Hoi allemaal, Ik ben nieuw op het forum. Mijn vriend en ik zijn twee jaar bezig om zwanger te worden en zijn er afgelopen vrijdag achtergekomen dat ICSI voor ons de enige manier is om zwanger te worden. Uiteraard heb ik de informatiefolders doorgenomen en op internet gesurft naar de behandeling en mogelijk consequenties voor mij en de (mogelijke) baby. Inmiddels ben ik goed op de hoogte van de risico's tijdens de behandeling en tijdens de zwangerschap, maar zit nog met een hoop vragen als het kindje eenmaal geboren is.... Hierover is echt weinig te vinden omdat er blijkbaar nog niet echt onderzoek gedaan wordt naar de ontwikkeling van ICSI kinderen. Mijn vraag aan jullie is daarom ook: Wie van jullie heeft een kindje gekregen uit een ICSI behandeling? Hoe oud is het kindje nu en merken jullie iets in de ontwikkeling van je kind? Ik ben hierin geïnteresseerd omdat er bij ICSI geen sprake meer is van natuurlijke selectie. Het sterkste zaadje wint niet... Het mooist/best uitziende zaadje wint... (besloten door een laborant, en niet de natuur) Mijn volgende vraag is: Hoe gaat het met jou als moeder. Bij IVF en ICSI wordt er nogal wat gespoten, gesprikt, teruggezet en gedokterd... Hoe ben jij hier mee omgegaan. Merk je hier (ruim) na de geboorte van je kind nog iets van ? Dit vraag ik omdat ikzelf fysiek fit ben, maar wel overgewicht heb. Hoewel ik sport en op mijn voeding let ben ik altijd zwaar geweest. Ook blijft in mijn achterhoofd de mogelijke extra risico op verschillende soorten kankers (baarmoeder, eileider) in mijn hoofd spoken....Dit is nog niet aangetoond omdat ICSI een relatief nieuwe behandelmethode is maar bij mij speelt het wel door mijn hoofd... Was dit bij jullie ook ?? Dank jullie wel voor jullie tijd en reacties. Wij hebben tot vrijdag de denktijd gekregen of we willen starten met ICSI. Ik moet zeggen dat we er al voor 98% uit zijn dat we dit willen, maar ben toch benieuwd naar jullie antwoorden op bovenstaande vragen... Groetjes
Ik heb ICSI gedaan. Ik ben nu pril zwanger. Ik moet nog even kijken of alles goed blijft gaan. Maar ik kan je wel wat ervaringsverhalen geven. Wij hebben een informatie avond gehad voor de behandeling. Waarin werd verteld dat ICSI/ IVF kinderen verder geen verschil hebben met kinderen die geboren zijn via natuurlijk bevruchting. Geen achterstand oid. Mijn alternatieve therapeute beweerde anders. Zij zei dat kinderen via IVF een "lagere" energie hebben. Maar wat moet je geloven? Als ik de IVF kinderen om mij heen zie waar onder mijn nichtje. Zijn het allemaal leuke lieve kinderen net zoals alle andere kinderen eigenlijk. Daar ga ik van uit. Het kan altijd mis gaan maar dat is bij een normale zwangerschap ook. Wel weet ik dat kinderen die uit vruchtbaarheidsbehandelingen geboren worden mogelijk zelf ook vruchtbaarheidsproblemen kunnen krijgen. Licht je kind daar sowieso goed over in als het er rijp voor is. De ICSI periode vond ik lichamelijk niet erg zwaar. Maar mijn lichaam reageerde overal heel goed op. Veel vrouwen krijgen overstimulatie e.d. Maar heb ik niet gehad. De punctie vond ik ook meevallen, het spuiten ook. Geen moeite mee gehad. Het enige wat ik naar vond was de terugplaatsing. Maar dat komt door de eendenbek die ik in moest. Wat een erg ding is dat. De terug plaatsing zelf voel je niks van. De Ustrogestan hormoon balletjes vond ik ook vieze dingen. Heb ik ook wel last van gehad. Maar er was mee te leven. Maar dit is natuurlijk mijn ervaring. Ieder lichaam is anders natuurlijk. Ik vond het psychische aspect vele malen zwaarder. Iedereen die zwanger raakt en jij niet. Dat is echt heel moeilijk. En wij hebben geen seconde nagedacht over ICSI. En gelijk gedaan. Nu hoop ik straks als tweede stap dat mijn kindje goed ontwikkeld. Maar dat moet 20 juli blijken. Ik hoop dat je hier wat wijzer van geworden bent.
3 kinderen hier via ICSI. De behandeling vond ik prima te doen. De ritten naar het zh vond ik het vervelendste. De medicatie de punctie ed prima! De kinderen doen het super. (in mijn handtekening zie je de leeftijden ) Niks op aan te merken.
Ook ik ben moeder van een icsi kindje. Ons kindje is nu 13 maanden en doet het echt prima! De behandeling zelf was lichamelijk goed te doen, maar die periode wordt je wel geleefd, je gaat van afspraak na afspraak. Het spuiten viel mee, had wel wat last van bijwerkingen. Emetioneel heb ik het zwaar gehad. Wij hadden het geluk dat de eerste poging gelijk raak was, maar je kijkt steeds uit naar het volgende moment, eerst de punctie, het bericht of er bevruchtingen zijn, de tp, de hoop op een positieve test, de eerste echo, enz. Ik was zo bang dat ons geluk alsnog afgepakt zou worden. Tot 30 wkn zwangerschap heb ik niet echt kunnen genieten ik was erg onzeker. De zwangerschap zelf is prima verlopen, op een hoge bloeddruk na geen problemen. Kreeg alleen met 20 wkn een uitgebreide echo omdat een icsi zwangerschap een iets verhoogde kans heeft op een hartafwijking, maar dat was bij ons niet aan de orde. We willen graag een tweede kindje. Uit de eerste poging hebben we nog een cryo over. Als de cryo tp niet lukt gaan we weer het traject in.
Ik heb 4 rondes IVF/ICSI gedaan, met in totaal 5 terugplaatsingen (dus 1 cryo). De eerste 4 terugplaatsingen heb ik telkens een miskraam gehad, bij de laatste ben ik zwanger gebleven en dat is nu een blakende jongen van ruim 4 maanden.
Wow al zoveel reacties ! Dank jullie wel. Fijnook om te lezen dat al jullie kindjes gezond zijn en geen motorische, psychische of ontwikkelingsproblemen zijn. Ik blijf nieuwschierig naar meer ervaringen hoor
Ik lees ook even mee! Bedenk je trouwens dat er nog wel degelijk een vorm van natuurlijke selectie is. Een embryo dat niet gezond genoeg is, ondanks dat het zo lijkt, nestelt zich vaak niet goed in in de baarmoederwand. Dat is natuurlijk geen volledig plaatje, maar de natuur helpt echt nog wel een beetje mee. Dat is ook de reden dat niet alle behandelingen leiden tot een (succesvolle) zwangerschap.
Mijn ICSI-kindjes worden bijna vijf en zowel zij als ik stellen het goed. In het zh waar ik behandeld werd spraken ze van een licht verhoogd risico op afwijkingen en worden de kindjes ook opgevolgd door de dienst genetica (zie linkjes). Maar dat was/is bij ons allemaal dik in orde. Ik was zwanger van de eerste terugplaatsing dus zelf zeer weinig last gehad van de ICSI. Maak je niet teveel zorgen! En heel veel succes! UZ Brussel: ICSI heeft beperkt effect op gezondheid tijdens puberteit UZ Brussel-VUB - Vaak gestelde vragen bij IVF
Van je eitjes is overigens al een flink percentage chromosomaal niet in orde. Dus zonder enige behandeling.
Op de website van Freya ( vereniging voor verminderd vruchtbare mannen en vrouwen) staat een heel artikel over dat vroeggeboorte van een IVF of ICSI kindje uit een cryo poging al niet anders is dan bij een natuurlijke conceptie. Alleen bij 'vers'is dit licht verhoogd in de cijfers. Kortom, er zijn zoveel nuances.
Dat over het afstoten van embryos (natuurlijke selectie) wilde ik inderdaad ook zeggen. Zo heb ik van 2 pogingen ook 2 vroege miskramen gehad wat bij stellen die natuurlijk zw raken ook gewoon voorkomt uiteraard. Behalve dat bij icsi bij mij bloed werd gecontroleerd en daardoor bekend was dat er iets had geprobeerd in te nestelen. Normaliter zou ik denken een gewone menstruatie te hebben gehad. Daarnaast geeft het natuurlijk zwanger worden ook geen garanties op een gezond kind. Hier nog geen geboren icsi kindje, maar icsi-baby-in-de-buik doet het super-prima. Zelf vond ik inderdaad het psychische aspect aan de mmm het zwaarste, de stress, het afwachten en het verwerken van vele teleurstellingen. En nog moet ik bekennen, het is niet iets wat me zomaar los laat. Het veranderd je leven, maar hopelijk veranderd daarna je leven nog meer door het krijgen van een kindje. Maarrr het is geen kattepis, toch zou ik het zo weer doen, ook als de uiteindelijke uitkomst kinderloosheid zou zijn geworden. No regrets.
S Hi klaasje, Pde sita van freya had ik al helemaal doorgespit. Ik was nieuwgierig naar persoonlijke verhalen en ervaringen. Vandaar mijn vragen. Toch bedankt voor je tip
Hier 2 ICSI-kindjes in prima gezondheid die zich goed ontwikkelen. Geen lichamelijke, motorische of psychische problemen. Finley was motorisch juist zeer snel. Aiden is juist weer zeer slim/pienter. Maar dat heeft niks met de ICSI van doen.
Ik heb een ICSI wondertje dat vandaag 2 is geworden! Doet het op alle gebieden goed! Ik denk dat het belangrijk is dat je met onderstaande zaken ook rekening houdt, als ik het had geweten dan had ik alsnog het traject ingegaan hoor...kinderwens was te groot! * Door alle hormonen kun je galstenen gaan ontwikkelen. Na de zwangerschap ben ik hieraan geopereerd. * Er kunnen emmy's overblijven, die ingevroren worden. Weet dat je daar over, weet ik het hoeveel jaar, een keuze in moet maken wat je ermee wilt doen. Je hebt geloof ik 3 keuzes: vernietigen, doneren of aan de medische wetenschap geven. Wij hebben nog 8 emmy's ingevroren en ik vind het zelf heel erg lastig als ik eraan denk wat te doen... Succes!
Ik heb een gezonde icsi dochter van bijna 3. Ze doet het super en is niet anders dan andere kindjes van haar leeftijd. Ik ben na de eerste echo in het ziekenhuis overgestapt naar de verloskundige. Vanaf dat moment ben ik behandelt als elke normale zwangere en ik heb een super zwangerschap gehad met amper kwaaltjes en geen bijzonderheden. De icsi behandeling is pittig, maar voor mij vooral psychisch. Alle angsten, zorgen, twijfels. Het lichamelijke deel vind ik minder zwaar. Na de geboorte van mijn dochter kreeg ik wel een klap (verwerking van het mmm traject), maar daar ben ik inmiddels overheen. Inmiddels in behandeling voor een tweede kindje via icsi. Goed dat je van tevoren informatie inwint, maar maak je niet (te) gek! Veel succes met alles!
Hier ook een ICSI kindje en die maakt het heel goed hoor. Ze wordt bijna 2. Nu weer pril zwanger van nr 2
Ik heb in februari van dit jaar een prachtige dochter gekregen via ICSI. Ze is geboren met 38+4 wk, met een geboortegewicht van 3480 gram (p80). De bevalling is ingeleid ivm zwangerschapscholestase. Ook had ik zwangerschapsdiabetes (vanaf +/- 32 wk). Het is niet gezegd dat dit komt door de ivf behandelingen. Er gaan verhalen van wel. Maar volgens mij is het niet bewezen dat door een ivf/icsi behandeling er een grotere kans is op zwangerschapsdiabetes. Qua ontwikkeling doet onze dochter het heel goed! Alle mijlpalen zijn gehaald. Qua groei zit ze met gewicht op de +2 en lengte op +0.5-+1. Lekker mollig borstvoedingskind Hoe gaat het met mij? De behandelingen waren zwaar, maar te doen. De puntie pijnlijk, ook dagen erna nog last (rustig aan doen is het belangrijkste!). De wachtweken na de tp zijn het moeilijkst. Je kan niets doen om het bespoedigen. Gezond leven is absoluut belangrijk, maar onze f.a. zei dat af en toe een glas wijn prima is. Ik voelde me daar niet lekker bij, dus ik heb het niet gedaan. Sporten is goed, kijk maar of dat gaat na de punctie. Wij kwamen ivm icsi ook in aanmerking voor GUO (uitgebreide 20 wk echo). Dat hebben we gedaan. Emotioneel heb ik het nog wel eens moeilijk, maar er is zoveel gebeurd in al die jaren dat het ook niet 1-2-3 in m'n hoofd ook klaar is. Het enige wat ik kan zeggen is dat het voor ons allemaal waard is geweest!
Ik heb er nog nooit van gehoord dat je meer kans hebt op kanker door icsi.. Wel dat je meer kans hebt op miskramen en dat je kindje een afwijking kan hebben als adhd of add.. 1 procent. Theoretisch gezien. Verder is er in die jaren dat ze het doen niet aangetoond dat deze kinderen minder gezond zijn als 'normale' bevruchte kinderen.. Betreft vruchtbaarheid. Er is natuurlijk een reden voor icsi welke vaak bij de man ligt. Omdat in ons geval mijn man een ernstige afwijking heeft, heeft ons kindje ook een kans om verminderd vruchtbaar te zijn.. dat is het enige wat ik een nadeel vind. Maar als ik natuurlijk zwanger was geworden hadden we dit nooit geweten en zou ons kindje dit later ook op kunnen lossen zoals wij nu doen. Zodra ons kindje oud genoeg is zullen wij dit ook vertellen. Hier nog geen ervaring met een kindje of zwangerschap met icsi. Wij beginnen over 4 weken met het traject.