Secret Story

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door tamtam78, 19 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Ik zei toch iedereen heeft goede en mindere goede kanten en daar moeten ze aan werken.. Maar weet je hoeveel mensen er behoorlijk dominant zijn, veel... Je kan er aan werken, maar het zit ook in je karakter.

2. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    [FONT=&quot]Het lastige van hoogbegaafdheid en HIQ[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Hoogbegaafdheid [/FONT]
    [FONT=&quot]Je bent breed georiënteerd en vindt bijna alles interessant. Je richt je meer op de inhoud dan op de vorm. Je denkt, analyseert en schakelt snel, bent een kei in het vinden van oplossingen en het leggen van niet voor de hand liggende relaties. Je denkt op meerdere niveaus tegelijk, chaotisch bijna, en gaat soms zo snel dat je jezelf niet kunt bijhouden. Je hebt genoeg aan een half woord en het kleinste gebaar.[/FONT]
    [FONT=&quot]Dit is zo'n beetje het standaardbeeld van een zeer intelligent, een hoogbegaafd persoon. Het klopt meestal ook, alleen is dit niet alles. Want hoogbegaafd zijn heeft een keerzijde.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]De keerzijde van zeer begaafd zijn of een hoog IQ hebben, is dat dat voor anderen niet geldt en jij dus afsteekt bij die anderen. Dit anders-zijn is lastig in contacten en ontmoetingen, ook al is niemand op zoek naar problemen.[/FONT]
    [FONT=&quot]Je kunt het vergelijken met bloedmooi zijn tussen anderen die dat niet zijn of zwart zijn in een blanke wereld. Of zwakbegaafd tussen normaal begaafd. Of vrouw tussen allemaal mannen of niet-sporter tussen allemaal sporters. Je bent anders en steekt dus af.[/FONT]
    [FONT=&quot]In iets écht anders dan anderen zijn, roept spanning op en stelt hoge eisen aan hoe je omgaat met dit anders-zijn en de anderen. Dit geldt natuurlijk ook voor die anderen maar omdat die met meer zijn dan jij voelen ze, uiteindelijk, minder behoefte zich aan jou aan te passen. Nee, het is jouw probleem, niet het hunne. Jij moet het maar oplossen. Wat dat betreft zou je net zo goed in een rolstoel kunnen zitten.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Problemen die je tegenkomt[/FONT]
    [FONT=&quot]Vaak vinden HIQ-ers en hoog- en zeer begaafde personen al op vroege leeftijd weinig aansluiting bij leeftijdsgenoten. Ze laten zich in de rol van eenling dwingen of trekken zich in die rol terug. Die twee tendenzen versterken elkaar ook: het gevoel van er-niet-bijhoren roept terugtrekgedrag op, welk gedrag weer het gevoel oproept dat je er niet bij hoort, en zo maar door. Van de weeromstuit gaan veel hoogbegaafden de rest van hun leven als eenling verder, op hun hoede voor en lichtelijk wantrouwend naar de anderen. [/FONT]
    [FONT=&quot]Een probleem waar zeer begaafde personen dikwijls tegenaan lopen en wat dit terugtrek- en er-niet-bijhoren-gedrag versterkt is dat hoogbegaafden, HIQ-ers, omdat ze zo sterk zijn op dat éne vlak, hun leven bij voorkeur op dat vlak bepalen - je bent ergens goed in, nietwaar? - en van de weeromstuit hun andere capaciteiten verwaarlozen of zelfs wantrouwen (wat heb je aan pijn? niets toch). Hoogbegaafden zijn dikwijls heel beroerd in het omgaan met en waarnemen van hun eigen en andermans emoties.[/FONT]
    [FONT=&quot]Deze emotionele krukkigheid - een empatisch vermogen dat hoogbegaafden onvoldoende ontwikkelen danwel emoties die ze onvoldoende kunnen verwoorden - is op zich ook weer moeilijk bij het aangaan van bindingen en het jezelf hechten, en het ontwikkelen van een volwassen en gebalanceerd zelfbeeld. Het maakt het je lastig om relaties aan te gaan en te onderhouden én een (zin)vol leven te leiden omdat je, uiteindelijk, niet goed meer weet wat je wilt en maar in kringetjes blijft ronddraaien.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Van je problemen afkomen[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot]Hoogbegaafden en HIQ-ers met psychische problemen die gerelateerd zijn aan wat ik hierboven beschrijf, komen daar dikwijls maar moeilijk van af. Vaak is er een grote halstarrigheid in het koste wat kost vasthouden aan de eigen overlevingsstrategie, het wegblijven van het emotionele en pijnlijke, en het ontkennen van het eigen aandeel in het probleem. Totdat het niet meer gaat. [/FONT]
    [FONT=&quot]- Zeker de hoog-intelligenten onder de hoogbegaafden, degenen die op logisch, analytisch en wiskundig gebied sterren zijn en onderontwikkeld zijn gebleven op het emotionele vlak hebben het in deze moeilijk. Regelmatig worden ze als autistisch gezien; als gestoorden die eigenlijk thuishoren in een wildpark en beter zouden doen pillen te slikken. -[/FONT]
    [FONT=&quot]Deze halstarrigheid is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het aangaan van een binding met een therapeut (en natuurlijk zijn er ook genoeg therapeuten die niet goed weten om te gaan met hoogbegaafden), wat toch wel enigszins nodig is wil je met hulp van een therapeut kunnen veranderen. [/FONT]
    [FONT=&quot]Praktijk IDEE[/FONT]
    [FONT=&quot]Onder mijn - Peter Spelbos - cliënten tel ik vele begaafden, hoogbegaafden en hoog-intelligente personen. Velen van hen liepen eerder stuk bij andere therapeuten en/of instituties. [/FONT]
    [FONT=&quot]Meestal is het werken met HIQ-ers / hoogbegaafden plezierig werken voor mij (ik ben lid van Mensa Nederland) en voor degene die tegenover me zit. Soms is het zwaar wegens de besliste gehechtheid van de ander aan het logische en rationele, en het haast achterdochtige en angstige afwijzende wegen van alles wat op hem of haar af komt. Toch, voor bijna allemaal is het een vorm van thuiskomen. [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Meer weten over hoogebegaafdheid en HIQ?[/FONT]
    [FONT=&quot]Kijk dan op www.hoogbegaafd-hiq.nl, ook een site van IDEE. Extra informatie, extra artikelen.[/FONT]

3. mellepel25

mellepel25 Actief lid

30 apr 2010
    398
    1
    18
    Nou qua aansluiting heeft ze volgens mij niet zo n problemen..als ik haar hyves bekijk..ze staat met genoeg mensen op de foto...voornamelijk stapfoto s! Wij zijn hier nog gredelijk netjes, maar ga maar eens op fora's zoals fok kijken..dan zie je echt wel dingen voorbij komen die minder netjes zijn. Daar hebben ze ook al haar "natuurfilmpjes" neergezet! Dat vind ik gewoon nog het meest domme van haar...dat ze daar ligt te "konijnen" terwijl die filmpjes voor de rest van haar leven op internet rondcirculeren. Ze heeft zelfs tegen een camera aangespuugd! Nou sorry hoor, maar dat is tokkiegedrag, geen hoog iqgedrag!

4. mellepel25

mellepel25 Actief lid

30 apr 2010
    398
    1
    18
    O ja...wat vinden jullie van de missie van Laura? Dat ze Karim de aandacht moet geven die ze normaal aan Alex geeft. Ik vind het echt niet kunnen dat ze met de gevoelens van Karim gaan spelen. Ze hebben zelfs het filmpje laten zien waarin hij aan Gerard toegaf gevoelens te hebben voor Laura. Wat ze dan niet laten zien is dat hij het Alex gunt!

Ook ben ik benieuwd hoe het nu tussen joanna en Phillip gaat verlopen. Ze verdient in ieder geval beter dan die Dennis. Constant was ze bang voor de consequenties als mensen in het huis suggereerde dat Philip verliefd op haar was. Nou dan is je relatie mijn inziens niet helemaal gezond.

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Sorry ik vind Mo ook 3x niks.. Sex voor tig camera's heeft niks met de nadelen hoogbegaafdheid te maken hoor.. De rest kan niet slapen doordat zij liggen te konijnen (thanks Mellepel die houden we erin:D).. Als ze haar hoge iq nou eens omzet in gezond verstand.........

6. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Karim en Philip genomineerd.. Ik hoop dat Philip blijft..

7. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik vind ze alletwee leuk, dus jammer.... Ik had liever Mike genomineerd gezien. Brr, dat vind ik een gladjakker.

8. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Precies wat ik zei!! Maar vind Philip wel leuker dan Karim...

9. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Ja, ik zie ook liever Maik weggaan, dan één van die twee, mja.. Zij kiezen daar en dan alsnog hoop ik dat Philip blijft..

En man die over zn gevoelens praat *smelt* die zie je niet vaak... hahahaha

10. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij kijken het ook altijd en ook wel is opde 24 uur kanaal.
    philip mag er wel uit die vind ik enge ogen hebben.
    maik mag er ook wel uit en die jankerd van een monique eigenlijk ook wel.

11. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    van mij mocht maik gaan..

12. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Voor zover ik heb begrepen, maar dat is altijd maar de vraag bij secret story, is alex genomineerd. Word vanavond pas bekend gemaakt. Komt doordat Laura haar missie met karim niet heeft gedaan.

Beterrrrrrrrr dan is het hopelijk bye bye Alex en kunnen karim en philip lekker blijven!

13. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Dat is zo lullig, maar kunnen ze dat nog wel maken. Iedereen heeft al op de andere twee kunnen stemmen..

14. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Naar mijn idee bepaald net 5 wie er blijft of niet. Maar hoe dat met de stemmen gaat, geen idee..

15. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Hoe kom je daarbij?

16. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Huh? Dus omdat Laura de missie met Karim niet doet wordt Alex genomineerd? Beetje krom als dat zo is.. Daar kan Alex toch niks aan doen? zouden ze eigenlijk Laura moeten nomineren..

17. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    ja indd dan vind ik ook da tlaura de sactie moet krijgen !

18. Arual

Arual Fanatiek lid

22 mrt 2011
    1.178
    1
    38
    Nederland
    Je moest een op FOK lezen wat er allemaal gezegd wordt over de nominatie van Alex.
    Er is zelfs onderzoek gedaan of dit wettelijk wel mag, en het mag niet. Probleem voor Net5 dan..

19. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Waarbij? Dat net5 bepaald?? Nou dat is toch wel erg duidelijk vind ik, maar oke..

20. flowertje

flowertje VIP lid

8 jun 2007
    10.165
    0
    0
    Zwaag
    wat voegt heel alex toe?? niks vind ik
    laura doet geen reed meer..

moniek vind ik ook blegh

alle geheimen zijn er bijna uit wordt tijd dat het stopt hahahahahhaah

Deel Deze Pagina