35 weken en niet zo veel leven voelen.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sannie1981, 23 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Inmiddels al weer 35 weken zwanger. Tot nu toe is ons kindje een rustig kindje,want ik voel hem / haar nauwelijks. De verloskundige weet hiervan. ze gaf aan dat ik gemiddeld elk dagdeel de kleine wel een keer moet voelen. Ik heb niet het idee dat dit is. Inmiddels heb ik al 3x een ctg scan gehad en deze zijn echt elke keer perfect. Ook nog genoeg vruchtwater, kindje ligt al wat ingedaald, kortom eigenlijk gaat het allemaal gewoon goed.
    Maar doordat ik het kindje zo weinig voel, slaat bij mij de onzekerheid toe. De verloskundige gaf aan dat wanneer ik het niet vertrouw ik gewoon moet bellen.
    Zelf heb ik thuis een doptone en vind ik de hartslag enorm snel.
    Ik vind het zelf zo wat om onderhand om de dag een ctg scan aan te vragen.

Zijn er meer die de kleine zo weinig voelen?? En wat doen jullie dan?

Mijn placenta ligt aan de voorkant, dus dat scheelt ook wel. En ook de verloskundige geeft aan dat het een rustig kindje is in de buik. Zij heeft ook al een paar keer proberen te "spelen"met die kleine, maar ook daar reageert ie maar nauwelijks op. Maar zoals ik al zei, elke keer zijn de controles perfect.

Wat moet ik volgens jullie in mijn geval doen???

Liefs Sannie

2. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Als je twijfelt gewoon weer bellen hoor! Het kan natuurlijk gewoon een rustig kindje zijn, maar als jou vk zegt dat je na een dagdeel niet voelen moet bellen, moet je dit gewoon doen.

En je vooral niet bezwaard om voelen! Jij bent verantwoordelijk voor je kleintje en niemand anders(jij bent de enige die 't voelt) en als jij je zorgen maakt is het jou goed recht om voor je uk op te komen!

Succes!!

3. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Als je het niet vertrouwd gewoon bellen! Daar zijn ze voor.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Je mag altijd bellen voor een controle.
    Ik heb bij m'n tweede zwangerschap één keer een ctg gehad omdat ik m'n dochter veel minder voelde. Toen ik de ctg zag, voelde ik me echt gerustgesteld dat ze heel actief was, ook als ik het niet of nauwelijks voelde. Ik had er daarna geen behoefte aan om iedere keer weer langs te komen in het zkh.
    Maar zo lang jij je niet gerust voelt, mag je aan de bel blijven trekken.

5. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Als je twijfelt dan MOET je gewoon bellen, voel je nooit bezwaard. Je kunt beter 100 keer teveel bellen dan één keer te weinig. Bij mijn zoontje voelde ik hem ook minder, de verloskundige gaf aan wacht maar af tot morgen, dat heb ik genegeerd en heb zelf het ziekenhuis gebeld. Ik kon direct langs komen en binnen een uur was mijn zoon gehaald omdat hij zich dus inderdaad helemaal niet meer oké voelde. Jouw eigen gevoel is het allerbelangrijkste!!!

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik begrijp heel goed dat je je bezwaard zou voelen om keer op keer te bellen!! Ik denk dat ik net zo zou zijn... ook al zegt iedereen dat je bij twijfel altijd moet bellen.
    Maar stelt de doptone je niet gerust? Ik denk als ik maar zou horen dat mn kindje het 'doet" dat het dan wel zal gaan met mn ongerustheid...
    Ik voel dit kindje ook minder dan mn eerste. Ook bij mij zit de placenta aan de voorkant. ik voel het kindje alleen onderin. Heb me tot nu toe 1x ongerust gemaakt toe ik dr een avond en ochtend niet heb gevoeld. ik ben toen een stuk gaan lopen en gaan springen haha en ineens was ze er weer haha!

7. Fleuri

Fleuri Fanatiek lid

17 okt 2010
    1.097
    0
    36
    NULL
    NULL
    #7 Fleuri, 23 mei 2011
    Laatst bewerkt: 23 mei 2011
    BELLEN!!

Wil je absoluut niet bang maken, maar een vriendin van mij is vorige maand haar dochtertje verloren. Zij voelde bij 37 weken ook minder leven. Echo bij VK liet geen bijzonderheden zien. Voor de zekerheid 4 dagen achtereen CTG in zkh. Alles was goed. Toch voelde ze minder beweging en op de 4de CTG dag was het foute boel. Hartslag zakte weg. Spoed keizersneede. Levenloos geboren.
    Het bleek te gaan om een foeto-maternale transfusie. Dat houdt in dat de baby zijn of haar bloed terug geeft aan de moeder. Dit is niet waarneembaar via echo of CTG. Dit verschijnsel komt gelukkig niet vaak voor, maar had door een simpele bloedcontrole bij de moeder direct herkend kunnen worden.
    Om dit uit te kunnen sluiten is een buisje bloed afnemen dus het enige wat je extra zou kunnen doen.
    Een tijd geleden werd dit in Nederland nog standaard gedaan aan het einde van de zwangerschap, maar omdat het niet veel voorkomt, wordt dit eenvoudige onderzoek niet meer gedaan ivm kosten....
    Als elke vrouw nou op de hoogte zou worden gesteld van het bestaan van deze test en de keuze zou krijgen om deze bloedtest (op eigen kosten) te laten uitvoeren, dan zouden er misschien heel wat baby's gered kunnen worden.
    In landen om ons heen wordt dit nog wel standaard uitgevoerd.

8. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Bellen hoor! Ik ben 2 weken geleden ook voor ctg geweest ivm minder leven voelen, de gyn zei zelfs dat als de vk me niet door wilde sturen de volgende keer, ik zelf het zh moest bellen.

9. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga straks even bellen naar de verloskundige. De weinig bewegingen maken mij erg onzeker. Het is niet minder al normaal hoor,want het is altrijd al een rustig kindje geweest,maar nu de laatste weken maakt het mij best een beetje bang. Ondanks dat ik vanavond een afspraak heb bij de verloskundige, ga ik om 12 uur met telefonisch spreekuur toch even bellen.
    Ik houd jullie op de hoogte.

Liefs Sannie

10. Fleuri

Fleuri Fanatiek lid

17 okt 2010
    1.097
    0
    36
    NULL
    NULL
    Goed zo!

11. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Zoals iedereen al zegt: BELLEN!

Je moet op je gevoel vertrouwen! Als jij je er niet helemaal fijn bij voelt, dan maar elke dag aan de CTG. Zoals hiervoor ook al iemand zei: Beter 100x teveel dan 1x te weinig.

Ik wil je niet bang maken, absoluut niet, maar bij 38 weken (was al in het ziekenhuis opgenomen ivm hoge bloeddruk) voelde ik de kleine ook bijna niet meer. Ik had hem die dag nog niet bewust gevoeld in ieder geval. Dus ook gelijk om een CTG gevraagd 's avonds en bleek dus inderdaad dat de hartslag steeds onder de 100 dipte, en het dus niet goed ging. Binnen 15 min lag ik in de OK en is Robin met een spoedkeizersnee geboren. Ik had dus een loslatende placenta. Dit komt voor bij 2 op de 1000, dus maak je daar vooral geen zorgen om....
    Maar boodschap van mijn verhaal :) : Bellen!

Edit: Mijn kleintje was ook altijd redelijk rustig, dus ik maakte me ook niet heel snel zorgen, maar ben blij dat ik die avond om een CTG heb gevraagd.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Ja altijd bellen inderdaad.

Ik weet wel van mijn eerste zwangerschap dat ik Isabella ook bijna niet voelde. Zelfs rond de 40 weken niet. Ook de placenta van voor. Maar wel elke dag 1 keer.

Zo anders dan bij de tweede. Die voelde ik zo vaak dat was soms ook niet leuk meer.

Het zal van goed zijn met je baby, maar extra controleren is zeker geen overbodige luxe.

13. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    dag dames, even n update. ik heb vanmorgen gebeld naar de vk en mocht even later langs komen. t hartje was duidelijk te horen.voor eigen gevoel mocht ik weer ctg laten maken en heb dit dus ook laten doen. de ctg was perfect. kreeg ook nog echo etc en alles was echt perfect. de arts zag de kleine op de echo bewegen en ging toen zelf voelen of ze bewegingen voelde. ook zij voelde ze niet. dus ze gaf aan dat ze heel goed begreep dat t weinig leven voelen mij onzeker maakt. om mij gerust te stellen was haar voorstel om tot aan de bevalling elke week twee keer n ctg te laten maken. puur om die onzekerheid beetje weg te kunnen nemen. want alles is gewoon goed. een ctg om in te lijsten zei ze. ben blij dat ik gebeld heb en dat ik nu elke week twee keer terecht kan.verder blijf ik gewoon bij de vk onder controle,aangezien alles goed is.
    dames bedankt voor jullie reacties en medeleven en tips.
    liefs sannie

14. Fleuri

Fleuri Fanatiek lid

17 okt 2010
    1.097
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wat fijn dat alles er goed uit ziet.
    Super dat je de extra controle krijgt. Dat zal vast meer rust geven.
    Succes met de laatste weekjes!

Deel Deze Pagina