Scrum @ home (methode om avond- of ochtendritueel met minder gezeur te laten lopen)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Aquilegia, 8 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Hier komt dat woord ook nogal vaak aan bod :p Wist niet dat je het ook thuis kon toepassen, interessant!

2. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Grappig topic.
    Ik ben zelf scrum master op het werk. Alleen heb je bij 'echte scrum' een werkvoorraad (backlog) van producten die af moeten. De product owner bepaald de volgorde. Het team bepaald de hoeveelheid. Je spreekt af wat je de komende periode gaat realiseren. En dagelijks bespreek je kort de voortgang en haalbaarheid. En aan het eind van de periode laat je zien wat je hebt gedaan en evalueer je hoe dat is gegaan. Waarbij je dan meteen gaat kijken hoe je dat de komende periode beter kunt doen.

Wat jullie doen lijkt meer op kanban. Dat is ook een agile methode, maar meer gericht op processen met steeds terugkomende taken.
    Het kaartje ' naar bed gaan' volgt dan op het bord bijvoorbeeld de stappen ' pyama aan, tanden poetsen, verhaaltje lezen, knuffel en kus, licht uit. Dat is elke dag hetzelfde.

Ik las ergens dat iemand scrum had toegepast bij een verhuizing. Dat werkt wel. Dan staat je backlog vol met taken als ' vloer leggen, behangen, sullen inpakken, verhuiswagen regelen , etc. Dan kun je wekelijks bepalen wat je de komende week af wilt hebben, wat er als eerste moet en welke klussen ook later kunnen. Een kaartje wat op het bord komt doorloopt de stappen 'to do, bezig en klaar. En als het klaar is dan komt die klus in principe niet meer terug.

Maar ongeacht hoe je het noemt. Als een bord met kaartjes helpt je proces te verdoezelen, dan moet je dat doen. Het leuke is ook dat je de verantwoordelijkheid meer bij de kinderen legt.

3. Fietwordtmama

Misschien kun je je dochter dan scrum master maken. Dan is zij verantwoordelijk voor het proces. :)

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wat grappig FietWordtMama, ik ben ook scrummaster in mijn team:D Hoeveel zouden er daarvan rondlopen op zp denk je ?😉

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #25 SushiLover123, 9 jan 2017
    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
    Ik ben geen scrum master, maar zou het kunnen zijn. ;)

Alleen een picto-bord maakt natuurlijk nog geen scrum. ;) Dan moet je ook een goed een PBL opzetten, wekelijks een review doen en niet te vergeten een retrospective voor continue verbetering. :D Dat doen ze in het voorbeeld geloof ik wel, alleen een de volgende dag al een review, is wel erg kort...

Het idee is leuk, maar ik weet niet of scrum wel zo goed werkt, privé. Bij scrum baken je een sprint af, bijvoorbeeld een week, je spreekt af wat er in die week moet gebeuren. Maar bij scrum plan je de sprint vol op basis van de capaciteit van het team, op basis van de 'team velocity'. Daarbij wordt er geen rekening gehouden met onvoorziene, ongeplande zaken. Hoe wil je daarmee om gaan? Bijvoorbeeld speelafspraakjes, die op school worden gemaakt? Of een doktersbezoek? Of andere ad hoc zaken? Bij scrum, kun je nieuwe taken op de PBL zetten, om voor de volgende sprint in te plannen. Maar ik zie dat nog niet zo gebeuren bij ons. Sommige dingen moeten gewoon die week. Oh maar wacht... ze doen in het voorbeeld sprints van 1 dag natuurlijk ;)

Oh en een 'dagstart' is geen scrum-term, hè. ;) Het is een dagelijkse scrum, die ook best 's avonds kan plaatsvinden. Lijkt me veel wenselijker. De ochtenden zijn al druk genoeg. :D Als je dan maar de drie scrumvragen beantwoord: Wat heb ik (vandaag) gedaan? Wat ga ik (morgen) doen? Wat zijn mijn belemmeringen? :p

Maareuh... hoe gaan we de producten dan loggen? Als User stories, of gebruiken we Specification by example? :D :D :D

Oh enneuh.... is het bij scrum ook niet zo, dat je niet per definitie personen aan de taken koppelt, omdat je juist een gedeelde commitment hebt? Dus als er staat, dat er tanden gepoetst moeten worden, wie doet het dan? Oja, dan stel je, dat de taak pas Done is, als alle kinderen hun tanden hebben gepoetst. Dat is wel een goede, want dan gaan ze elkaar inderdaad motiveren en helpen. Maar hoe zit het dan met (ik verzin maar wat) de vaatwasser inruimen? Hoe creëer je het gezamenlijke verantwoordelijkheidsgevoel? In het voorbeeld in de link, zag ik alleen taken voor de kinderen... Elk kind zijn/haar eigen taken. Dat is bepaald niet scrum. Dus eigenlijk leuk geprobeerd, maar niet scrum. Misschien is het een andere methodiek...

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oja, en ik overdenk dingen te veel en ga vaak te serieus in op lichtige onderwerpen. :)

7. Fietwordtmama

:D:D:D
    Laten we het een op scrum geïnspireerde opvoedmethode noemen .

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Of gewoon een picto-bord :p

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Uhhh, wij hebben de term product owner niet aan de kinderen meegedeeld, hoor. Ik zou het niet zo noemen.

(scrum term)

Dus: de product owner ben je natuurlijk zelf als ouder(s). Een kind kan niet de belangen van de betrokkenen overzien, dus ook niet vertegenwoordigen.

Wij noemen het geen Scrum, de term product owner is niet gevallen waar de kinderen bij waren.

Het ging trouwens goed vanmorgen. Mijn man was op tijd op school met onze dochter. Zij heeft heel goed en enthousiast meegewerkt. Ik moest zelf werken, dus ik heb de helft gemist.

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het kan me eigenlijk niet schelen hoe het heet :D

Man = ICT'er = blij dat hij bijdraagt aan de opvoeding met een idee.

Ik ben blij dat het beter verloopt 's morgens.

Dochter = blij dat ze het zo goed doet.

Zoon: moet nog wennen, maar heeft wel 2 plaatjes verplaatst: naar de WC gaan en aankleden. Ook blij!

Oh ja, ik las de opmerking: blijft het we leuk? Misschien blijft het niet leuk, maar na 30-40 dagen is het een gewoonte geworden. Alles wat je 40 dagen volhoudt, wordt namelijk een gewoonte namelijk. :D Dan weten de kinderen niet meer beter.

11. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ik vind dit ook wel wat voor dochter. Ze kan behoorlijk donderjagen tijdens avond en ochtendritueel. Zo houdt ze haar aandacht erbij.

Deel Deze Pagina