seksueel misbruikt en bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door kleinegup, 8 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosalieb

Rosalieb Actief lid

12 aug 2012
    427
    62
    28
    Beste kleine gup
    Ik heb me eerder ook verdiept in hypnobirthing - bij bol kan je een hypnobirthing cd bestellen met ontspanningsoefeningen en imaginatie oefeningen (oa gericht op hechting met je kleine) Ze hebben ook een site: muchamama. Een fijne zwangerschap en bevalling gewenst & sterkte!

2. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb tijdens de bevalling ademtechnieken voor tijdens hyperventilatie toegepast. Misschien is dat geen gekke om ook even naar te kijken. Op youtube staan veel ademoefeningen. En misschien dat meditatie oefeningen ook kunnen helpen.

3. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    dankje!

daar ga ik ook even naar kijken.

4. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Hoi kleinegup,

Wat naar om je verhaal te lezen, en je angst die bij de bevalling komt kijken!
    Helaas ben ook ik een ervaringsdeskundige. Een nare sexuele ervaring heeft er bij voor gezorgd dat ik vaginistisch werd. Ik verkramp als er 'iets' daar beneden in moet. Het idee alleen al doet mijn bekkenbodemspieren op slot slaan.
    Bij mijn vriend heb ik gelukkig de rust en ontspanning gevonden en kunnen wij zonder pijn geslachtsgemeenschap hebben. Maar de bevalling... Ik vond het ook eng!
    Mijn vk heeft het genoteerd, en bood me aan om eens te proberen of ze kon toucheren, zodat ik het al eens had meegemaakt op het moment dat het echt nodig was. Ik zag dit absoluut niet zitten. Geen onnodig gepruts daar beneden!
    Toen met 36 weken mijn vliezen braken, moest ze met een wattenstaafje even voelen of het echt vruchtwater was. Alleen al de wattenstaaf deed mij door de grond gaan van de pijn...
    Helaas een ziekenhuisbevalling, en dus een hoop vreemde mensen aan mijn bed. Ben volgens mij door 3 verschillende mensen getoucheerd, waarvan ik niet wist of ze van mijn situatie op de hoogte waren.
    Op het moment suprême durfde ik niet persen, omdat iets mij zei dat het toch niet ging passen. Ik was zó bang voor een scheur of een knip... (Misschien niet de dingen die je horen wil, maar het beschrijft mijn angst)
    Het heeft voor mij een nare herinnering op de bevalling gegeven.
    Ik was uitgeput, kreeg weeën opwekkers omdat het te lang duurde allemaal...
    Op het laatst kon het me niks meer schelen wie me daar aanraakte en wat ze daar allemaal deden, mijn kind móest eruit!

Mijn advies: stel echt een duidelijk plan op! Wat wil jij, hoe, wanneer... Laat ze duidelijk aangeven wat ze doen, vóórdat ze ermee bezig gaan. (Tenzij noodzaak anders besluit uiteraard)
    Maar..... Hoe mooi zo'n geboorteplan ook is, je kunt van te voren nooit weten hoe het gaat. Kom je wel in een ziekenhuis terecht? Zijn daar allemaal vreemden die wellicht niets van je situatie afweten? Paniek is een zeer logisch gevolg en dat draagt zeker het bij aan een fijne bevalling.
    Ik adviseer echt om vóór de bevalling hierover te praten met iemand die jou kan helpen. Wellicht professionele hulp om je angsten weg te nemen, je vertrouwd te laten maken met handen van vreemden aan je lijf. Hoe moeilijk ook uiteraard...
    Het is ontzettend fijn als je een dergelijke vertrouwensband met je eigen vk op kunt bouwen, maar hou altijd rekening met dat andere scenario. Wat als het niet gaat zoals jij wilt?

Terwijl ik dit typ, borrelt de angst voor mijn tweede bevalling ook weer op. Ook ik heb nog een hoop om aan te werken, om mijn bevalling in Mei met een goed gevoel in te gaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, je mag pb'en als je eens wat kwijt wilt ;)

Heel veel sterkte meis!!

Deel Deze Pagina