Naar aanleiding van mijn andere topic.. http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap-werk/155867-zwanger-werken-de-zorg-moeilijke-manager-3.html (partime verzorgende, werkzaam verpleeghuis, zware afdeling.. even beknopt. ) Er is nu bekkeninstabiliteit geconstateerd, ik loop hier voor nu bij een mensendiecktherapeut. 1 dag veel lopen, is gewoon een week afzien. Nu is mijn vakantie om, en heb ik dus dinsdag weer een hele dienst gewerkt. Ik heb er nu dus nog best last van, terwijl morgen de werk-3-daagse alweer begint. De mensendieckth. heeft geadviseerd dat mocht het na het werken erger zijn, ze me deels ziek moet melden en aangepast werk zal moeten zoeken.. ze = de manager. Manager heeft vakantie, dus ik werk wel zo door tot ze terug is, maar hoe pak ik dat in godsnaams aan? Ze gaat waarschijnlijk alleen maar moeilijk doen, en me mn tijd daar zuur lopen te maken. Ze gaat me waarschijnlijk toch afschilderen als "zwanger zijn is geen ziekte" etc etc. Hoe denkt het UWV/ARBO hierover? Meiden met ervaringen?
Komt ook nog even bij dat mn bloeddruk een week geleden bij controle te hoog was. (140/85+) heeft ze opgeschreven. Ze ontweek de vraag hoe hoog, maar wel dat ie te hoog was. Nu a.s. maandag weer terug.
Een fysio of mensedieck kan helaas geen medische oordelen geven. Indien jou mensedieck zegt dat je minder moet werken heeft dat voor het UWV totaal geen waarde. De enige die een medisch oordeel mag geven is een arts, in dit geval dus een gyn. Ook een vk mag geen medische oordelen geven wel een advies, maar dit advies is niet altijd bindend voor het UWV tenzij er echte medische risico's voor moeder en kind zijn. Als jouw bloeddruk echt te hoog is (140/85+ valt nog mee) doen ze een urinetest om eiwitten op te sporen en wordt je doorverwezen naar een gyn. Een gyn zal dan oordelen of je thuis moet blijven, niet meer hoeft te werken of opgenomen wordt. Het UWV of de gyn zal dus moeten beoordelen of jij door je zwangerschap nu arbeidsongeschikt bent. Zij kunnen het advies tot minder werken geven of je uren draaien alleen dan aangepast werk. De arbo kan jou vragen een meidsch oordeel te laten veilen door een gyn. succes!
Ik zit redelijk met eenzelfde probleem! Ik ben nu 19 weken en 5 dagen zwanger ( bijna op de helft ) En ik heb al jaren rugklachten had naturlijk de stille hoop dat het allemaal mee zou vallen maar 2 weken geleden begonnen de klachten in mijn rug ( dacht ik ) en sinds 1,5 week kan ik haast niet meer overeind komen pijn in en rond mijn schaambeen straalt uit naar bil en lies ! Bij de fysio al geweest alles wijst op bi. Woensdag moet ik naar de vk en volgende week vrijdag gaat mijn vakantie in. Nu moet ik dus nog een week bikkelen. Bij mij op het werk is het al onderbezet ik ben leidinggevende bij een benzinepomp, en vakantie maar ik kom s'avonds thuis en kan alleen maar huilen van de pijn mijn vriend is boos omdat ze op het werk al niet mee werken en ik steeds te ver ga, maar ik voel me zo stom heb echt het idee van ik ben nog niet eens op de helft en nu al zoveel pijn! Wel heb ik net een gesprek gehad waarbij ik heb gezegd dat ik klachten heb, en dat ik het deze week nog probeer ( wel neem ik zoensdag een dag vrij , 7 dagen is wel heel veel achter elkaar ) En na de vakantie heb ik gelijk weer een afspraak met de vk en hoop ik meer te weten en ik heb mijn orthopeed gebeld ( heb als kind heupdysplasie gehad fysio vond dit verstandig) Maar als het niet beter gaat wil ik gaan proberen 50 % te werken Ik ben zo bang voor de reacties van anderen
Is dat echt zo? In mijn eerste zwangerschap heb ik door rugklachten voor 50% in de ziektewet gezeten en daar is nooit een huisarts/gyn of dergelijke aan te pas gekomen. Alleen de arboarts. Op zijn advies ben ik toen 50% de ziektewet ingegaan. (dat is inmiddels wel 2,5 jaar geleden, misschien zijn de regels anders nu?) Ik was altijd van mening dat in principe de arboarts bepaalt wat je wel en niet kunt doen met betrekking tot je werk. @TS: wat je ook kunt doen is zelf alvast een afspraak maken bij je bedrijfs/arbo arts. Dan kun je daar alvast overleggen van hoe en wat en dan heb je ook een stok om mee te slaan als je manager moeilijk gaat doen. (niet te hard slaan, want dan krijg je daar weer probelemen mee... ) PS: Heb jij misschien dezelfde manager als ik toen had? "zwangerschap is geen ziekte" my Ass! (sorry) Stom mens, als het aan haar had gelegen had ik tot de laatste dag alleen maar zwaar werk gedaan en had ik na de bevalling helemaal in de kreukels gelegen.... Succes!
Ook ik heb vanaf de 6e maand van mijn zwangerschap 50% gewerkt i.v.m. rugklachten.. De klachten heb ik aangekaart bij mijn werkgever..Zij heeft mij toen geadviseerd om 50% te werken. Daarna ben ik 2 keer gebeld door de uwv en heb ze uitgelegd waardoor ik nu niet meer in staat was 100% te werken.. Ik ben hiervoor niet opgeroepen door de arbo. Mijn werkgever was toen erg begripvol!! Dat kan ik nu helaas niet meer zeggen..
Yep, helaas wel. Ik heb het zelf ondervonden bij mijn tweede zwangerschap. Ivm te veel harde buiken en symfysiolyse ziek gemeld op advies van de vk. Moest bij de arbo komen en deze wou een medisch oordeel van de gyn. Toevallig was ik net door de vk al overgedragen aan de gyn dus zodoende. Echter schrijft een arts/gyn geen briefje voor de arbo fo UWV, jij moet ze dan machtige zodat zij het oordeel kunnen opvragen. De arts van UWV stond dan ook met bek vol tanden dat toen hij het oordeel binnen had. paar weekjes later ook opgenomen ivm verkorte baarmoederhals en groeiachterstand. Ook kwam ik laatst toevallig volgend stukje tegen: http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-verloskundige/162303-vk-zegt-niet-weken-baas-zegt.html Groetjes ps. bij mijn eerste 2,5 jaar geleden adviseerde de arbo mij te stoppen met werken en verder nooit problemen gehad hiermee. Helaas wel met de zwangerschap: vroegtijdige weeën met 30 weken (notabene op nieuwjaarsdag), zwangerschapsvergifitiging, groeiachterstand en symfysiolyse. Pffff, ergste zwangerschap tot nu toe.
ik ben ook voor 50% gaan werken met 16 weken ivm bekkeninstabiliteit, ik moest eigenlijk verplicht van de arbo 50% werken, ik zelf wou niet eerlijk waar, probeerde het vol te houden maar de arbo arts heeft het verplicht, achteraf wel heel blij mee hoor, want anders zou ik het echt niet vol kunnen houden, bi werd alleen maar erg en erger!! Hangt denk ik ook van je arboarts af, ik had echt een hele aardige en begripvolle MAN...ja een man......! haha
Ik werk momenteel ook niet volledig. Op advies van m'n fysiotherapeute heb ik me eerst een paar weken ziek gemeld en toen het weer iets beter ging ben ik weer voorzichtig een paar uurtjes gaan werken. Ik heb BI met zwangerschapsischias. Mijn baas heeft gelukkig nooit moeilijk gedaan en ik mag dus ook volledig zelf aangeven wat wel en wat niet gaat. Er heeft dus nooit een arts naar mij gekeken, zelfs van de bedrijfsarts heb ik niks meer gehoord nadat ik heb uitgelegd wat ik heb en dat ik weer deels werk. Ook bij de UWV heeft niemand moeilijk gedaan en heb ik zowiezo een uitkering tot half oktober. Dan nemen ze pas weer opnieuw contact met me op. Het is dus niet zo dat iedereen altijd maar moeilijk doet. Ik heb wel erg mazzel gehad merk ik nu.