Wie? Goed recept bechamelsaus voor lasagna

Discussie in 'De lounge' gestart door Boordevol, 14 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Wie heeft een makkelijk recept van bechamelsaus voor over de lasagna wat niet kan mislukken?? Op internet staan er een aantal maar wil graag een recept wat zelf gebruikt wordt en dus zeker goed en lekker is. Bedankt! Wil zo alvast gaan maken.

2. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja kan je maar op een manier maken lijkt mij....
    Dmv roux.....

Als je voorzichtig doet kan het niet foutgaan hoor.
    Bloem smelten beetje bloem erbij....dat goed laten doorsudderen anders smaakt het vies naderhand..
    Dan het resterende mengsel van bloem en melk erbij....even doorkoken en klaar.

3. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Heb je ook hoeveelheden melk en bloem? Ik heb ook gezien met nootmuskaat en peper erdoor etc vandaar. Bedankt in elk geval alvast voor je hulp.

4. Zonnestraal2

Zonnestraal2 Bekend lid

28 jul 2009
    793
    0
    0
    ik gebruik al jaren voor lasagne bechamelsaus 50 gr bloem 50 gr magarine boter 500 ml melk goed door roeren constant totdat t kookt, 1 thlp zout voor smaak en beetje peper, nootmuskaat doe ik er niet door vind ik niet lekker icm lasagna

5. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Idd wat zonnestraal zegt ;)

En niks te danken hoor....die roux gewoon rustig aan doen komt he helemaal goed.

6. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Het basisrecept is 50 gram boter, 60 gram bloem en 500cc melk. Nu maak ik al zo lang en zo vaak dit soort dingen, dat ik geen weegschaal meer gebruik, dus kijk even of dit voldoende is, ik denk het wel.

Op een laag vuur laat je de boter smelten, niet bruisen, anders krijg je een bruine saus!! Dan doe je de bloem erbij en ongeveer vijf minuutjes verwarmen en gaar laten worden, anders valt je saus uit elkaar zeg maar. En dan ga je beetje bij beetje de melk erbij voegen. Met een garde goed roeren, om te voorkomen dat het gaat klonteren. Doe dit op een niet volledig hoog vuur. Als de saus de juiste dikte heeft, is het prima. Hou er rekening mee dat, als de saus afkoelt, de struktuur wat dikker wordt. En je kruiden; nootmuskaat, zout en peper. Beetje bij beetje en zelf proeven wat je lekker vindt.

Succes!

7. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Zo maakt ik ook altijd de wittesaus en smelt er ook wel eens kaas in.

Volgens mij is een makkelijke variant cremefraish met parmazaanse kaas mengen dat er boven op en dan nog met mozzerella

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Dit doe ik ook altijd. Voor lasagne roer ik er altijd lekker wat geraspte oude kaas doorheen.

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Het is gelukt gister dames. Allemaal bedankt voor de tips. Omdat ik een kleine schaal heb gebruikt heb ik het volgende recept gebruikt. Het is goed gelukt: 25 gram boter, smelten op laag vuur en daarna 25 gram meel erbij. Goed geroerd tot het een massa was en toen 300ml melk erbij en vuur ietsje hoger en goed geroerd tot het een dikkere massa was. Gekruid met zout en peper. Eerste keer dat het gelukt is, omdat ik de boter en meel nooit goed bond denk ik. Bedankt allemaal.

Deel Deze Pagina