Hallo, Ik heb even een vraag. Mijn vriend is blind. Volgend jaar willen we kijken of het ons gegund is om een kindje te krijgen. Nu is mijn vraag of er hier meer mensen zijn die blind zijn en een kindje hebben gekregen. Dit omdat we graag tips willen. We hebben al contact gehad met een kraamzorgbureau hier in de buurt en die gaven aan geen ervaring te hebben met een blinde vader en dus ook niet ons zouden kunnen helpen met het aan leren van de verzorging. Wie heeft tips????
Mijn ouders hebben een vriendin die blind is. Zij hebben jaren geleden (hun kinderen zijn nu rond de 20) twee kinderen gekregen. Wat ik begrepen heb is dat hun opvoeding en verzorging altijd goed is gegaan. Natuurlijk kwam er wel veel op de vader neer als ziende, maar moeders deed het ook heel goed. En de kinderen groeiden ermee op waardoor zij al heel snel 'voor moeder gingen zien'. En haar op die manier zelf ook konden helpen. Voor hen was het niet vreemd dat hun moeder niet kon zien. Misschien stelt je dat een beetje gerust? Ik kan me wel voorstellen dat jullie het spannend vinden, maar ik zie zeker wel mogelijkheden hoor!
Bedankt voor jullie reacties. We hebben het al geprobeerd via Bartimeus maar daar heb ik na 2 maanden nog geen reactie van gehad waar we wat mee kunnen. Nu ben ik zelf ook kraamverzorgster geweest dus een heleboel kan ik hem zelf ook wel leren. Het gaat mij dan meer over de begeleiding tijdens de kraamtijd en dat hij er ook echt bij betrokken word. Dat het goed gaat komen daar ben ik zeker van en maak me dan ook absoluut geen zorgen of hij een goede vader zou zijn. Het gaat gewoon om de praktijk.
Goed ik ga even heel erg bot zijn maar ik vind dus als jullie kraamzorg gaan aanvragen en jullie aangeven dat er een handicap in het huishouden is, dan hebben ze hier maar rekening mee te houden. Hebben ze niemand die hiermee om weet te gaan dan hebben ze nog genoeg tijd om info enz enz te vergaren (via internet). Wat mijn ervaring is (ik heb MS) is dat het allemaal makkelijker gaat bij een klein bureau dan bij een groot kraamzorgbureau. Ik kreeg zonder problemen 2 dagen extra hulp en kon de uren per dag in vullen, dus ging het een dag goed dan ging ze eerder weg zodat ze op een slechte dag langer kon blijven. Groetjes Anita
Ik ben het met pluk eens dat ze wel erg makkelijk zeggen dat ze daar geen ervaring mee hebben. Misschien kun je via je zorgverzekering een adres vinden waar ze er wel ervaring mee hebben.
Ho ho ho, ik ben kraamverzorgende, en ze kunnen wel zeggen dat ze er geen ervaring mee hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze geen kraamzorg kunnen leveren! ik werk zelf bij een groot bureau (de kraamvogel) en ik heb laatst eens bij een gezin gewerkt waarbij de moeder doof is. Ik had hier geen ervaring mee dus was een hele uitdaging, maar is zeker goed gegaan. Maar als een kindje een afwijking heeft waarbij wij geen ervaringen hebben, dan leveren we ook gewoon zorg! Het is waarschijnlijk gewoon gezegd dat ze daar inderdaad geen ervaring mee hebben, maar waarschijnlijk wel gewoon zorg kunnen leveren. (of hebben ze echt gezegd dat ze geen zorg kunnen leveren?) Suc6 in ieder geval!
voor de kraamtijd heb ik totaal geen adviezen, maar las vd week in een oude kinderen een artikel over een moeder die erg slechtziend was. misschien wat praktische tips voor jullie als jullie kleintje wat ouder is: *met het verschonen van de luier een extra handdoekje eronder *belletjes aan zijn/haar kleertjes naaien als deze gaat kruipen *ipv wandelen met de wandelwagen baby in een draagzak. er moet ergens een forum zijn over blinde en slechtziende ouders, misschien dat die tips hebben over de kraamperiode. ps, de kinderen waar dat verhaal in stond was nr 10 van 2009, nog niet zo oud dus. misschien kan je m nog bestellen mocht je interesse hebben. succes ermee!
Kennissen van ons hebben twee kinderen en hij is bijna helemaal blind en zij is slechtziend. Oudste is 9, jongste is 5 en dat is altijd goed gegaan. Momenteel beginnen ze hun ouders een beetje uit te proberen, maar dat heb je anders ook denk ik. De ervaringen die ik heb met Bartimeus (via familie en via het onderwijs, waar ik in werk) zijn overigens wel heel erg goed. Boden altijd hele goede en intensieve begeleiding.
ehm zowel mijn opa als mijn oma waren slechtziend en hebben 3 dochters op de wereld gezet waarvan 2 ook slecht zien en mijn moeder met bril wel kan zien. Mijn tantes hebben ook weer elk 3 kinderen gekregen waarvan er 1 jongen ook slecht ziet. Is niet helemaal het zelfde als blind zijn maar goed er moet wel veel op de tast worden gedaan. Ik denk dat het met name vooral heel erg goed de huiltjes en geluidjes onderschijden is voor je man. Al doende leerd men en zo zal ook hij het leren. Er zijn natuurlijk ook blinde vrouwen en gezinnen met 2 blinde ouders die het ook kunnen maar vooral door veel te oefenen en te leren. Misschien kun je kijken of je ergens bij een organisatie informatie kan vinden die hem tips kan geven. Verder kan ik alleen maar zeggen, laat hem zoveel mogelijk doen en neem het niet uit handen tenzij hij het vraagt (maar dat zul je wel weten)
hoi meid... mijn moeder is vanaf haar geboorte blind en heeft mijn broertje met down syndroom en mij alleen opgevoed... ik heb een doodnormale jeugd gehad... soms met wat aanpassingen. ik ben nu bijna 29 dus toen zij dat deed waren er veel minder hulpbronnen etc.... het komt altijd goed..... ik weet niet of hij altijd al blind is of later geworden? dat maakt natuurlijk wel verschil. blinden die dat altijd al zijn maken zich de zorg voor een baby net zo makkelijk eigen als iemand die wel kan zien omdat men zooo gewend is niet te kunnen zien.. voor een hoop dingen kun je een praktische oplossing bedenken... een draagak gebruiken want dan kun je ook nog makkelijk met je hond of stok lopen. kleding als kant en klare pakketjes klaarleggen. gebruik maken van een normale sprekende thermometer voor de temp van het badwater en het tempen van de baby. voor de voeding kun je kant en klare porties maken ...van die meeneem poederbakjes. je kunt tubes pasta kopen waarmee je een streepje kunt zetten op de binnenkant van de fles zodat hij weet hoeveel water er in de fles moet .( kun je volgens mij via visio bestellen). verder kun je echt alles af door te voelen... of de baby heeft gespuugd. of haar luier vol is , zou een aantal spenen op vooraad hebben als de baby hem kwijt maakt en het is lastig te vinden dat hij gewoon een andere kan pakken... met een beetje praktisch nadenken kun je overal wel een handige oplossing voor bedenken. tegenwoordig zijn er zoveel hulpmiddelen.... dat is echt ongelooflijk.. volgens mij moet dat echt goedkomen... groetjes Jose