Pretecho gehad en wat ongerust...Wie kan me geruststellen...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Elly1979, 25 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo meiden,

Ik heb gisteravond de laatste 2-3-4D pretecho gehad
    Het was echt super!
    Ons meisje heeft al een lekkere bolle toet en dikke armpjes, gewoon heerlijk om te zien.
    Ze lag al goed met het hoofdje naar beneden, en bewoog goed.

Tijdens de pretecho heeft de echoscopiste ook weer een meting gedaan van de termijn.
    Ze heeft het femurbotje opgemeten (in dijbeen ) en de meting kwam gisteren uit op 28 weken en 3 dagen,maar ik was 28 weken en 5 dagen gisteren.
    Dat is dus 2 dagen achter.
    Ik mocht het zo niet zien van de echoscopiste, want er zit een marge van 15 dagen en ze zei dat de baby volgende week bij wijze van spreken wel weer voor kon liggen.
    Toch zit het me niet lekker, heb er vannacht flink over lopen te piekeren.

Wie herkent dit verhaal ook en kan mij wat geruststellen?
    Misschien stel ik me wel wat aan want het is maar 2 dagen en wat is nou 2 dagen op 9 maanden?
    Maar goed, het zit me niet lekker...

Ik hoop wat reacties te krijgen.
    Alvast bedankt.

Liefs Elly.

2. Kris80

Kris80 Lid

9 mei 2007
    68
    0
    0
    Hallo!

Dat is heel normaal hoor! Bij mijn vorige zwangerschap lag bij de pret echo het hoofdje iets voor op de groei en het buikje weer iets achter... De echoscopiste vertelede mijn dat als je elke x de groei opmeet, je ook elke x weer een andere uitgerekende datum kan krijgen, dan scheelt t weer een dag of wat... Is heel normaal hoor, dus maak je niet druk! :D

3. marsja

marsja Actief lid

26 mrt 2007
    114
    0
    0
    Een termijnbepaling heeft op die zwangerschapsduur geen zin meer omdat niet alle kindjes even hard groeien. Voor een bepaling van gewicht (wat nog wel kan) wordt het dijbeenbeentje, hoofdje (omtrek of doorsnede afh van zwangerschapduur) en buikomtrek gemeten. Bij mij is nooit maar 1 meting gedaan. En uit de verschillende metingen kwamen bij mij verschillende termijnen (en dus gewichten). En op het gewicht zitten ze er 15 tot 20% naast. Dus geen zorgen maken en zeker niet over 2 dagen.

Marsja

4. Niet meer actief

Hoi Elly,

Je moet je daar helemaal geen zorgen over maken. Dat kan helemaal geen kwaad. Mijn zoontje had het ook en die liep zelfs anderhalve week achter. Ik had het gevraagd aan mijn verloskundige. DIe gaf aan dat het zo weer gegroeid kan zijn en dat de een korte beentjes heeft en de andere lange.

Liefs Nathasja

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dat heeft íedere beeb hoor! Je hebt je voor niks druk gemaakt, kijk als t nu meer als 2 weken is, dán ist n ander verhaal.. Geniet lekker van je beebje!

6. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Als ze bij een echo verschillende dingen opmeten kan daar ook verschil in zitten. Dat is heel normaal en echt niks om je zorgen over te maken.
    Het groeit allemaal verschillend. Dan groeit het hoofdje weer wat sneller en dan de beentjes weer. Het groeit niet allemaal tegelijk zeg maar.

7. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Hoi,

Hier ook een 2/3/4d echo gehad en bij mij was het zelfs een dag of 5/6 dacht ik.
    En ze vertelde idd ook dat ze er ongeveer 15 dagen naast mogen zitten.

Geen zorgen meer maken dus.
    Gewoon die dvd pakken ( als je die gehad hebt natuurlijk) en lekker kijken.

8. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    och meisje toch...dat wil niets zeggen hoor...bij de 20 weken liep onze kleine meid een week voor...VErvolgens bij 38 werd ik met spoed opgenomen omdat de kleine te klein was (2500 gr) en nu nav een laatste echo weegt ze 7 pond! Kortom ze krijgen af en toe echt een flinke groeischeut hoor!

9. stiekel

stiekel Bekend lid

hoi hoi

ook ik heb een beeb met kleine beentjes om het zo maar te zeggen.
    heb gister nog een echo gehad.
    en de beentjes lopen 3 dagen achter op de omvang van het hoofdje.
    maar dit is niet erg werd mij verteld
    mss dat de kleine zich net even had bewogen.

groetjes sandra

10. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Het is maar net hoe ze liggen en hoe de echoscopist het meet.
    De ene meet anders dan de andere.. het is maar een inschatting.
    Bij onze eerste echo lag ik 2 weken achter.. daarna kwam ik bij een ander (2 dagen later) en toen lag ik 4 dagen voor.
    Met de 20 weken echo was ik precies goed.

Ze kunnen het nooit juist bepalen, verschillende factoren spelen daarin mee. Wie voert de controle uit, waar is het exacte meetpunt om te beginnen, hoe ligt je kindje..

Maak je niet ongerust, is heel normaal.

11. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik sluit me aan bij de rest!
    een echoscopiste doet de meting met dr hand, ze hoeft maar een milimeter ernaast te zitten en je hebt je twee of 3 dagen er al weer bij.

Dano liep met zijn hoofdje steeds RUIM een week voor, en nu is alles in proporties. dus tsja geen zorgen maken is nergens voor nodig.

12. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Hallo,

Nou bedankt voor jullie lieve reacties hoor, voel me enorm gerustgesteld nu.
    Fijn om te lezen dat andere meiden dit ook gehad hebben en dat alles toch goed is gekomen met de beebs.
    Ben ook zo'n doos he soms... :oops:
    Ik kan soms over hele simpele dingen enorm gaan piekeren, zal ook wel bij de zwangerschap horen.
    En we zijn al zoooooo gek met ons meissie, dus je wilt dat alles goed gaat.

Nogmaals erg bedankt.

Liefs Elly.

13. Annet73

Annet73 Actief lid

18 jan 2006
    294
    0
    16
    Ik hoorde laatst van mijn gyn. dat als hij 3x een meting achter elkaar doet, hij 3x op andere bevindingen komt. Het is dus normaal dat er een bep. marge is! Ik vroeg dit omdat bij mij bij de termijnecho en bij de prenatale diagnostiek bleek dat uit die metingen kwam dat ik 5 dagen korter zwanger was dan de uitgerekende datum. Ik kreeg van twee gynaecologen + de echoscopist te horen dat zolang er geen verschil van 1 week is, de termijn niet bijgesteld hoeft te worden, en dit dus normaal is.
    Hopelijk ben je door reacties hier gerustgesteld en kan je weer lekker gaan genieten!

14. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    bij ons deed ze die meting ook en in 1e instantie kwam zij ineens uit op 20 januari...toen deed ze em opnieuw omdat ze dacht dat ze niet het gehele bovenbeentje erop had, en waarempel toen deed ze het nog een keer, maar aan de hand van haar berekening was ik weer 3 dgn verder....

tot 16 wkn stellen ze de termijn nog bij, en daarna niet meer dus het kan heel goed voorkomen dat je de ene keer 5 dgn voorloopt, en de andere keer weer 3-4 dgn achter...

de ene keer maakt je kindje een "groeispurt" en de andere keer weer wat minder waardoor die verschillen dus worden verklaard....

dat veranderd niets aan je uiteindelijke bevallingsdatum...

maak je geen zorgen meid, de volgende keer loop je misschien weer voor?

ik kwam tijdens de nekplooimeting ook ineens voor verrassingen te staan ik was ineens geen 12 wkn meer, maar ineens 13 wkn en 4 dgn terwijl er een max staat voor 13 wkn en 4 dgn, dus 1 dag later en ze hadden die test niet eens meer gedaan....

en dat omdat de gyn niet zo nauwkeurig is geweest, toen is de termijn nog bijgesteld, maar bij de 20 wkn echo bleek ik ook weer verder te zijn maar dan wordt die termijn niet meer bijgesteld...

dus geniet gewoon lekker van je zwangerschap, komt allemaal wel goed meid...

succes

15. Hier liep het hoofdje ook voor op de rest, zo'n kleine week, buikje was goed op schema en het bovenbeentje liep wat achter. Marges zijn idd zo'n 15 dagen. Niet druk maken hoor om twee dagen...alles komt goed.

16. sinitta

sinitta Actief lid

29 mei 2007
    132
    0
    0
    School spw!
    groningen
    haii,

Had presies et zelfde alleen bij mij was et zo ik ben 8 nov uitgetekend en bij haar kwam ik uit op 19 november dit scheelt wel wat vind k :S

Xx

17. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Aan de ene kant is het geweldig dat men zoveel al kan zien op een echo, maar aan de andere kant zie je, dat je je soms ook ontzettend bezorgd kan maken om iets wat waarschijnlijk helemaal niet nodig is.
    Vooral als het je eerste is, weet je natuurlijk nergens van en maak je je ook gauwer druk om bepaalde zaken.

Ik heb zo dit hele topic es doorgelezen, wist niet eens dat men regelmatig metingen doet. Met onze oudste twee kinderen was dat nog helemaal niet (hoewel ik toen wel beide keren twee echo's had), en ik heb me dus nooit druk hoeven maken over dit soort zaken...

Denk maar aan al die mensen die tot voor twintig jaar geleden gewoon zonder echo's werden geboren....... net als toen komen nog steeds de meeste baby's gelukkig heel gezond ter wereld.

18. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Die zorgen zou ik maar meteen uit je hoofd zetten! Ieder kind is verschillend, ieder kind groeit anders. Je hebt kindjes die geboren worden van 9 pond en van 6 pond, 48 cm en 54 cm en allebei zijn ze gezond.

Ieder kind is uniek :D . (Dat is juist het mooie :D ) En die richtlijnen, dat zijn gewoon gemiddelden. En bij een gemiddelde kom je uit als het ene kindje 6 dagen 'voor' en het ander kindje 6 dagen 'achter' loopt in groei.

Dit vind ik het grote nadeel van alle echo' s en kennis die we tegenwoordig hebben, we zeggen dat het gerust stelt. Maar vaak levert het meer vragen en angsten op.

Geniet van je zwangerschap en van het gezonde kindje in je buik!

19. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Hallo meiden!

Nogmaals bedankt hoor.
    Voel achteraf ook wel wat schaamte, zit ik me druk te maken om 2 dagen...
    Ik geniet zeker van de zwangerschap, vandaag alweer 29 weken zwanger.
    Pfff wat gaat het snel...
    Ons meisje is heerlijk druk in m'n buik en ik geniet echt van elke beweging die ik voel.

Liefs Elly.

20. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Maak je alsjeblieft geen zorgen. Lang verhaal kort: ik heb 3 termijnecho's gehad in 2 weken tijd en ik heb 2 keer te horen gekregen dat ik 28 febr. 08 ben uitgerekend en 1 keer dat het 2 mrt 08 wordt. Dus het zegt niets, het is onmogelijk op de dag nauwkeurig te werken. En als je eenmaal verder bent in de zwangerschap zoals jij dan wordt de onnauwkeurigheid alleen maar groter.
    Dus zeker geen zorgen maken!

Deel Deze Pagina