Anderhalf jaar geleden heb ik bij een officiele dealer mijn nieuwe tweedehands auto gekocht. Destijds leek er niets mee aan de hand te zijn, maar afgelopen week zagen we roest verschijnen langs de rand van de kofferbakdeksel. Er zit op die plek afgebladderde lak. Een schade expert heeft gekeken en geconstateerd dat er met de auto een aanrijding moet zijn geweest, waardoor de bumper licht verbogen is. Die bumper maakt contact met dat randje als je de kofferbak dicht gooit. En daardoor laat de lak dus los. Ik heb geen aanrijding gehad, dus dat moet de vorige eigenaar zijn geweest. De verzekering geeft daarom niet thuis en roest an sich is niet gedekt. De garantie die ik op de auto kreeg (1 jaar) is verlopen. Overigens zeggen de garantievoorwaarden dat carosserie niet onder de garantie valt. De auto is 4 jaar oud. Is er iemand die weet of ik de dealer hierop kan aanspreken?
Ik denk het niet. Misschien weten zij niet dat de schade er is geweest en weten ze het wel dan valt het lastig te bewijzen dat jullie het niet gedaan hebben en het er zat toen je hem kocht. Want als jullie het niet gezien hebben tijdens de koop, dan zij wellicht ook niet. Is de schade overigens wel goed gemaakt? Denk aan het ijzerwerk achter de bumper. Als dit niet het geval is en je zelf een aanrijding krijgt kan het best gevaarlijk zijn.
Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Als er iemand tegen je auto heeft gezeten en geen briefje heeft achtergelaten..... (misschien ook wel omdat er geen zichtbare schade was)
Helaas maakt dat voor de verzekering niet uit. De schade had gemeld moeten zijn toen hij is gemaakt. Ook al was dat zo'n geval als je nu schetst. Ook als ik bijvoorbeeld tegen een paaltje was gereden. Maar nu er al roest is, kan ik niet aannemelijk maken dat ik gisteren tegen een paaltje ben gereden.
Ik zou t voorleggen aan de dealer. Ik vrees dat je nergens recht op hebt maar het zou wel zo netjes zijn als ze je tegemoet komen.
Wordt erg lastig. De verkoper heeft meldingsplicht, maar jij als koper hebt ook een onderzoeksplicht voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst. Grote kans dat de dealer zegt hier niets van af te weten en dan heb jij helaas geen poot om op te staan. Maar even een gesprek met de dealer kan natuurlijk geen kwaad, je kunt het immers altijd proberen en een beetje een redelijke dealer komt je wellicht toch iets tegemoet?
Denk dat je pech heb meid. Je had een jaar "garantie" en die is om dus als je naar de dealer gaat dan zegt ie heel vriendelijk "sorry mevrouw, hier kunnen wij niets meer mee"
dat soort dingen kun je als autodealer ook niet zien op het moment dat de lak er gewoon nog netjes op zit. neem aan dat dit ook het geval was anders was het jou ook al eerder opgevallen en had hij het bij aankoop moeten melden. kan ook zijn dat autodealer het wel wist maar de lak zelf heeft bijgewerkt voor verkoop dan is hij natuurlijk wel fout bezig. al komt het ook wel zonder duidelijke oorzaak voor dat lak loslaat bij de achterklep. in beide gevallen kun je er nu niks meer mee. autodealer gaat nooit toegeven als hij het al wist. daarbij kan niemand met zekerheid zeggen dat er misschien niet iemand tegen aan gereden is. net zoals hun en verzekering kan zeggen dat je misschien zelf ergens tegen aan gezeten hebt. dus helaas is er in dit geval niemand die je kan helpen daarmee en draai je zelf voor de problemen op. mijn oom is autodealer en onze auto zag er heel mooi en netjes uit maar hoe langer we hem hadden hoe meer ons op ging vallen aan de voorkant van de auto die niet helemaal recht is. bumper past niet goed en komt naar voren. zij panelen die niet mooi aansluiten, net zoals de motorkap. mijn oom wist niets van een eventueel ongeluk en het was hem echt nog niet opgevallen terwijl hij zijn auto's toch heel goed nakijkt altijd en de prijs daar dan ook op aanpast en het duidelijk vermeld aan klanten voor ze over gaan tot aankoop. mijn oom zou ons nooit die auto verkocht hebben als een prima auto als hij dit wist en het valt ook echt niet op. wij kwamen er achter doordat de koplamp begon te hangen en de ophangbeugel die geplakt was het niet meer hield. en toen begon ook onze bumper iets naar voren te komen. dan ga je pas verder kijken. dus nee mijn oom valt niks te verwijten maar hij lost het dan gelukkig wel netjes op. als we budget hebben voor een nieuwe auto mogen we hem inruilen voor aan ander. krijgen er wel wat minder voor maar dat komt omdat nu ook de achterkant in elkaar zit door een politiebusje die het leuk vond op onze stilstaande auto in te rijden. gelukkig gaan we er met het verzekeringsgeld zelfs op vooruit.