seksuele voorlichting op basisschool

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mim89, 22 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.473
    28.895
    113
    :roflmao::roflmao::D

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.479
    8.738
    113
    Precies, de ene tienjarige is de ander niet. Ik speelde nog met poppen en een ander uit mijn klas had al gezoend. Je kunt zonder daarbij stil te staan geen 'seksbom' droppen in een klas met kinderen van die leeftijd.

Gewooniemand, Liliane92 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik haal uit het bovenstaande dat de juf ingegaan is op de directe vragen van kinderen en op basis van de vragen/woordweb zaken heeft opgezocht en laten zien.

Voor mij geeft dit aan dat kinderen niet helemaal blanco zijn overvallen, maar dat ze vrijheid in de klas hebben gekregen om ALLES te kunnen vragen.
    Ik vind dit een hele fijne basis voor de seksuele verplichting. Een veilige en open omgeving creëren waar kinderen vragen kunnen stellen over zaken welke thuis misschien niet gevraagd kunnen worden
    (Misschien over onderwerpen waarvan veel ouders vanuit gaan dat hun kind nog geen benul van heeft?)

Het lastige in groep 7 is dat er veel verschillen zijn tussen de kinderen. Waar sommigen al duidelijk in (pre)puberteit zitten, zijn anderen nog echt kind en nog niet klaar voor bepaalde vragen.
    En dan kan het een shock effect geven.
    Ik zou als school beter omgaan met het ontwikkelingsniveau van kinderen op dit gebied.

Hier hebben ze geen geluidsfragmenten of beelden laten zien, maar wel gepraat over sex in bredere zin dan de voortplantingsverhaal.
    Ze hebben wel condooms, tampons en maandverband laten zien in de klas. En uitgelegd welke anticonceptie er allemaal bestaat. Maar vooral kinderen aangemoedigd om vragen te stellen.

Sexuele voorlichting is immers iets anders dan biologie.
    Het doel is niet kinderen te leren hoe ze baby's kunnen maken, maar om ze bij te brengen wat sex allemaal inhoudt en hoe je voorkomt dat je een baby maakt ;)

Saartje33, Fristi2012 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.479
    8.738
    113
    Van wat ik lees is er ook geen probleem met het mogen stellen van vragen. Het probleem zit 'm in het beluisteren van iemand die een orgasme heeft en expliciete plaatjes van seksspeeltjes en dergelijke. Niet iedere 10-jarige is er aan toe om daarmee te worden geconfronteerd.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik vraag me af wat de meesten hier onder seksuele voorlichting verstaan inderdaad. Ik kreeg op de middelbare school het standaard pakket. Hoe wordt een baby gemaakt. Condoom kregen we te zien en dat was het wel zo'n beetje.
    Ik vind het belangrijk dat ze leren dat seks fijn moet zijn en dat je nee mag zeggen. Maar seks is zoveel meer dan het maken van die baby... kinderen moeten eerst leren wat onder seks en seksuele handelingen valt voordat ze weten waar ze nee (of ja) tegen kunnen zeggen.
    Plaatjes van seksspeeltjes en geluid van orgasme hoeft voor mij ook niet. Maar plaatjes van verschillende penissen en vagina's zou ik weer niet gek vinden. Zodat ze leren wat normaal is, dat het er bij iedereen anders uit ziet en niet alleen zoals op internet.

Athina en amdaa vinden dit leuk.
  6. MissBlue

MissBlue Niet meer actief

Nuance aanbrengen is sowieso van belang. En dat geldt eigenlijk voor alles wat buiten je standaard lesprogramma valt. Zo zijn er leerlingen die rond 5 mei alles willen weten (of al weten!) over WOII, inclusief hoe dat ging in de gaskamers, extreme Jodenvervolging, etc. Andere leerlingen vinden dit veel te ingrijpend en hebben veel moeite met zulke expliciete informatie. Daarom wordt in geschiedenismethodes op de basisschool ingegaan op zaken die passen bij de leeftijd van de desbetreffende groep. Aan jou als leerkracht om te bekijken wat je verder nog kunt/wilt toevoegen.
    Zo zie ik dat ook bij seksuele voorlichting.

Saartje33 en Madelie vinden dit leuk.
  7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #87 amdaa, 22 jun 2021
    Laatst bewerkt: 22 jun 2021
    Dat bedoel ik ook.

Zoals ik het lees hebben ze dingen opgezocht op basis van vragen van kinderen.

Als de juf aangeeft dat ze vrij alles kunnen vragen en een kind vraagt "hoe ziet een dildo uit?", is het hypocriet om dan daar geen antwoord op te geven.

Alleen was het misschien slimmer om dit individueel aan vragende kinderen te laten zien en niet aan de hele klas.

Geluid van een orgasme vind ik daar niet bij passen overigens, dat zou ik zeker niet hebben laten horen (al is het omdat iedereen dit anders beleeft).

Maar als een 10jarige thuis duidelijk kon navertellen dat ze "geluidsfragmenten van orgasmes" hebben laten horen is ie volgens mij niet helemaal blanco.
    Als het echt volledig nieuw voor je is blijft het niet in die expliciete woorden hangen. Want feitelijk hoorden ze waarschijnlijk iemand "hard zuchten" (dat had ik namelijk eerder verwacht als beschrijving)

8. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.532
    9.045
    113
    Vrouw
    Nou dit weet ik niet. Ik zeg eerlijk dat ik niet weet hoe mijn neefje dat toen heeft omschreven thuis. Het kan goed zijn dat hij thuis heeft verteld dat er over seks werd gesproken en toen vertelde wat voor fragment er werd afgespeeld en het voor mijn zus duidelijk werd dat het een orgasme was.

9. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.532
    9.045
    113
    Vrouw
    Maar als je als juf zijnde dan merkt dat er kinderen zijn die zich er heel ongemakkelijk bij voelen dan kun je je als juf zijnde toch ook wel realiseren dat het misschien beter is om het dan niet helemaal met de hele groep te bespreken?

10. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    Ik denk dat we allemaal wel kunnen concluderen dat als een deel van de klas huilend/overstuur naar huis gegaan is door deze les, deze manier van informatie brengen niet geslaagd is.

Dan heb je in ieder geval als leerkracht je groep niet goed ingeschat.

Saartje33, Gewooniemand, suus1983 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.532
    9.045
    113
    Vrouw
    Weet je, het gaat ons niet eens om de voorlichting. Dat die gegeven moet worden staan wij zeker achter. Dat sommige kinderen al een stuk verder zijn en dat ze nu makkelijker alles kunnen opzoeken op internet snappen we. Sta er ook zeker achter dat ze niet alleen het 'standaard' verhaal vertellen als in man + vrouw = seks = baby. Vind het vooral goed dat er aandacht word besteed dat ook homoseksualiteit bestaat, dat er transgenders bestaan etc en dat daar niks mis mee is. Sta er ook zeker achter dat er wordt besproken dat nee ook echt nee is want dat is alleen maar goed dat ze dat leren. Ik snap ergens ook dat voorlichting nu wat uitgebreider moet dan bij ons vroeger omdat ik zelf ook wel zie dat veel kinderen nu al sneller 'volwassener' zijn dan hoe ik dat vroeg meemaakte.

Maar een kind in groep 7 hoeft naar mijn mening niet te weten hoe er wordt gekreund bij een orgasme, wat een dildo is. Een kind in groep 7 hoeft naar mijn mening ook geen filmpjes te zien van p*jpen en b*ffen (die woorden staan o.a. ook in het woordenweb en daarvan heeft de juf ook gezegd dat ze dat allemaal gaat uitleggen en filmpjes van gaat laten zien).

12. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    :eek:

Ik heb zelf het idee dat met de plaatjes van de speeltjes dat juf het misschien over speeltjes heeft gehad en toen pas de vraag kwam hoe die er dan uit zien. Juf heeft naar mijn mening wel erg veel informatie over wat er allemaal bij komt kijken en het zou me dan ook niet verbazen als zij zelf over speeltjes begonnen is.

13. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw
    Ik vind 9 te jong hier voor. Het ging namelijk over beeld en geluid.

De rest ben ik met je eens

14. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Volgens mij ben ik niet in de meerderheid maar ik zou hier echt geen probleem van maken eigenlijk. Vind het wel goed dat meerdere dingen worden toegelicht, met een telefoon kunnen de meeste kinderen alles al opzoeken dus waarom ze niet voorlichten over bepaalde zaken.

15. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.171
    1.340
    113
    Je kunt een kind van 10-11 leren dat ze over van alles vragen mogen stellen maar echt opzoeken met z'n allen? Normaalgesproken geef je antwoord op de vraag en niet meer. Dus als er een vraag over speeltjes komt, dan geef je daarop antwoord maar als je voor de hele klas plaatjes gaat opzoeken, krijgen ze dingen te zien die te ver gaan. En zeker niet alle kinderen zullen al dit soort dingen gaan google'en. Dit soort vroege voorlichting kan ook averechts werken.

Daarbij is het de vraag tot hoeverre hoort dit bij school? Waar ligt de grens tussen opvoeden en onderwijzen. Seksuele voorlichting op school hoort erover te gaan dat nee, nee is. Dat het een normale, biologische handeling is, dat er verschillende opvattingen zijn en dat het allemaal oke is, dat het divers is en iedereen respecteert moet worden ongeacht voorkeur en opvattingen. Dat kiezen voor seks een eigen keus is. Dat het niet raar is als je wilt wachten tot je trouwt bijvoorbeeld. Maar ook dat het oke is eerder seks te hebben. Èn natuurlijk hoe men veilig seks kan hebben, waarom dat zo belangrijk is etc. Maar fotos van speeltjes (als je op seksuele speeltjes gaat zoeken zien je al snel ook 'the kinky stuff' bijv.), geluiden en/of beeld hoeft echt niet. Zeker niet op die leeftijd.

Daarbij, ik heb een bepaalde opvatting over seks, dat geef ik graag door aan mijn kind. Maar als scholen opeens 'het algemeen accepteerde' als 1 waarheid gaan zitten vertellen moet ik dat thuis weer gaan zitten corrigeren of verklaren of uitleggen.

Gewooniemand en Mim89 vinden dit leuk.
  16. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.171
    1.340
    113
    Verkeerd..

17. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Hoe is het gesprek gegaan?

Wij zouden dit echt niet willen hebben. Wij geven zelf voorlichting en als de leerkrachten het gewoon vertellen zonder geluiden/foto's/films of wat voor standjes en speeltjes dan is het prima.
    Zoals hier ook al genoemd is de voorbehoedmiddelen en nee is nee en zaadcel en eicel dat is prima.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.872
    3.390
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    poehee... en toch moet ik daar weer denken aan het programma 'blootgewoon' waarbij telkens zó expliciet gezegd werd: We gaan nu naar naakte mensen kijken. Vind iedereen dit oke? En is er een moment dat het niet meer oke is, dan is het ook goed en mag je dit zeggen (etc etc) .
    Het lijkt alsof de juf dit stukje éven vergeten is.... En opzoeken is tot daar aan toe, maar als ik met mijn kind wat opzocht over dit onderwerp, waarschuwde ik haar hier al voor en soms zei ik ook gewoon; kijk maar even niet, tot ik het juiste gevonden heb. Ze had niet moeten zoeken op groot scherm ook. Dat is heel simpel los te koppelen.
    En alles vragen mag wel - maar misschien is het óók verstandig om soms wat tijd te nemen voor het beantwoorden van de vragen. Zeker als het thema tot aan de zomervakantie loopt.

Jammer dat het zo gegaan is. Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Hier seksuele voorlichting vanaf groep 6 - maar dat komt ook omdat ze bij ons in 1 klas zitten; 6/7/8 . Niet alle ouders waren er blij mee dat hun kind thuis kwam met woorden als penis en vagina. Tja.. Dat is dus níéts vergeleken bij wat ts nu verteld.

Saartje33, amdaa en NiekeKris vinden dit leuk.
  19. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier gingen de ‘lentekriebels’ van de bovenbouw (groep 6 tm 8) ook erg ver. Over beeld en geluid heb ik Q niet gehoord.

Maar verder ging het wel erg ver. De meester heeft een deel behandelt en de juf een ander deel. Het onderwerp komt nog regelmatig terug. Ook dat je andere ‘attributen’ kan gebruiken. De juf heeft ook uitgebreid over haar menstruatie en voorbehoedmiddelen verteld. Maar, alles wat behandeld werd kwam voort uit gestelde vragen van de klas. De leerkrachten hebben op alle vragen serieus geantwoord. Ook hebben ze een voorlichtingsboekje met oa afbeeldingen van verschillende naakte mensen gekregen.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.557
    36.537
    113
    Op zich wel goed dat ze het behandelen. Bij ons op school doen ze dat dus niet. Vind ik eigenlijk wel heel vreemd voor een (openbare) school.

Deel Deze Pagina