Security poortjes/scanner/straling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Selcan, 7 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Afgelopen weken is het steeds meer zichtbaar geworden dat ik zwanger ben. Nu ben ik op vakantie en in de buurt hier is een groot winkelcentrum met op het begin veiligheidspoortjes waar je doorheen moet lopen, net als op een vliegveld.

Ik ben al 2 x eerder naar dit winkelcentrum geweest afgelopen weken en ben dus al 2 x door de poortjes gegaan. Ik was me van geen kwaad bewust, tot ik gisteren 3x dus door een bewaker werd aangesproken toen ik door de poortjes liep. "Mevrouw bent u zwanger?" Ja. "U mag voortaan door de normale ingang zonder straling." Oh oke...

Ik heb nooit stil gestaan bij de straling die van de poortjes af komt... Ik ben nu 17 weken zwanger, heeft dit nu nog enige risico, wat zijn de risicos? Op internet kan ik niet duidelijk iets vinden... Ik voel me wel erg ongeïnformeerd, als ik dit had geweten was ik nooit door de poortjes gelopen!

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.919
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Kan me niet voorstellen dat dit schadelijk is.
    Dat zou betekenen dat een zwangere bijna geen winkel meer in kan gaan (zelfs niet de prenatal).

Ik ben zelfs door douane poortjes op het vliegveld geweest toen ik 6 wkn zwanger was. Ukkie loopt tot op heden nog mooi op schema hoor.

3. Twirler

Twirler Bekend lid

19 jan 2015
    757
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik geloof niet dat dat kwaad kan hoor!! Neem toch aan dat zwangere vrouwen op het vliegveld ook gewoon erdoor moeten. Anders zouden die zo alles mee kunnen smokkelen. En in winkels staan toch ook overal zulke poortjes..

4. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Op luchthavens moet je er gewoon doorheen, ik moest zelfs de bodyscan in met 20 weken. Mij is altijd verteld dat het geen kwaad kan maar als je eromheen mag, gewoon lekker doen, hoe minder hoe beter!!

5. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Deze poortjes zijn niet te vergelijken met poortjes in winkels. Die scannen enkel de oppervlakte en gaan niet door het lichaam. Het soort poortje waar ik het over heb is inderdaad zoals op het vliegveld, die straling gaat dwars door het lichaam heen om zo drug etc. te scannen.

6. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Echt? Vorige keer dat we naar Turkije gingen ook door de bodyscan, maar zwangere vrouwen moesten apart door een vrouw gefouilleerd worden omdat ze er niet doorheen mochten...
    Maar dan bedoel ik die grote scans waar je in moet staan met handen tegen de muur en dan gaat er zo'n scan om je heen draaien. Soort glazen bol...??? Lastig te beschrijven :D

7. JustMe88

JustMe88 Lid

14 mrt 2015
    54
    1
    8
    NULL
    NULL
    Volgens mij is straling altijd wel schadelijk.. Als je een enkele keer door een poortje loopt zal het niet gek veel uitmaken. Als je zwanger dagelijks door zo'n poortje moet denk ik wel.
    Denk aan foto's maken bij de tandarts, de tandarts doet een schort aan omdat hij vaak blootgesteld wordt aan de röntgenstraling, de patiënt krijgt zo'n schort in de meeste gevallen niet..

Maar als je er voortaan langs mag, zou ik dat zeker doen!

8. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Sorry, ik bedoel de Security Scan, de bodyscan gebruiken ze om met x-ray drugs in het lichaam op te sporen. Maar die Security Scan is dus inderdaad die waarbij je je armen omhoog moet doen.

De andere poortjes bij de beveiliging zijn toch enkel metaal detectoren?

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.919
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Nee ik snap dat vliegveld poortjes en winkelpoortjes niet hetzelfde zijn.
    Daarom geef ik ook beide voorbeelden op.

10. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    De security scan mocht ik doorheen op schiphol naar turkijke maar wilde het liever niet, mocht toen gewoon gefouilleerd worden. Deze maakte volgens hun gebruik van een luchtdruk ofzo?
    Bodyscan maakt idd wel gebruik van straling.

11. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Metaaldetector poortjes zijn niet schadelijk. Een bodyscan (op het vliegveld) wel. Maar als het je een prettiger gevoel geeft om er niet doorheen te gaan zou ik dat voortaan niet meer doen.

12. kimlee82

kimlee82 Actief lid

18 aug 2010
    327
    0
    0
    zuid-holland
    Ik mocht zelf kiezen wat ik wilde op schiphol door de bodyscan of niet... Maar er kwam nog minder straling af dan van een mobiel werd er mij vertelt... Daarna werd alsnog de buik bevoelt...maar het kon iig geen kwaad...

13. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Echt kimlee82? Keken ze of die buik wel echt was? :D

14. kimlee82

kimlee82 Actief lid

18 aug 2010
    327
    0
    0
    zuid-holland
    ja er werd echt ff goed gevoeld of die wel echt was :D:D:D
    en gevraagd hoever ik was en of we wisten wat we krijgen waren verder heel vriendelijk hoor...

15. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    777
    113
    Ik ben er tijdens mijn zwangerschap niet doorheen gegaan, zowel niet die poortjes bij het bekijken van je tassen, als de body scan. Ik wist niet of het schadelijk was of niet, maar ik dacht, hoe minder straling hoe beter. Steeds gewoon aangegeven dat ik zwanger was (ook in het buitenland bij de terugvluchten), was geen probleem, werd toen gewoon gefouilleerd door een vrouw. Ze hebben mijn buik trouwens niet bevoeld, niet toen ik pril zwanger was maar ook niet met 21 weken.

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, en als het niet goed voelt er gewoon niet meer doorheen gaan. Het is bij zwangeren niet verplicht (volgens mij heeft het te maken met dat ze niet 100% zeker kunnen zeggen dat het geen kwaad kan). Ik heb zoals ik al schreef nooit problemen gehad, als ik aangaf dat ik zwanger was mocht ik meteen meelopen naar zo'n vrouw achter die controles voor het fouilleren.

16. haailena

haailena Actief lid

24 okt 2014
    458
    5
    18
    Ik ben met 20 weken op cruise geweest. Elke keer als je het schip weer op wilde moest je door een poorten waar een hele grote sticker op zat met een zwangere vrouw waar een kruis door stond. Ik mocht elke keer langs het poortje en werd gefouilleerd. Maar dan heb ik het wel over een poortje waar je min 1x per dag door moest. Ik heb ook het idee dat het meer is om zichzelf in te dekken dan dat het echt heel schadelijk is. Zo'n poortje lijkt me nooit echt heel gezond ;)

17. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dames, een bodyscan is een x-ray maar die moet je enkel in extreme gevallen. Dat glazen ding op Schiphol heet de Security scan en zou veilig moeten zijn omdat de straling laag is. Die gaat ook niet door de huid.
    Vergeet overigens niet dat je met vliegen ook veel straling krijgt te verduren! Mijn buurman werkt met straling in het ziekenhuis en had een keer zijn stralingsmeter mee op het vliegtuig, dat apparaatje ging helemaal los...

Ik mocht er trouwens echt niet langs, ik kon kiezen, erdoorheen of thuisblijven (was de securityscan).

18. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik hoefde er niet doorheen. Wel werd ik gefoullieerd door een vrouwelijk douane beambte en inderdaad werd ook aan mijn buik gevoeld. Ook moest ik veel kleding uittrekken, maar ik kon er dus wel voor kiezen om niet door die scan te gaan.

19. SuusD

SuusD Fanatiek lid

8 jan 2013
    3.004
    3
    38
    Ik weiger door alles heen te gaan maar als het niet anders kan ga ik toch echt de winkel in gewoon snel doorlopen

Deel Deze Pagina