Tips gevraagd: pup zindelijk maken.

Discussie in 'De lounge' gestart door Minyaweth, 2 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hallo meiden,

Sinds een weekje zijn wij de trotse eigenaar van een pup genaamd Jochem :)
    Nu zijn wij natuurlijk druk bezig om hem zindelijk te maken, en ik vroeg mij af of er hier dames zijn die tips en adviezen voor mij hebben?
    Zodra hij wakker wordt ga ik meteen met hem naar buiten en moedig hem aan om daar zijn behoeftes te doen. Ook bestraf ik hem als hij poept of plast in de woonkamer door hem te laten blijken dat ik dat niet goed vindt. Ga ook dan met hem naar buiten en moedig hem weer aan om het daar te doen (met beloning)

Iemand nog meer tips en ideeën?

Alvast bedankt :)

2. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    ik had een krant liggen bij de deur en zette mijn hond steeds op de krant en op een gegeven moment zette ik haar buiten, dat heeft goed geholpen.
    heel veel plezier met de pup, wat voor hond is het?

3. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij hebben onze hond nooit afgestraft toen ze als klein pupje (7 wkn) een plas in huis deed. Ze weet immers niet beter nog. Later kun je dit wel gaan zodra ze weet dat ze het niet mag doen in huis.

Zodra ze wakker zijn inderdaad gelijk naar buiten, dat doe je goed. Ook na spelen of als hij erg druk is geweest ook gelijk naar buiten toe. Als hij netjes een plasje buiten heeft gedaan dan is het natuurlijk de braafste hond van de hele wereld en prijs je em de hemel in!

Meestal gaat zindelijk worden redelijk vanzelf als je het zo doet. Veel honden willen hun eigen ruimte ook liever helemaal niet vies maken.

Wat voor hondje is het?

4. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Idd kranten belonen (dehemel in prijzen)
    Maar niet straffen als ze per ongeluk wat in huis heeft gedaan

5. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Inderdaad niet straffen als de hond iets binnen doet, maar proberen te negeren. En ook niet met allemaal bombarie gaan opruimen, maar zo doen dat de hond het niet ziet. Anders heb je kans dat dat feest met de mop en dweil alleen maar leuk gevonden wordt. "Al die heisa om een plasje/poepje... dat doen we nog een keer".
    Sommigen mensen maken hun hond zindelijk met een krant bij de deur, schijnt een goede methode te zijn. Wij hebben dat niet gedaan. Gewoon na het slapen en spelen of als ei begint te 'draaien' meteen optillen en naar buiten en heel uitbundig belonen als ie het goed doet.

6. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Niet straffen idd. Opruimen zonder te mopperen en het liefst als de hond het niet ziet.

Na het eten,spelen, slapen gelijk naar buiten. Goed op zijn lichaamstaal letten en vooral heel veel geduld hebben.

7. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Bedankt voor het meedenken! Een krant bij de deur kan ik inderdaad ook gaan doen!
    Inmiddels is de pup al 3 maanden oud. Het is een malthezer en een heerlijk ding :)

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Niet straffen!
    Gewoon doen alsof er niks aan de hand is als hij iets in huis doet en het opruimen zonder aandacht te geven. (negatieve aandacht is ook aandacht).

Ik heb bij onze hond stukken worst en kaas meegenomen naar buiten en elke keer als ze buiten iets deed kreeg ze wat lekker. Ik maakte er ook een feestje van (stond compleet voor gek).
    Later kreeg ze alleen iets lekker als ze het op het gras deed.
    Ik zei ook altijd "plasje doen" als ze iets deed. Voordeel is dat ze het nu op commando doet. Heel fijn als je haast hebt!

Trek er gerust tot een maand of 3 voor uit hoor, ook daarna kunnen ongelukjes nog voorkomen!

9. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Wij hadden toen ons hondje een pup was een grote vierkante lage bak getimmerd van hout waar hij zelf in en uit kon, en dit bedekken met kranten en zaagsel, en s'nachts bij in het hok zetten of op de plek waar hij s'nachts verblijfd.
    Kan hij in ieder geval daar z'n behoefte doen, werkte prima.
    Na verloop van tijd vind je er niks meer en kan de bak weg.

10. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    weet niet of je veel tijd hebt. Maar ik heb mijn hond toen zindelijk gekregen door elk uur met hem naar buiten te gaan.

Snachts elke 2 uur.

Hij was binnen 2 dagen zindelijk :D ( slimme hond he ;) )

11. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    s'Nachts eruit heb ik nooit gedaan. Als ze daar eenmaal aan gewend zijn blijven ze 's nachts janken.

Bij ongelukjes direct de hond naar buiten, en dan pas opruimen. Nooit bestraffen, want een pup weet niet meer wat hij 10 sec. geleden heeft gedaan.
    In het begin elk uur naar buiten, liefst gewoon achter het huis, en nog niet te vaak mee wandelen.

En heel veel belonen natuurlijk!

12. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    nee hoor. Mijn hond wilde er later nooit snachts eruit. Toen ie eenmaal goed zindelijk was, sliep ie gewoon de hele nacht door :)

13. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Nou dan heb je mazzel. Een kennis had een berner senner. Die joelde om het uur, 6 maanden lang :(

Wij hadden onze pup in de bench (nu nog trouwens) maar zo klein gemaakt dat zij er net in kon liggen. Dan plassen of poepen ze 's nacht ook niet omdat ze hun eigen plek niet willen bevuilen.

Ow en ook geen water meer in de bak doen vanaf 19.00 uur.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Onze hond wilde er 's nachts ook nooit uit, terwijl wij in het begin, de eerste 3 weken ofzo er 's ochtends heel vroeg wel even mee uitgingen en 's avonds erg laat. Gewoon veel uitlaten en inderdaad op de lichaamstaal en het gedrag van je hondje letten, binnen de kortste keren laten ze je weten wanneer ze moeten (onrustig worden, rondje draaien, naar de deur toe lopen etc.).
    Dat met die krant hebben we nooit gedaan, zie het nut er niet zo van in eerlijk gezegd.
    Verder zei ik alleen 'nee' als ze ging plassen en tilde haar gelijk op. Van nature stoppen ze dan automatisch met plassen. Vervolgens zette ik haar buiten neer en als ze weer ging plassen prees ik haar de hemel in. En gelijk 'jaaaah, plassen' heel blij erbij zeggen. Later hoef je dan alleen 'plassen' te zeggen en ze doen het op commando. Heel handig als je ergens met je hond bent en weinig tijd hebt of ze niet overal zomaar mogen gaan zitten.
    Inderdaad niet bestraffen of met zijn neus er doorheen halen (wat je nog wel eens hoort). Eigenlijk hetzelfde als met een kind ;) . Succes!

15. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier ging het zindelijk maken erg goed. heeft er denk ook mee te maken dat we hem de eerste week van de zomervakantie kregen en dus 4 weken 24 uur per dag de tijd hadden om bezig met hem te zijn.

Als hij geplast of gespeeld had gingen we met hem naar het grasveldje.. stond daar dus soms ieder half uur en 1 of 2x per nacht.
    Hij had dus al snel door dat hij in het gras moest plassen.

je kan er ook voor kiezen om hem achter in de tuin te laten,maar ik vond het toch prettiger ( zeker voor langer termijn ) om hem gelijk het grasveld aan te leren.

Succes en veel plezier !

16. Butterfly1

Butterfly1 Niet meer actief

Toen wij onze hond kregen zijn we er ook niet snachts uit gegaan. Alleen als hij heel erg begon te piepen (want dat deed hij anders nooit ideaal hoor als je hond het aangeeft). Verder lieten we hem uit na het eten na het drinken na het spelen en na het slapen. En als het een keer fout ging deden we hem in de gang en ruimde het op. Verder inderdaad veel belonen buiten.

Succes!

17. Mupkuh

Mupkuh VIP lid

10 okt 2007
    6.442
    0
    0
    Mama
    Brabant
    Een hond kun je alleen straffen op het moment dat je het hem ziet doen binnen. Anders heeft het gewoon geen nut meer. Verder kun je hem gewoon zoveel mogelijk buiten zetten na een slaapje, spelen of het eten. In het begin gewoon ieder half uur. Daarna zal hij vanzelf aan gaan geven als hij moet. In het begin kunnen sommige pups het nog niet vol houden heel de nacht en moet hij buiten even zijn behoefte doen.

18. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Dit is DE manier volgens kenners en de boekjes.
    Bij onze hond werkte dat perfect, omdat hij zn nestje schoon wilde houden begon hij te piepen en dan lieten wij hem uit. Na verloop van tijd begint t piepen steeds later totdat t over is.
    Overdag gewoon heel veel naar buiten en zeker na elk slaapje, eten, spelen etc. Ook en krantje neerleggen voor als je eens niet ziet dat je hondje iets wil doen.
    Maak alleen niet de fout om hem in de tuin te zetten ipv ff wandelen.
    Dit is natuurlijk lekker makkelijk als je zo vaak naar buiten moet. Maar de hond leert zo dat ie in de tuin mag kakken.
    Het heeft ons heel veel werk gekost om hem dat af te leren, voor 98% dan, want soms doet ie t nog :(

Ik vind wel dat de ene hond van nuture langer zijn plas op kan houden dan n ander, dar moet je gewoon geluk mee hebben.
    Onze vorige kon t niet zo heel lang (haalde net de nacht) en die van nu kan t zo 10 uur ophouden

19. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Bedankt voor alle tips en adviezen! Ik ga er zeker gebruik van maken :)

20. lara1982

lara1982 Actief lid

16 nov 2007
    361
    0
    0
    Ik ben dierenartsassistente, maar je doet het op zich al heel goed hoor!
    Alleen precies wat mupkuh al zei straffen kan alleen als je het ziet anders weet de pup echt niet waarvoor je hem straft.
    Vooral het belonen wat je al doet als de pup buiten iets doet is helemaal goed! Verder eigenlijk geen tips gewoon zo doorgaan!
    Uiteindelijk komt het goed ;)

Deel Deze Pagina