jul 2011
    282
    1
    18
    niemand ? xx

3. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Dat is geen fijne diagnose. Wat rot voor jullie. Heeft de uroloog geen details uitgelegd?

4. Mirandje81

Mirandje81 Actief lid

1 jul 2011
    282
    1
    18
    Geen uroloog gesproken nog binnenkort gesprek met fertiliteitsarts maar vind er zo weing over xx

5. Hooverphonic

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Wat raar dat ze de uitslag mededelen en dan niks uitleggen! Ik vond dit op internet dat het mss een beetje verduidelijkt. Ook is er in de mmm clubs een topic 'geen enkele zaadcel gevonden'. Misschien dat de dames daar wat meer voor je kunnen betekenen?

Het Sertoli cell-only syndroom (SCO) heeft twee types. SCO-type 1, waarbij er geen gameten zichtbaar zijn in de seminiferous tubules, en SCO-type 2 waarbij gameten aanwezig in een minderheid van de tubules. De laatste variant wordt veroorzaakt doordat er geen complete differentiatie en ‘het volwassen worden’ van de spermatocyten en spermatiden plaatsvindt. Dit leidt tot degeneratie van de gameet cellen in de meeste tubules. Het Sertoli cell only syndroom wordt gekenmerkt doordat er alleen Sertoli cellen in de seminiferous tubules in de testis aanwezig zijn. De tubules zijn normaal of iets kleiner van diameter. Mannen met dit syndroom vertonen azoöspermia. Behalve onvruchtbaarheid vertonen de mannen verder geen symptomen. De mannen hebben testis van normale vorm en grootte. SCO is een zeldzaam syndroom. Minder dan 5-10% van de onvruchtbare mannen leidt aan SCO. SCO komt vaker voor bij blanke mannen dan bij andere rassen. De diagnose wordt gesteld door testiculaire biopsy. De meeste mannen komen tussen hun 20e en 40e jaar er achter dat ze aan SCO leiden. Dit komt doordat tijdens deze leeftijdsperiode de mannen kinderen willen verwekken en dit niet lukt. De oorzaken van Sertoli cell only syndroom zijn vaak onbekend. Microdeleties in het Ychromosoom kunnen de oorzaak zijn van SCO. Blootstelling aan chemicaliën en giftige stoffen kan SCO veroorzaken. Hierover is echter weinig bekend. Er bestaat geen effectieve therapie.

6. Mirandje81

Mirandje81 Actief lid

1 jul 2011
    282
    1
    18
    Hij heeft dus geen deleties in zijn chromosomen dat is onderzocht voor we naar brussel gingen voor de tese ik snap er helemaal niks van xx

7. Hooverphonic

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Mmmm raar inderdaad. Wanneer hebben jullie een uitleg van de gyn om het hele verhaal te horen en vragen te stellen? Ik zette mijn vragen altijd allemaal op papier, vergeet je niks ;)

8. Mirandje81

Mirandje81 Actief lid

1 jul 2011
    282
    1
    18
    31 oktober gaan we naar onze fertiliteits arts en dan maar wee afwachten x

9. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    sertoli cell only syndroom betekend dat je man 100% onvruchtbaar is en hier is niks aan te doen.
    Mijn man heeft het ook, na tese vastgesteld. Echt verschrikkelijk nieuws wat we echt hebben moeten verwerken.
    Wij zijn inds okt 2010 gestart met KID (gebruik van donorzaad), om toch een kindje te krijgen. Helaas nog niet met het gewenste resultaat.

Ik wens jullie veel sterkte met dit moeilijke gegeven.

10. Mirandje81

Mirandje81 Actief lid

1 jul 2011
    282
    1
    18
    Ik begrijp het maar zoals al aangegeven werd er zijn 2 types dus ik wil gewoon een goed gesprek met me arts voor we verder kunnen ik heb zo' n raar knagend gevoel nog dank je voor de reacties xxx aub als meerdere mensen ( wat ik voor jullie natuurlijk niet hoop ) info hebbeb reageer vooral xx

11. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Mijn man heeft dit ook. Welk type geen flauw idee.
    In ieder geval vastgesteld na een Tese.
    0,0 zaad. Zonder aanwijsbare oorzaak.
    Het is onze rotste periode uit ons leven geweest toen we dit hoorde.
    Totaal niet aan zien komen :(.

12. Mirandje81

Mirandje81 Actief lid

1 jul 2011
    282
    1
    18
    Wij kregen scos als diagnose na een tese maar wat mij bezighoudt is 1 zijn chromosomen onderzoek was alles goed dus hoe komt het , en 2 met een tese halen ze maar 2 of 3 willekeurige biopten weg dus als wij het daarbij laten en niet verder vragen stellen nemen we dan niet achteraf dalijk de verkeerde beslissing dat is waar wij zo bang voor zijn groeten

13. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Als ze maar 1 soort cellen vinden dan is er geen hoop meer hoor. Samen met die sertoli cellen horen ze ook zaadaanmakende cellen te vinden. De sertoli cellen liggen nml rondom de zaadaanmakende cellen. Het is een soort clustertje...ze zijn met elkaar verbonden.
    Vinden ze die cellen niet, dan is er geen zaadaanmaak. Dus geen zaadcellen.

Natuurlijk wil je graag dat er toch ergens zaad gevonden word. Maar zonder de aanmakende cellen is dat onmogelijk...sertolicell only is gewoon een waardeloze uitslag.
    Bij mijn man waren alle chromosomen ook goed, alle hormoonwaardes ook. Behalve zijn fsh...die was iets verhoogd.Bij tese alleen sertoli cellen gevonden.

Tese herhalen geeft het risico dat je weer het deksel op je neus krijgt, maar ook dat je man zijn ballen verliest met alle vreselijke gevolgen van dien. Ik zou daar echt goed over nadenken...

14. Mirandje81

Mirandje81 Actief lid

1 jul 2011
    282
    1
    18
    Dit is een bericht van 2009 het amc

18 november 2009
    Onderzoekers van het AMC hebben als eersten stamcellen uit menselijk zaadbalweefsel opgekweekt en vermeerderd. Deze spermatogoniale stamcellen zijn de voorlopers van spermacellen. Morgen staan de bevindingen in het gerenommeerde tijdschrift The Journal of the American Medical Association (JAMA). De onderzoekers hopen de techniek in de toekomst in te zetten om de vruchtbaarheid te herstellen van mannen die vóór de puberteit een behandeling tegen kinderkanker moeten ondergaan, waardoor de stamcellen van de zaadvormende cellen afsterven. De Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek heeft het AMC toestemming gegeven om vanaf nu, na goedkeuring van ouders en kind, met dit doel biopten uit de zaadbal van deze kinderen af te nemen en te bewaren.
    Testisweefsel bevat gewoonlijk heel weinig spermatogoniale stamcellen. Onder leiding van stamcelbioloog Ans van Pelt en Sjoerd Repping, hoogleraar Humane Voortplantingsbiologie, ontwikkelde het AMC-laboratorium voor Voortplantingsbiologie een kweekmethode om menselijke spermatogoniale stamcellen te vermeerderen. In de kweek vormden zich clusters van nieuw gevormde stamcellen die vervolgens konden worden geïsoleerd en overgebracht op een speciale voedingsbodem. Daar vermenigvuldigden zij zich verder.
    Wanneer de onderzoekers de zo opgekweekte cellen inspoten in de testis van muizen zonder afweer, bleken die zich te begeven naar de wand van de zaadbuisjes: de plek waar stamcellen zich normaal gesproken bevinden. Daarmee is aangetoond dat het daadwerkelijk gaat om stamcellen van de zaadvormende cellen. Het is voor het eerst dat het is gelukt om humane spermatogoniale stamcellen langdurig te kweken en te vermeerderen. Eerder lukte dat bij verschillende diersoorten, zoals muizen, hamsters en stieren.

Wat nou als het over 1 of 2 jaar echt werkt en je kiest nu voor donor omdat je dat niet wist bijvoorbeeld daarom zei ik dat ik niet achteraf spijt wil krijgen dat we te weinig vragen hebben gesteld

15. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Als jij je daaraan vast wilt houden is dat jouw keuze....ik wens je veel succes.

16. Mirandje81

Mirandje81 Actief lid

1 jul 2011
    282
    1
    18
    Het gaat niet om me ergens aan vast te houden ik wil geen spijt krijgen als ik niet alles natrek en uitzoek wat er over te vinden is en vragen stel voor we over gaan tot laatste opties , artsen weten ook niet alles daar ben ik wel achter gekomen toen wij voor pgd wilde gaan maar bedankt voor jullie reacties alles en iedereen is welkom xx

Deel Deze Pagina