mijn zoontje van 7 jaar kan vaak moeilijk in slaap komen s'avonds, om 19.00 gaan we meestal naar boven om te douchen tanden poetsen boekje lezen en dan ga ik naar beneden. vaak komt hij nog een paar keer naar beneden om te zeggen dat hij niet kan slapen, ik stuur hem iedere keer weer naar bed terug, maar hij ligt echt nog vaak wakker tot half 10, waardoor hij de volgende dag erg moe is op school. Sinds vorig jaar zijn zijn vader en ik uit elkaar en sinds wij samen in een ander huis wonen is dit eigenlijk begonnen, het ging een tijd beter, maar de laatste 2 a 3 maanden is het weer begonnen. heeft iemand nog tips wat ik hier aan kan doen?
Onze oudste is nu 8 en heeft dit ook lange tijd gehad. Sinds sinterklaas heeft hij een televisie op zijn kamer en mag voor het slapen nog even een half uurtje rustig afdraaien met de tv aan. Het werkt! Hiervoor sliep hij vaak pas rond tien uur. Nu om half 8 naar boven, tanden poetsen, zelf lezen en voorlezen. Dan stel ik de tv in met timer op een half uur. Hierna valt hij bijna altijd meteen in slaap. Wij hebben het idee dat het gewoonweg nog te druk in zijn hoofd was om te slapen en dat hij door het half uurtje tv rustiger wordt. Hij mag overigens niet alles kijken wat hij wil, maar alleen de wat rustigere series, liefst met wat humor. Ik ken het wel van mezelf overigens. Als ik een drukke dag of avond heb gehad en last thuis ben dan moet ik ook even afdraaien voordat ik in slaap kan vallen...
ik heb het idd zelf ook hoor na een drukke dag. mijn zoon mag zelf nog even lezen als ik naar beneden ben of een luister cd aan, hij gaat ook vaak zitten spelen in bed, heb echt al vanalles geprobeerd maar niks lijkt echt te helpen.
Ons zoontje van 6 valt momenteel ook heel moeilijk in slaap. Geen idee waar het aan ligt. Ik ben zelf wat terughoudend met tv op de kamer. Er wordt ook altijd gezegd dat het licht van beeldschermen bijdraagt aan het moeilijk in slaap komen. Hij kijkt wel even tv beneden en daarna gaan we het bedtijdritueel doen met voorlezen etc. Daar zijn we in totaal wel een half uurtje mee kwijt. Ik weet echt niet wat we anders moeten doen. Maar hij slaapt vaak pas tegen half tien-tien uur. En dan de volgende dag moe of hoofdpijn. Ik baal er behoorlijk van. Je hebt zelf ook haast geen avond zo....
Hier hetzelfde met onze acht-jarige. Vooral nu aan het einde van het schooljaar is het weer raak. Echt vermoeiend. We hebben met hem afgesproken dat hij op zijn kamer rustig mag spelen of lezen. Geen schermpjes ivm blauw licht inderdaad. Nu slaapt hij in ons bed wel vaak snel in. Maar dat is geen optie voor mij. Alleen heel af en toe.
Mijn dochter van 6 slaapt ook dramatisch slecht op het moment. Houdt zichzelf wakker. Reden? Ze is gewoon te moe om te slapen. Het is een lang schooljaar en de dagen zijn lang. Daarbij is het ook nog warm en af en toe benauwd binnen.