Screeningstest ja of nee?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Mona, Dec 14, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ja dat begrijp ik nu van meerdere reacties in dit topic. Lekker is dat zeg! Dan hadden we het dus wel gedaan he, wil wel het beste voor onze baby natuurlijk!

Pfff volgende week weer een afspraak dan zal ik het wel even ter sprake brengen (het waren trouwens 2 verschillende vk's die dat zeiden dus dat is ook wel raar, daarom ging ik ervan uit dat het wel zou kloppen). Dan kunnen anderen beter ingelicht worden!

Nou ja, eigenlijk hebben we hem nu wel gehad want door de stuitligging hebben we 3 extra echo's gehad de laatste week waar ze toch goed naar alles gekeken hebben... Daar kwamen we pas achter toen ze zeiden dat alles er heel goed uitzag.

2. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

inderdaad sommige dingen checken ze niet bij de geboorte en ga maar na hoeveel mensen horen pas op latere leeftijd dat ze een aangeboren hartafwijking of nierafwijking hebben welke nooit ontdekt is. Ik ben er liever ook vroeg bij zodat we goed voorbereid en er op tijd bij zijn.

3. Anabella

Anabella Fanatiek lid

Feb 2, 2006
    2,742
    1
    0
    Of dat je kindje buiten de baarmoeder helemaal niet levensvatbaar is, lijkt me vreselijk om daar dan toch van te moeten bevallen, wat een verdriet!
    Dan zou ik het zeker weg willen laten halen.

4. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

Oct 20, 2006
    3,624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Rond 20 weken krijg je een echo (ik moet ervoor naar een huisarts hier in de buurt) en dan gaan ze kijken of alles erop en eraan zit en of alles goed is. Deze echo wordt sinds 1 Jan. 2006 vergoedt.

Ik kreeg de keus om rond 11 weken ook nog naar het ziekenhuis in Groningen te gaan en daar gaan ze dan een kansberekening doen op afwijkingen. Dit moet je wel zelf betalen zei de vk.

Aan de ene kant wil ik dit wel doen, maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van (en dat zei de vk ook) dat ze tijdens de 20 weken-echo ook afwijkingen enzo kunnen zien. Dus dan zou het een beetje dubbel worden. Dus ik denk dat ik alleen de 20 weken-echo ga doen.

Groetjes Miep

5. Sanne

Sanne Fanatiek lid

Sep 18, 2005
    3,691
    0
    0
    verzorgende
    limburg
    Ik heb een uitgebreide 20 weken echo gehad en daar werd gekeken of alles in orde was, khad er niet speciaal om gevraagd maar kreeg deze gewoon.

6. Mona

Mona Bekend lid

Jan 16, 2006
    729
    0
    0
    Dank voor al jullie reacties. Mijn VK vertelde dat het grote nadeel van deze screeningsecho is dat ze sommige dingen niet goed kunnen beoordelen en dat daar dan soms onzekerheid bij de aanstaande ouders door kan ontstaan. Je kunt er ook voor kiezen om gewoon een pretecho te laten maken zei ze.

Voordeel is inderdaad dat afwijkingen aan hart en nieren e.d. voortijding gesignaleerd kunnen worden. Op internet heb ik ook al et een en ander gelezen inmiddels. Daar staat ook dat et een erg serieuze aangelegenheid is, er wordt zelfs geadviseerd om geen andere kinderen en zelfs je partner thuis te laten, dit zorgt voor te veel afleiding bij het onderzoek(!) :confused:

Ik dacht eerst ook "leuk dan kan ik mn kindje zien" maar de beelden zijn voor de ouders vaak niet erg duidelijk. Je krijgt geloof ik wel een leuke foto mee aan het eind toch? hoe dan ook ......... de twijfel is nog steeds aanwezig! ;)

Mona

7. IkenKleine

IkenKleine Bekend lid

Mar 23, 2006
    975
    0
    16
    vind het een beetje raar als ze adviseren je partner niet mee te nemen. Stel er is iets, dan is het toch fijn als je partner er bij is. En het gaat hem ook aan, de gezondheid van zijn kindje, dus waarom zou je je partner niet meenemen?
    Daarbij... als je iets te horen krijgt dan onthou je vaak niet altijd even goed wat er precies gezegd is en zit je thuis met allerlei vragen. Als je partner er bij is, dan heeft hij het ook gehoord en kunnen jullie er samen over praten.

8. Niet meer actief

Nou je mag je partner wel meenemen hoor. Maar omdat het echt een medische echo is, vertelde ze er bij mij bij dat je beter gewoon met z'n tweetjes kon komen.

Mijn arts vertelde alles heel duidelijk wat wat was en heeft zelfs nog even voor ons gekeken of het een jongetje of een meisje zou worden, terwijl dat helemaal niet het doel is van die echo. En we kregen 2 fototjes mee van de echo.

Ben blij dat ik het heb gedaan, was wel zenuwachtig hoor.

9. Niet meer actief

Serieus is het zeker, maar nu wordt er toch wel iets heel zwaars van gemaakt hoor. Tuurlijk laat je je man niet thuis. Wat nou afleiding, die echografist doet zijn werk toch wel hoor. En juist met de screening wordt alles duidelijk uitgelegd en is het dus MEESTAL superduidelijk voor de ouders!

Dat met die kinderen ben ik wel mee eens, want het duurt wel eventjes.

10. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    @Loltsje: die huisarts ben ik ook geweest. Hij doet het enorm leuk.

Over wel of geen partner mee: ik zou zeggen: natuurlijk je partner mee! Juist als er iets niet goed is, moet hij/zij erbij zijn toch?

Ik vond de echo erg duidelijk. De arts nam alle tijd en legde ook alles heel goed uit. Bovendien hebben wij van de hele echo een dvd meegekregen en een grote stapel foto's. Bij ons leek het dus meer op een combinatie van een pretecho en een screeningsecho: uitgevoerd door iemand die medisch precies weet waar ie het over heeft maar die ook erg enthousiast is en alles zeer begrijpelijk uitlegt.

Bij de screeningsecho is volgens mij wel veel meer duidelijk dan bij andere testen (zoals bloedonderzoek waarbij je een kansberekening krijgt).

11. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

volgens mij zijn er twee soorten die beiden screeningsecho genoemd worden. voor de ene ga je naar een echoscopist en die duurt een kwartiertje en voor de andere naar een gyneacoloog en deze duurt een half uur tot drie kwartier. ik belde namelijk voor de afspraak en toen wilde ze deze savonds plannen terwijl mijn VK had gezegd dat dit alleen op maandag en donderdag middag kon. dus ik gaf dat aan aan de telefoniste en toen zei okej dat kan dan heb je een medische indicatie voor een screeningsecho. er worden in dit topic twee door elkaar gehaald!

12. arielle

arielle Actief lid

Jun 27, 2006
    355
    0
    0
    Mona,
    ik zou zeker je man niet thuislaten daarvoor is het ook veel te leuk. Je ziet namelijk HEEL duidelijk een compleet klaar kindje. Je kunt zijn tenen tellen en dat is iets wat je als het kan toch samen wil beleven.
    Als er iets is is dat natuurlijk niet leuk, maar er hoeft niet per se iets mis te zijn en dan kun je ook gewoon genieten van de beelden.
    Je kunt ook vragen stellen aan de echoscopist en die laat je dan van alles zien.
    Groetjes arielle

13. Niet meer actief

he hoi

wij hebben de kans niet gekregen om een echo te laten maken met 20 weken. omdat dit net nieuw is dat het vergoed word door de verzekering. alles zat vol.. dus we kregen te horen dat het niet mogelijk was. we hadden ons te laat ingeschreven..

wel is ons gevraagd of wij in begin van de zwangerschap een bloedtest wouden ondergaan ivm down syndroom.. hier voor hebben wij niet gekozen.. want als het wel zo mocht wezen dan zouden we niet aan een abortus denken.

we hebben wel met 20 week een pretecho laten maken.. gewoon voor ons zelf.. de vrouw die dit deed is zelf beroeps echo vrouw.. dus zij is alles wel grondig da gelopen maar zekerheid kon ze ons niet geven..

we hebben met 26 week een 3d echo laten maken en hierdoor zijn wij er achter gekomen dat ons kindje geboren zal worden met een schisis (hazelipje).. toen we dit hadden gezien hebben we in het ziekenhuis nog een echo laten maken. (een soort verlate 20 weken echo) dus uiteindelijk hebben we hem wel gehad.. :)

iedereen moet het voorzich weten maar persoonlijk vind ik het wel heel prettig dat wij dit nou van te voren weten. je kunt er rekening mee houden op een rare manier gezegd.. maar hop dat jullie me begrijpen

14. Esma

Esma Bekend lid

Ik laat het wel doen. Heb 12 januari een afspraak.
    Overigens werd mij geen informatie meegegeven door de vk.
    En mag ik vragen waarom jullie twijfelen?

15. Mona

Mona Bekend lid

Jan 16, 2006
    729
    0
    0
    Eigenlijk kwam de twijfel door dat onze VK er een wat sceptisch over deed. Ze vertelde dat et vaak veel onzekerheden te weeg kan brengen en dat het onderzoek en de beelden van de echo vaak niet duidelijk zijn. Ze kunnen niet alles zien en vaststellen. Vandaar !

Maar ik denk dat we et overigens wel laten doen hoor!

Mona

16. Esma

Esma Bekend lid

Ik vind de hele zwangerschap onzeker. Bij elke steekje of pijntje denk ik: ojee gaat het wel goed daarbinnen.
    En als je goed geinformeerd wordt (zoals je schrijft dat de foto's onduidelijk zijn en dat niet alles vastgesteld kan worden) dan kan je daar rekening mee houden. En ik vind het de deskundigheid van de echoscopist om geen vage uitspraken te doen.

17. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    3,967
    0
    0
    Centraal
    Ik snap eventjes helemaal niets meer van alle testen, ik kom dan ook nog maar net kijken. Maar de verloskundige zei vorige week dat ik naar het ziekenhuis moest bellen voor een afspraak voor een screening. Ik dus bellen, vragen ze naar mijn medische indicatie, die heb ik dus niet. Ik weer verloskundige bellen, kreeg ik een andere, en die begreep ik niet waar ik het over had....begin ik nu dingen te verzinnen? De termijnecho en 20 weken echo doen ze bij de verloskundige.

Share This Page