listeriabacterie en groente

Discussie in 'Gezondheid' gestart door karin29, 27 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. karin29

karin29 Bekend lid

29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hallo Dames,

Vind het erg lekker om zo nu en dan een tomaatje (ongebakken dan wel), komkommer en bijv rauwkost te eten.
    Dit is de rauw en kan listeria bevatten. Hoe groot is die kans volgens jullie dat je er ziek van wordt omdat het niet gebakken is? en word ik er dan ook ziek van of alleen de baby? Zo ja hoe merk je dat dan? Ik ben bang dat de baby ziek word en ik er niets van merk dus niets kan doen.
    Groetjes Karin

2. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Listeria is alleen schadelijk in grote aantallen. Veel voedingsmiddelen bevatten listeria, maar zo weinig dat het niet schadelijk is.

Je moet uitkijken met dingen die langer houdbaar zijn en die al bereid zijn. Zoals rauwkostsalades.

Naar mijn weten kan komkommer en tomaten geen kwaad, want tegen de tijd dat listeria zich in schadelijke aantallen heeft ontwikkeld, is je komkommer en tomaat verschrompeld.

Je moet het wel goed wassen ivm toxoplasmose.

Ik eet regelmatig een lekker broodje met kaas en tomaat en volgens mij kan het geen kwaad.

3. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ook van de listeria moet je goed wassen. De bacterie kan op (en dus niet in) de rauwe groente zitten. Goed onder de kraan en dan lekker happen.

4. karin29

karin29 Bekend lid

29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hoi Dames,

Thanx voor jullie berichten.
    Groetjes Karin

5. Niet meer actief

Weten jullie misschien het volgende:

Ik heb toen ik 3w5d zwanger was in een restaurant sla gegeten die niet goed gewassen was.
    Er zat allemaal fijn zand aan.

We waren met een groep en ik durfde er niets van te zeggen. Later zei ik het tegen mijn moeder en die durfde er ook niets van te zeggen op dat moment.

Kan dit kwaad voor ons kindje?

6. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    @Janne: Als de listeria bacterie er in heeft gezeten had je de volgende dag een flinke diarree aanval gehad. Als hij er niet op zat, kan het geen kwaad. De volgende keer gewoon je mond open trekken hoor, het gaat wel om je kleintje. Bovendien betaal je als je uit eten gaat altijd grof geld voor het blaadje sla op je bord.

7. Niet meer actief

Ja je hebt gelijk Daphne. Maar ik ben dan zo'n muts he.

En diarree heb ik niet gehad.

Kan er dan toch ook nog iets van toxoplasmose inzitten of dat kan niet?

8. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Van toxoplasmose wordt je ook ziek. Als je niet ziek bent geweest zou ik me niet druk maken.

9. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Karin, ik vraag me af of jij je niet overfixeert op wat je wel of niet kunt eten. Ik zie regelmatig topics van je met onderwerpen over het wel of niet kunnen eten van bepaalde dingen. Er bestaan goede lijsten over wat je nu wel of niet mag. Je mag echt heel veel wel eten hoor. Misschien kun je eens zo'n lijst zoeken op internet of vragen bij je vk?

Pim

10. Niet meer actief

Dank je Daphne. Stelt me ergens toch wel gerust.
    Ik ben niet ziek geworden!

11. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    @Daphne82:
    Eeh, echt waar?
    En als je diarree hebt gehad, is het dan klaar met die bacterie, is die dan uit je lijf? Weet je dat toevallig of kan ik maar beter de verloskundige alsnog even bellen? Ik heb nl afgelopen zaterdag op in een restaurant sla en lauwe vis (het was het enige eetbare bij het diner) gegeten en had zondag heel heftig last van diarree...

Edit: heb de verloskundigepraktijk gebeld, ze bellen me straks terug.

12. Niet meer actief

Ik heb even op mijn FF gekeken en ik heb de dag erna wel diarree gehad. Maar dat heb ik eigenlijk heel mijn begin van mijn zwangerschap gehad.

Op dag 3w2d begon het. Op 3w4d at ik de sla.
    En daarna heb ik ik denk een week of 2 diarree gehouden.

Ik denk dat ik me dan toch geen zorgen hoeft te maken?
    En wat kan ik er anders nog aan doen?
    Zijn er medicijnen voor?

13. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    Janne, bel anders ook even naar je verloskundige, als je je zorgen maakt.

14. Niet meer actief

Ik moet maandag weer naar de gyn. Ik loop nog niet bij de vk.
    Maar ik zal het maandag even vragen.

15. Niet meer actief

Ik zie nu pas je antwoord: ben benieuwd wat ze zeggen.
    Laat je het hier nog even weten?

16. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    Zal ik doen, janne. Ook omdat de vrouw die mij zei dat ze me terug belt, niet op haar lijst had staan dat (ongewassen) sla de listeria bacterie kan bevatten. En dat wordt bevestigd door het voedingscentrum:

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/zwangerschap+en+kinderen/zwangerschap/niet+doen_+oppassen+met/
    en
    http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/voedselveiligheid/bacteri%C3%ABn+virussen/listeria/

Dus sla zou geen probleem moeten zijn, als dit klopt. Het was haar wel duidelijk dat ik iets verkeerds gegeten heb.

Hoe dan ook: het antwoord wat ik krijg, is mogelijk ook op jou van toepassing dus ik laat het je zeker weten. :)

17. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    Ok, de listeria bacterie oplopen via sla is niet 100% onmogelijk maar wel uitermate onwaarschijnlijk. Listeria schijn je toch vooral op te lopen door rauwe vlees en vis, en rauwmelke kazen. Ook toxoplasmose, wat dan wel eventueel opgelopen kan worden door sla, is behoorlijk onwaarschijnlijk. Ze waarschuwen er wel voor, puur om risico's op infecties zo klein mogelijk te maken, maar in de praktijk komt het maar hoogstzelden voor.

Ik mag mijn bloed laten onderzoeken op toxoplasmose, en dat zal dan herhaald worden gedurende de zwangerschap omdat je ooit al een in aanraking geweest kunt zijn met die bacterie en het daarom in je bloed kan tonen. Bij herhaaldelijk testen kunnen ze zien of het gehalte groeit (en dan zou er een actieve infectie zijn) of gelijk blijft (en dan heb je het ooit al eens gehad). Helaas kunnen ze zowel listeria als toxoplasmose niet opsporen via een echo (zou fijn zijn geweest) Maar de strekking van het verhaal van de verloskundige was toch vooral: de kans erop is maar zo klein, maak je niet druk.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, janne. Mij heeft het iig gerust gesteld.

18. Niet meer actief

He bedankt Marie Lize. Zal toch eens aan de gyn vragen of ze me er dan op wilt prikken.
    Maar ik denk niet dat ze dat doet.

Dus vraag ik het over een paar weken ook aan de vk.

19. karin29

karin29 Bekend lid

29 mei 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hallo dames,

Ja weet dat ik veel vragen stel over het feit of je wel of niet iets mag hebben. Sorry daarvoor maar het stelt me wel gerust als ik antwoorden krijg via dit forum.
    Heb mezelf weer een nieuwe vraag gesteld namelijk of het oke is om olijven (vers van alberthein) in olijfolie met wat kruiden te eten.
    Groetjes Karin

20. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    waarom denk je dat je die niet mag?

Deel Deze Pagina