Ik ben afgelopen woensdag bij de verloskundige geweest. Ik heb haar verteld dat ik af en toe verschrikkelijk pijn onder in mijn buik heb, volgens haar zijn het indalings weeen. Ik weet dat gewone weeen dadelijk veel pijner gaan doen, maar is het wel dezelfde soort pijn als indalings weeen of helemaal anders?
De pijn van gewone weeën zijn veel intenser. Die gaan echt als een golf door je hele lijf en je voelt ze aankomen en weggaan. Oefeningsweeën zijn meer een ongemakkelijk gevoel (die soms ook wel pijnlijk voelen maar dus lang niet zo als met een echte) en die houden echt maar heel kort aan. Het grote verschil is dus het voelen komen en gaan en een golf gevoel door je hele lijf.
Ach zelfs gynaecologen hebben moeite om echte weeen van oefenweeen te onderscheiden... Toen ik bij mijn oudste zoontje op controle kwam bij de gyn en zei dat ik elke paar minuten zo'n pijnlijke kramp had en vroeg wat dat toch kon zijn, werd dat vrolijk afgedaan met: oh dat zijn oefenweeen, heel normaal voor die termijn van de zwangerschap! En werd ik weer naar huis gestuurd (was toen 34 weken zwanger). Thuis heb ik echt huilend op bed gelegen want als oefenweeen al zoveel pijn deden, hoe moesten echte weeen dan wel niet aanvoelen? Nadat ik ook nog bloed begon te verliezen weer het zkh gebeld en ik moest meteen komen. Bleek dat ik gewoon aan het bevallen was, inmiddels 3cm ontsluiting had en ik ben diezelfde dag nog met een spoedks bevallen....! (Moraal van het verhaal: wees er dus maar wel alert op, als het erger wordt of je je gewoon zorgen maakt, gewoon aan de bel trekken!) Hoe het in mijn ervaring voelde was menstruatiepijn maar dan 1000x erger, en die inderdaad in golven kwam en weer ging. En steeds iets sneller op elkaar. En oefenweeen weet ik dus eigenlijk niet, die heb ik volgens mij nooit gehad... Misschien dat er nog anderen zijn die het verschil kunnen uitleggen...!
Het grootste verschil met oefenweeën en echte weeën kan je makkelijk merken. als je een minuut of 10 onder de douche gaat staan trekken oefenweeën weg, echte weeën die blijven. Bij mij deden de echte weeën veel meer pijn dan de oefenweeën, en bij echte weeën zat ook veel meer regelmaat in het ritme, de oefenweeën kwamen lukraak zeg maar.
Dat zou ik niet weten Susy, maar de gedachte er achter is dit. Als je lichaam/je baby besluit te gaan bevallen, is dit een signaal wat afgegeven wordt aan je hersenen. Je kunt het dan niet zelf stoppen, maar door te ontspannen wordt het proces versneld (dat is het idee achter een badbevalling). Voorweeën zijn beïnvloedbaar (meestal) en zijn dus juist een bepaalde kramp van je buik, die je door ontspanning kunt verminderen. Een douche = ontspanning. Een echte bevalling wordt er mee versneld, nare harde buiken of nepweeën worden er mee ontspant en dus worden ze vaak minder of minder pijnlijk. Ik weet na vorige week als geen ander dat voorweeën heel verraderlijk kunnen zijn. Het kan zomaar gewoon echt begonnen zijn, of gewoon weer wegtrekken. Ook als ze regelmatig komen, ook als ze blijven onder de douche, ook als ze in een vlaag komen, ook als ze veel pijn doen. Het zegt allemaal niet altijd iets. De enige echte regel die ik tot nu toe heb kunnen bedenken is: als ze aanhouden én sterker/pijnlijker/vaker komen voor een paar uur lang, dan is het in ieder geval reden om aan de bel te trekken. Een echte bevalling zal meestal in 3 uur tijd ongeveer wel laten "zien" dat de weeën sneller komen en/of pijnlijker worden. Pin je er niet op vast. Luister naar je lichaam en reageer wanneer jij zelf denkt dat het tijd is!! De VK bellen kan nooit kwaad, en ze zijn best gewend aan 'vals alarm'!!
Voor ik beviel heb ik nooit last gehad van oefen- of voorweeën. De nacht dat mijn (voor)weeën begonnen heb ik zelfs op internet nagezocht hoe voorweeën en echte weeën te onderscheiden. Ik vind oefen/voorweeën aanvoelen als menstruatiepijn en echte weeën, daar is niet een beschrijving voor vind ik, die herken je wel als ze zich aandienen, ze zijn iig pijnlijker en komen idd met meer regelmaat dan voorweeën. @Susy. Mij hadden ze aangeraden in bad te gaan zitten voor een half uur (kan ook onder de douche). Als de weeën wegtrekken zijn het oefen/voorweeën zo niet en er zit echt een regelmaat in zijn het echte weeën.
Weet je wat ik ook deed als ik weer last had van oefenweeën en ik mij af vroeg of het echte waren (meestal had ik ze in de avond), ik ging dan in bed liggen en slapen. Als ik de volgende morgen wakker werd waren het geen weeën en als ik niet zou slapen en pijn bleef houden dan moesten ze wel echt zijn. Heel simpel, maar beter dan druk maken om iets wat misschien nog wel niks voorsteld!