Zwemmen. Wat wel? Wat niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lotje84, 7 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Ik trek regelmatig mijn baantjes in het zwembad en wil dit graag blijven doen gedurende mijn zwangerschap. Echter zie ik het niet zitten om bij een zwemgroepje vol zwangere meiden te gaan. Dus ik wil lekker zelf blijven zwemmen zonder 'begeleiding'. Ik zwem op een rustig tijdstip met enkel 3 bekenden in dezelfde baan, dus geen schopgevaar.

Mijn vraag is waar je extra op moet letten.

Ik weet dat je niet het bad in mag springen, maar veel verder kom ik niet. Logisch nadenkend lijkt me dat diepte vermeden moet worden en de vlinderslag ook beter even niet meer.

Zijn er bepaalde zwemslagen die niet meer mogen of die je beter niet meer kan doen?
    Andere dingen waar je op moet letten?

2. Ongeduldig26

Ongeduldig26 Fanatiek lid

7 jul 2015
    1.522
    1
    38
    Volgens mij mag je gewoon zwemmen hoor en gewoon naar je lichaam luisteren.
    Met baantje trekken opletten,dat je voldoende afstand houd van andere ivm eventueel trappen in je buik.

3. Ludde

Ludde Actief lid

8 nov 2014
    164
    0
    16
    Amsterdam
    Vlinderslag werd mij inderdaad afgeraden. Zwemmen op rustige tijdstippen weer aangeraden (maar dat is sowieso veel fijner, toch? ;) ) en duiken even laten. Ik zwem gewoon rustig baantjes en veel meer recreatief.
    Toen ik laatst een weekend weg was genoot ik van een warm zwembad in het hotel... ik was toen 30 weken zwanger. Ik moet je wel zeggen dat het met een dikke buik ineens heel erg vreemd is het bad weer uit te komen! Ineens kwam die zwaartekracht x3 terug (maar misschien heb je dat nu al, ik had een tijdje niet gezwommen;) )

4. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Ludde, kan me voorstellen dat je dan wel een zwaar gevoel hebt als je uit het bad gaat.
    Ik vind het altijd wel zo'n momentje zwaar voelen als je uit het water gaat, maar dat zal straks nog wel erger worden, haha!

Waarom is dat zwangerschapszwemmen dan? Als er niet specifiek iets is waarom je het niet zelf kan doen? Wat wordt er tijdens zo'n lessen gedaan? Of is dat meer voor als je normaliter niet zwemt?

Ik zwem in een gereserveerde baan (met 3 bekenden), dus altijd rustig. ;) Geen schopgevaar.

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Net als bij andere sporten mag toch gewoon alles? Waarom zou duiken en de vlinderslag niet mogen?

Ik was laatst op vakantie mee in de wildwaterbaan en later de turbotol, dat is niet aan te raden..

6. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Duiken mag niet i.v.m. kans op miskraam of vroeggeboorte. Volgens mij wordt dat al sinds begin jaren 80 afgeraden.

Vlinderslag denk ik zelf i.v.m. bandenpijn? Ik kan me nu al niet meer pijnloos uitrekken, laat staan een golfbeweging maken. Je kindje zit dan sowieso in de weg en je buikspieren kunnen die belasting niet meer aan. Dat is mijn logica (en fysiologische en anatomische kennis).

7. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    En niet in warme bubbelbaden i.v.m. infectiegevaar. Maar dat is meer recreatief badderen.
    Door bacterien in het bubbelbad kunnen je vliezen breken (op elke termijn) en kun je dus je kindje verliezen.

8. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    Ik heb ook veel gezwommen tijdens de zwangerschap (t/m 35 weken).
    Maar ik heb eigenlijk niet iets anders gedaan dan normaal met baantjes zwemmen. Bij ons is het wel druk, maar nooit een trap ofzo gehad.
    Ik vond het heerlijk even een tijdje zonder die zware buik/bekken. Eruit komen kan af en toe even een zwaar gevoel geven, maar tijdens het douchen had ik er geen last meer van.

9. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Fijn om te lezen.

Ik vermoed dat ik te hoge verwachtingen had van wat zo'n zwangerschaps'cursus' inhoudt. ;)

10. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb vorige zwangerschap zwangerschapszwemmen gedaan, soort aquarobics maar dan wat rustiger tempo dan normale les zou zijn. En wat ontspanningsoefeningen. Was niet heel speciaal qua bewegingen ofzo. Wat alleen gezegd werd dat als je last van je bekken had, je de bewegingen niet te groot moet maken. Als een beweging niet prettig voelt, dan niet doen. Geen rechte buikspieroefeningen. En op je grens letten.
    We zaten na de les gewoon met zijn allen in het bubbelbad. Geen probleem, ook niet volgens instructrice of vk, zolang je vliezen maar niet gebroken zijn maar dan moet je sowieso niet gaan zwemmen.
    Duiken snap ik niet eerlijk gezegd? Ja dat je niet mag persluchtduiken, meer kans op decompressieziekte volgens mij, maar dat krijg je niet voor mekaar in een zwembad zonder perslucht... Ik ging wel gewoon even onder water, kan me voorstellen dat je niet naar 20m diep moet duiken vanwege de druk misschien, maar zo diep zijn de meeste zwembaden niet en de druk is daar nauwelijks hoger op de bodem...

11. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oeppss tot nu toe elke zaterdag in het bubbelbad geweest tijdens het wekelijks zwemdagje met de kinderen.

12. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Springen en duiken in het bad niet. Met of zonder perslucht 😆.

Een aantal oefeningen zijn op het laatst inderdaad wel een aanrader. Ik he ook nog wel wat materiaal ter beschikking.

Een op de vijf vrouwen heeft die bacterie opgelopen tijdens de zwangerschap. Voor sommigen resulteert dit in een immature of vroeggeboorte en anderen hebben er geen last van. Voor weer anderen is het tijdens de bevalling gevaarlijk als het kindje geïnfecteerd raakt. Blijkbaar is het redelijk onbekend als ik hier zo lees.

Gedraagt jullie kindje zich ook anders als je in het water bent?

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Alles kan prima als je lijf het toelaat. Zelf best nog een tijd waterpolotrainingen gedaan 😉 Duiken, onder water zwemmen eigenlijk alles mocht ook gewoon van de verloskundige. Bubbelbad mocht trouwens ook gewoon.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Hier ook gewoon alles gedaan (incl. waterpolo, maar dat wel 'aangepast' ;)). Niemand die gezegd heeft dat het niet mocht.

15. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Baantjes trekken, de beweging met je voeten is slecht voor de bekken dat heeft fysio me verteld. Daarom is er juist zwangerscahaps zwemmen.
    Hier pilates en zwangerschaps les, mooie oefening voir bekken

16. LdV

LdV Lid

31 mei 2016
    62
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit wel op zwangerschapszwemmen en vind het een aanrader.

Wat niet mag: op je rug zwemmen met je nek te veel naar achter want dan train je namelijk precies die buikspieren die je niet mag trainen. Even kan het wel maar niet continu.
    Bij schoolslag niet te wijd uit slaan met je benen, dus beetje smal houden. Breed uitslaan is niet goed voor je bekken en het is ook niet de bedoeling dat je de binnenkant van je bovenbenen traint (vooral van toepassing later in de zwangerschap).
    Dat zijn de 2 punten waar je op kan letten, verder mag je alles.

17. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Top! Dit soort tips was ik naar op zoek. Nek naar achter is wel iets om aan te denken.
    (Als je een technisch goede schoolslag zwemt, gaan je bovenbenen sowieso niet ver uit elkaar. Als je een kikkerschoolslag zwemt wel. :D)

18. LdV

LdV Lid

31 mei 2016
    62
    0
    0
    NULL
    NULL

Hoogzwangere vrouwen zie je daarom wel eens met zo'n rups/plankje onder de.nek op de rug zwemmen om ervoor te zorgen dat je houding goed blijft en je nek wordt ondersteund

19. denanja

denanja Fanatiek lid

18 nov 2013
    3.636
    203
    63
    Weert
    hier tm week 37 gezwommen, baantjes gewoon. wilde de week erna ook nog gaan (week 38) maar de bevalling begon eerder dan verwacht.
    mijn verloskundige wist dat ik elke week zwom en heeft nergens iets van gezegd wat ik niet mocht. ben op vakantie in center parcs ook gewoon in het bubbelbad geweest was toen ongeveer 20 weken. daarna niet meer erin geweest.

20. Loolaa

Loolaa Fanatiek lid

6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Ik zit nu op 37 en een halve week en ga bijna dagelijks zwemmen. Het is mijn lolletje van de dag. Voel me daarna zowel fysiek als mentaal weer helemaal top. Het moment dat ik het zwembad uitga is idd wel wat zwaar en dan voel ik me letterlijk een walvis:)

Je moet idd niet je nek naar achteren houden met schoolslag. Dan krijg je last van je nek. Maar als ik het topic zo lees, ben jij een ervaren zwemster en heb je vast een technisch goede schoolslag waarbij je je hoofd bij het lang maken onder water houdt.

Het grappige is ook dat veel dames mij aanspreken dat het zo goed is dat ik blijf zwemmen en dat ze dat zelf ook hebben gedaan en dat het de bevalling heeft versoepeld.

Deel Deze Pagina