Vraagje kruisbesmetting

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Semmie83, 22 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Ik heb een vraagje. Ik heb per ongeluk met koken met dezelfde houten lepel (die ik niet in de hete pan heb laten liggen) de gebraden kipstukjes op mijn bord opgeschept als waarmee ik het rauwe vlees steeds in de pan heb geroerd. Het waren bevroren kipstukjes die ik ook met veel moeite met de lepen uit elkaar kreeg, dus er zat wel degelijk rauw kippenvlees aan de lepel.

Hoe groot is de kans op listeria, toxoplasmose of salmonella? Zou het kindje daar onder lijden? Ik maak me er zorgen om. Hebben jullie ooit dingen gegeten terwijl er sprake van kruisbesmetting is geweest? Ik let normaal echt heel goed op!

Vast dank voor jullie reacties

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik ben eigenlijk helemaal niet zo voorzichtig, vriend ergert zich dood.
    Heb nog nooit van die enge ziektes of wat gehad, gewoom even in de gaten houden en als je je echt veel zorgen maakt even de ha bellen :)

3. Hysterisch

Hysterisch Bekend lid

24 aug 2013
    760
    0
    0
    Nou volgens mij is de kans niet zo groot hoor..
    Zou er zelf niet eens bij stil staan eerlijk gezegd.

4. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Denk dat die kans heel klein is. Het vlees is ook nog eens bevroren geweest waardoor er van het vlees zelf geen bacteriën meer af kunnen komen. Misschien van het ontdooien op de houten lepel maar de kans dat er dan nog iets gebeurt is wel heel extreem klein. Zou me geen zorgen maken hoor als ik jou was!

5. PrettyMuffin

PrettyMuffin Bekend lid

25 feb 2012
    937
    0
    16
    Ik wist niet eens dat dat niet mocht, hier de normaalste zaak van de wereld om dezelfde lepel te gebruiken en nog nooit iets opgelopen :)

6. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Oke bedankt, dus misschien let ik normaal wel heel goed op dan en denken anderen zwangeren er niet zo over na..

Nog anderen?

7. AKB3

AKB3 Actief lid

6 jun 2012
    309
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt denk ik alleen evt (een hele kleine) kans op salmonella. Heb nog nooit van toxoplasmose in kip gehoord en die gaat overigens ook dood in de vriezer. En listeria komt toch vooral voor in dingen die lang koud bewaard zijn geweest?
    Salmonella is denk vooral voor jezelf vervelend, maar denk dat het met de risico's voor je kleintje heel erg meevalt.

8. Searwen

Searwen Actief lid

22 mrt 2013
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Salmonella in kip kan heel gevaarlijk zijn. Ik weet echter niets zinnigs te zeggen over hoe groot de kans is, dat je werkelijk iets oploopt. Als je nog niet ziek bent geworden na een paar uur, dan zal het wel loslopen.
    In ieder geval ben je nu alert en zal je het waarschijnlijk niet nog een keer doen. ;)

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.307
    113
    ik snap heel goed dat je daar super druk over maakt. Ik denk dat de kans niet zo heel groot is omdat je ondertussen de kip bakt en uiteindelijk gaar is. Als je de komende uren niet ziek bent zal het waarschijnlijk allemaal wel goed gaan. Probeer je niet te druk te maken anders maak je jezelf nog ziek
    (praat je jezelf nog ziek)

Succes!

10. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Gek genoeg maak ik me niet zo druk over evt salmonella: dat schijnt niet gevaarlijk te zijn voor het kindje. Ik maak me meer zorgen om toxoplasmose en listeria, waarvan jezelf niet ziek hoeft te worden.
    Maar gebruiken jullie dan altijd 2 lepels, 1 om het rauwe vlees in de pan te roeren en 1 om te roeren als het gaar is, waarmee je ook opschept? Je moet er maar aan denken in ieder geval! Ik dacht dat ik normaal gewoon heel secuur was, maar jullie doen dat dus ook?

11. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Als ik een eenpansgerecht heb gebruik ik dezelfde lepel of spatel om op te scheppen en om te roeren. Maar die lepel laat ik vaak wel in de pan staan of komt in ieder geval regelmatig in de pan, ik ga er vanuit dat het dan wel warm genoeg is om bacteriën te doden. Je roert toch vaak ook tot het laatst in de pan? Wat maakt het dan nog voor verschil als je ermee opschept.

12. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was de lepel tussendoor af of gebruik een andere lepel. Salmonella en bijv Campylobacter zijn besmettingen waar ik altijd huiverig voor ben. Maar dat heeft dus vooral met je eigen gezondheid te maken, of het kwaad kan voor een baby durf ik niet te zeggen.
    Het is nou eenmaal gebeurd en je doet er nu niet veel meer aan. Als je er erg onzeker over bent zou ik zeker even contact opnemen met de vk/gyn.

13. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Voor toxo hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken, die kan je niet via een kip oplopen (enkel katten en onvoldoende gewassen groenten).

Heb je je laten testen op toxo?

14. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dit wat mij betreft ook.

Deel Deze Pagina