Verhaal Het is een lang verhaal, maar ik wil het graag delen en andermans kijk hierop graag horen. Een aantal weken geleden ben ik er achtergekomen dat ik (onbedoeld) zwanger ben. Omdat ik al jaren zenuwpijn heb en hier medicatie voor krijg via het ziekenhuis heb ik direct contact opgenomen met mijn behandelend arts. Ik was al aan het afbouwen omdat het eigenlijk het laatste 1,5 jaar beter gaat. Ik zat nu nog maar op 1/3 van wat ik voorheen gebruikte. Mijn behandelend arts heeft mij doorverwezen naar de gynaecoloog. De dag dat ik seks had was op 11 september 2022. Mijn vruchtbare periode was van 3 t/m 9 september. Dus net daar buiten, nou weet ik dat de cyclus bij elk vrouw net iets korter of langer kan zijn. Bij de eerste echo op 5 oktober was er alleen een vruchtzakje te zien en geen embryo, ik was toen ongeveer 3,5 week zwanger. Ik moest twee weken later terugkomen. Ik kreeg toen weer een inwendige echo. Er was toen een embryo/ foetus te zien met een kloppend hartje. Wel zat de foetus helemaal rechts in het hoekje van mijn baarmoeder. Uit de meting kwam 7 weken en 1 dag al kon ze het niet goed/ makkelijk opmeten. Nou weet ik dat ze altijd 2 weken erbij rekenen, maar goed voor mij is het een simpel rekensommetje vanaf dat ik seks heb gehad. Twee weken later (gisteren) had ik weer een afspraak en een echo. Ik had wederom een andere gynaecoloog (erg fijn zo’n academisch ziekenhuis). Ik vroeg aan haar of het een uitwendige of inwendige echo zou worden. Ze zei dat ik net op het randje zat maar eerst uitwendig wilde proberen. De foetus was te zien maar niet heel goed/ scherp. Dus werd het een inwendige echo. Omdat de foetus nog steeds rechts in het hoekje zat was ze aardig aan het wroeten met dat apparaat. Ze kon er niet goed bij. Ik vroeg haar of dit normaal was, ze zei; ‘ja hoor, verschilt per zwangerschap’. Vervolgens ging ze toch maar weer over op een uitwendige echo en zag geen hartje. Ook hier had ze veel moeite mee om het op beeld te krijgen. Ook kwam uit de meting 7 weken en 6 dagen (had 9 weken en 1 dag moeten zijn volgens de echo). Dat betekent een ‘groei’ van 5 dagen in twee weken tijd. Nadat ik me weer had aangekleed vroeg ik haar of ze het zeker wist dat er geen hartje was, ze zei ik weet het 90% zeker dat het een miskraam zal worden. Vervolgens begon ze over medicatie om een miskraam op te wekken. Op dat moment zei alles in mij dat ik dat niet wilde en de natuur zijn werk wilde laten doen, ook omdat de gynaecoloog het ook niet 100% zeker wist. Gisteravond heb ik erover nagedacht en alles op een rijtje gezet. Niet omdat ik me er niet bij neer wil leggen of het niet wil geloven, maar meer omdat het volgens mij niet klopt. Als ik reken vanaf het moment dat ik seks heb gehad (11 september) tot aan gisteren is dat precies 7 weken en 6 dagen. En aangezien ze er inwendig niet goed bij kon en enorm aan het wroeten was vraag ik mij af of er uitwendig überhaupt en hartje te zien kan zijn. Want dat zou dan eigenlijk veel te vroeg moeten zijn. Zeker gezien het feit dat ze zei, je zit op het randje of het kan of niet kan. Ik lees overal dat ze pas uitwendig doen vanaf 10 weken. Wat ik ook heel raar vind is dat ik volgens de echo dan al 1,5 week met een ‘dode’ foetus loop maar nog geen miskraam heb gehad. Ik ben de afgelopen weken extreem misselijk en pijnlijke borsten. Sinds gisteren wat minder, maar ik ben best hypochonder dus ik voel altijd van alles tot dat mij wordt verteld dat het er niet is. Ik ga maandag bellen voor een second opinion. Iemand een soortgelijke ervaring? Ik hoor het graag!
Helaas kan je wel met een ‘dood’ embryo in je lichaam lopen zonder dat je lichaam dit afstoot. Heb je alleen op 11 sept seks gehad? Want die 2 weken erbij moet je ook echt erbij rekenen, die tellen altijd mee. Vind t wel gek hoe het is gegaan dus ik zou wellicht nog een echo ergens anders laten maken? Als dat mogelijk is voor je.
Ja, alleen 11 september. Aha, ik dacht dus dat die weken erbij werden geteld voor mensen die iets ‘actiever’ zijn dan ik en niet weten precies wanneer. Ik ga inderdaad bij een andere gynaecoloog nog een echo doen. Maandag gelijk bellen.
Ik heb met 8 weken bij de eerste alleen een uitwenidige echo gehad. Bij de tweede met 9 weken de eerste. De 10 weken is geen vaste lijn. Ligt ook een beetje aan je buik. Je zou nu dus ongeveer 10 weken zwanger moeten zijn. Als het hartje gestopt is maar je hebt nog geen miskraam gehad norm je dit een missed abortion helaas. Die twee weken erbij is omdat er altijd vanaf de datum van het begin van je laatste menstruatie wordt gerekend. Die week iedereen meestal wel. Heel vervelend bij een missed abortion is dat je lichaam zich nog zwanger voelt. Dus kwaaltjes zeggen ook niet zoveel. Wat heb je nu voor het verloop afgesproken?
Stel dat je eisprong op uiterlijk 18 september was (later kan niet ivm moment van sex). Dat was je gisteren tijdens de echo minimaal 8+5 weken zwanger (uiterlijk 9+5 weken). Met 8+5 zie echt al duidelijk een vruchtje met beginnende armpjes/beentjes en een al 3 weken kloppend hartje. Ik ben bang dat het inderdaad niet goed is en je een ma hebt
Bedankt voor je reactie! Nee ik wil ook wel geloven dat het een missed abortion is hoor. Zoals ik al zei; dit stond totaal niet op de planning en ik was al erg aan het twijfelen om het te houden of niet. Nu wordt de keuze voor mij gemaakt door de natuur en hoef ik me nooit schuldig te voelen als ik wel een abortus had gedaan. Maar het feit dat bij de tweede echo het ook zo moeilijk was te zien omdat het een hoekje zat en ze er afgelopen vrijdag ook weer zoveel moeite had om het op beeld te krijgen. Vraag ik me af of het wel goed is gegaan. Vandaar dat ik nog een echo wil om er 100% zeker van te zijn. De gynaecoloog gaf ook aan dat er wat andere organen in de weg zaten toen ze bezig was met de echo. Ik hoop dinsdag weer een echo te krijgen, ik ga van hetzelfde antwoord uit. Maar gewoon voor de zekerheid en vraag dan medicatie om een miskraam op te wekken.
bedankt voor je reactie! Ik snap wat je bedoelt. Maar meer omdat de gynaecoloog het niet 100% zeker wist omdat ze het niet goed kon zien, liet mij ook twijfelen. Vandaar dat ik nog een echo wil.
Helaas kan het echt een tijd duren voor je lichaam in de gaten heeft dat er iets mis is gegaan... In januari bleek tijden de eerste echo met bijna 9 weken dat het al met iets meer dan 5 weken mis was gegaan, terwijl ik nog altijd last had van kwalen. Heb de miskraam toen een zetje gegeven met medicatie en ben het vruchtje en alles pas met bijna 10 weken verloren.
Ik snap je reden voor nog een echo helemaal hoor. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat een zwangerschap tussen de 8,5 en 10 wkn zeker niet te missen is op een echo. Succes met de echo. Hopelijk zit er toch een mooi wondertje nog te groeien.
Ik had met 9 weken een echo en daarop zagen we een vruchtje van 7,5 weken zonder kloppend hartje. Dit zat dus ook helaas niet goed. Ik had ook gewoon nog klachten zoals misselijkheid. Dus ja helaas hoeft je lichaam geen signalen te geven. Ik heb met 9+5 een curretage gehad, omdat ik zo misselijk was en daar geen energie meer voor had. Ik heb ook momenten getwijfeld of ze het wel goed hadden gezien, maar als je 9+ bent en je ziet geen hartactie dan kan je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het niet goed zit, tenzij je berekening verkeerd kan zijn. Was tevens ook één van de redenen waarom ik geen vroege echo wou. Je hebt eigenlijk direct duidelijkheid.
Heel vervelend, ik zou inderdaad nog een echo aanvragen voor je eigen gevoel. maar helaas kan je lijf je zo voor de gek houden.. ik had met 8 weken een eerste echo. Er was een vruchtzak met een vruchtje te zien maar geen kloppend hartje. Naar de gyn. Hier hebben ze t 3 weken lang zitten kijken of er groei, of hart actie was. Gek werd ik ervan want ik voelde me helemaal zwanger. Uiteindelijk pas curretage gedaan met 12 weken.. en al die tijd heeft mijn lijf niks zelf gedaan.