Blijft toch een onderwerp Hier wilde zoon ook graag weten 'hoe het moet'. Dus uitgelegd hoe het zit. Hij vond dat maar een raar idee. Toen uitgelegd dat, wanneer je veel van elkaar houd, het wel fijn is om te doen. 'net als knuffelen'. Dat die je ook alleen met iemand als je dat allebei fijn vind. Mijn nichtje vertelde reactie van haar dochter na 'het gesprek'. ' iew mama.... Hebben jij en papa dat dan ook gedaan?' en later zag ze mij (toen hoog zwanger) ' mama.... Dan hebben tante x en oom x het ook gedaan!'
Hier toevallig afgelopen week ook verteld, er gingen wilde verhalen rond in de speeltuin en wilde dat ze de waarheid van mij zouden horen in plaats van de manier waarop er over werd gepraat door hun (iets oudere) buurtgenootjes Heb het vrij luchtig gehouden, tijdens het koken, niet te veel ophef over gemaakt. Ook hier "IEUW! heb jij dat dan 2 keer gedaan?!" reacties
Je kan het idd maar beter vertellen voor ze stiekem gaat Googelen. Mijn zoon heeft een half jaar geleden gezocht naar borsten (hij is net 8 jaar) en kwam dus op nogal aparte sites terecht. Ik kwam er bij toeval achter en toen hebben we gevraagd hoe of wat en wat hij gezien had. Gelukkig geen ranzige sites en wilde hij voornamelijk 'blanke borsten' zien omdat mama dus bruin is Nu hebben we zijn iPad afgeschermd of iig Safari, maar wij waren veel te naif en hij had het eigenlijk nooit over zulke dingen dus dachten wij dat hij daar niet over na dacht. Dom natuurlijk... Ik snap je trouwens over je schamen hoor om zoiets te vertellen, ik heb dat ook heel erg. Ben daar niet goed in en mijn vriend juist wel. Maar je wil die onschuld ook niet weg halen bij je kind en zo voelt het dan wel.
Als ik dit zo lees ben ik eigenlijk een beetje verbaasd dat mijn oudste hier absoluut nog niet mee bezig is..... geen vragen, niks.... Zelf hebben we altijd gezegd wat te vertellen als ze zelf met vragen komt. Maar twijfel nu of Dit juist is, volgende week wordt ze alweer 9
In de bibliotheek staan echt prima boeken die het allemaal mooi overzichtelijk en kindvriendelijk uitleggen. Ik vind het zelf niet zo'n issue om uit te leggen, maar merkte dat mijn zoon sommige dingen erg abstract vond. De plaatjes maakten het wat duidelijker. Enige issue vond ik dat hij twee dagen later (ondanks uitdrukkelijke instructie) zijn vriendinnetje ook ging uitleggen hoe het werkt. Het boek was namelijk zo leuk dat hij het graag wilde laten zien.
Hier was de oudste 3 toen ik zwanger was van zijn zus en de eerste vragen kwamen. Dus toen op niveau begonnen met voorlichten, met boekjes bedoeld voor die leeftijd (Saar en Jop). Dat hebben we regelmatig herhaald, en dat doen we nog steeds. Toevallig zei ML zaterdagavond, toen ik thuiskwam van mijn werk, dat hij het er met L. nog over gehad had, die avond. Zoon is nu 8 en weet precies hoe het in elkaar zit en "dat gaat hij dus echt NOOIT doen..." Wij vonden het heel belangrijk dat hij weet dat seksualiteit iets heel gewoons en natuurlijks is maar dat mensen er soms raar over doen, rare scheldwoorden verzinnen die met seks te maken hebben en dat dit echt niet normaal is. Dan moeten wij wel een goede basis leggen en moet hij weten dat we daar heel open en ontspannen over kunnen praten. Zeker nu hij onderweg naar school met oudere jongens (pre-pubers) in de taxi zit voor wie alles wat met seks te maken heeft nogal een issue is. Daar wilden we hem in elk geval voor wapenen.
Wij hebben hier een boek van Sanderijn van der Doef, ik vind je lief heet het. Daar staat het kinderlijk maar wel plastisch in beschreven. Heb het samen met mijn oudste gelezen toen ze net 8 was denk ik. Ze was er vrij neutraal onder. Inmiddels niet meer (ze is 9,5), jongens zijn stom, ze gaat echt niet seksen zegt ze en ze wil ook echt geen kinderen, want die zijn alleen maar irritant . Hilarisch hoe verontwaardigd ze is als ik haar zeg dat ze helemaal gelijk heeft dat kinderen inderdaad irritant zijn, we kunnen er wel mee lachen (zij net zo hard als ik ). Maar als ik het over bepaalde jongens heb dat ze daar misschien wel mee gaat trouwen zie ik toch in haar ogen dat ze het allemaal toch wel leuk en spannend vind . Maar voorlopig mag ze seksen wel heel stom vinden
Mijn oudste krijgt ook al voorlichting, op zijn niveau. Ook het verhaal dat niemand aan hem mag zitten sinds 2 jaar. Veilig internetgebruik zijn we sinds kort ook stapsgewijs mee bezig nadat in de krant stond dat kinderen van 6-7-8 jaar al te maken kunnen krijgen met verzoeken om foto's, per ongeluk filmpjes maken etc. Over seks hebben we behalve het technische verhaal ook benadrukt dat hij nooit iemand mag dwingen tot handelingen of zichzelf kan laten dwingen, en dat hij altijd naar ons toe kan komen.